סיפורה של קבוצה



על נוסטלגיה ומכבי יבנה / רם שרון

מכבי יבנה נוסדה ב – 1963 ובמשחק הראשון יבנה שוכחת להזמין שופט

באוקטובר 1963 נרשמה בהתאחדות לכדורגל קבוצה חדשה בשם מכבי כפר יבנה, ובשבת, 26 בחודש, יום חג בעיירה: משחק ליגה ראשון אי פעם, ליגה ג' מחוז דרום א', נגד הפועל שדה עוזיה. החגיגיות נפגמת כשמתברר שביבנה שכחו להזמין שופט – מחדל שמשמעותו הפסד טכני (בלי טריקים של בית הדין). שתי הקבוצות מחליטות לקיים ביניהן בכל זאת משחק (ידידות) ויבנה מובסת 5-1. את העונה מסיימת הקבוצה במקום השביעי (מתוך תשע קבוצות), אך מעונה לעונה היא משתבחת. אגב, ניצחון בכורה היסטורי מגיע במחזור החמישי, 3-4 על מכבי גן יבנה.

1971 – עלייה ראשונה לליגה ב' ושם הקבוצה משתנה מכבי "צבי" יבנה

בשנת 1971 ליגה ג' ומכבי יבנה מתנתקות סוף סוף בזכות ניצחון 0-1 על בית"ר קטמונים בימק"א הסוער. חמש שנים רצופות בילתה יבנה בליגה ב' – כולן בצמרת. בנובמבר 1974 נהרג מנהל הקבוצה המסור צבי חדד בתאונת דרכים, ולימים תיקרא הקבוצה מכבי צבי יבנה.

1976 – יבנה עולה לליגה א' עם החלוץ האגדי קוקו עמר

במאי 1976, מול 4,500 צופים ובהם ראש המועצה דאז מאיר שטרית, מפרקת מכבי יבנה 0-4 את הפועל שיכון המזרח ועולה לליגה א'. גדול חלוציה בכל הזמנים, קוקו עמר, מבקיע צמד.

1980 – פוגל מעלה את יבנה לארצית

החיים בליגה א' לא פשוטים. אחרי עונה אחת נפלאה כסגניתה של הפועל בית שמש, עוברות על יבנה שנתיים משמימות. אבל אז, בעונת 1979/80, מגיע לקבוצה אחד מגדולי כוכביה בכל הזמנים, ציון (פוגל) יעקב, ומעלה את הקבוצה לליגה הארצית. פוגל לא עוצר כאן.

1982 – יבנה עולה ללאומית עם יוסי כהן וג'קי לוי שמשחקים בה מליגה ג'

כבר בעונתה השנייה בארצית יבנה הצנועה מסתערת על הליגה ורושמת עלייה מפתיעה ללאומית (אז הליגה הבכירה) אחרי הפגזה 0-4 על הפועל טבריה במחזור האחרון כאשר יריבתה העיקרית הכח רמת גן מושפלת במקביל 5-1 על ידי תל חנן.

כך 20 שנה אחרי שנוסדה הופכת מכבי יבנה לכח לגיטימי בצמרת הכדורגל הישראלי, ובהרכב הפותח שלה שניים ותיקים עוד מימי ליגה ג': יוסי כהן והשוער ג'קי לוי.

1985 – 6500 אוהדים נכנסים לאצטדיון פונדקי וצופים ביבנה זוכה בגביע הטוטו

 יבנה לא ניגפה מאימת אריות הליגה, משיגה תוצאות מרשימות ואף זוכה בגביע הטוטו אחרי ניצחון דרמטי 1-2 בגמר על בית"ר ירושלים (1985). עוד קודם לכן, בדצמבר 83', מתארחת ביבנה אותה בית"ר, והאצטדיון העירוני כמעט מתפקע כשנכנסים אליו 6,500 אוהדים ועוד מאות נותרים בחוץ.

חמש שנים מאתגרות בלאומית הסתיימו בירידה מאכזבת לארצית. במשך שלוש עונות ניסתה יבנה לעשות עלייה אבל כשלה. הקרבות מול הפועל ר"ג (כולל שערוריית רימון הגז) ומול הפועל ת"א (כולל שערוריית הפרש השערים) הם מהיצריים שידענו.

1991 – יבנה חוזרת ללאומית ומטוסים זורקים סוכריות על הקהל

ביוני 1991 האוהדים בטירוף – יבנה חוזרת ללאומית, והפעם פוגל על הקווים כמאמן. רגע נדיר ובלתי נשכח: שני מטוסים מורידים סוכריות מהשמיים ומסוק מנחית את ראש העיר יהודה ברוס בתוך האצטדיון.

למרות רכש יקר מאוד ואטרקטיבי (למשל שוער הנבחרת בוני גינזבורג) וזר מעולה וחד פעמי באיכותו (דניאל רודריגז המנוח), יבנה אינה שורדת ונושרת מיד לארצית. מכאן מתחילה התדרדרות: שש שנים של קריסה כלכלית, שערוריות, קרבות ניהוליים ומעט מאוד גאווה ספורטיבית.

2001 – יבנה חוזרת לארצית ובשנת 2002 היא יורדת לליגה א' ובתקווה שהשנה אולי...... תשוב ללאומית

ב-1998 ירדה יבנה לליגה א' בתום עונה נוראית עם תבוסות איומות ומשפילות (15-0 ליפו, 8-1 לנס ציונה). מי שחזה לה התפרקות כמו הפועל יהוד והפועל לוד, אכל את הכובע: אחרי שלוש שנים התאוששה הקבוצה וחזרה לארצית, אבל רק לעונה אחת. מאז כבר עשר שנים היא מדשדשת בבינוניות של ליגה א'.

לפני שלוש שנים שחזרה יבנה את ימיה המפוארים. ההצגות של אורי קרגולה וחבריו החזירו את הקהל, שנהר למגרש באלפיו, ומכבי יבנה כמעט שבה ללאומית. רק כמעט.

העונה, לצערנו, החלטה מטופשת של ההתאחדות מחייבת את יבנה, אלופת ליגה א' דרום בזכות, לחצות את הגלבוע כדי לנסות לעשות שוב היסטוריה. 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה