בן הרוש: "לא צריך לפחד משינוי"

$(function(){setImageBanner('be671fbe-20dd-4a4a-ada9-5b6c477c9fef','/dyncontent/2017/12/12/e9de5294-91aa-4b94-9177-d3c263a77bf6.gif',3011,'עצמי אירועים',525,78,false,31010,'Image','');})

לפני 5 שנים הוא הפתיע את כולם (אבל לא את עצמו) ועלה לסיבוב השני, אבל המערכת הפוליטית הפנתה לו את הגב * מנוסה יותר ונחוש לא פחות הוא משוכנע שהפעם ינצח כבר בסיבוב הראשון * מאיר בן הרוש בראיון מיוחד: "יבנה זו עיר שינה. אני יכול להפוך אותה למשהו אחר לגמרי"

עו"ד רם שרון

כשמכשיר ההקלטה עדיין סגור, מאיר בן הרוש מספר לי סיפור. את השמות השמטתי אני. זה קרה לפני חמש שנים, בין הסיבוב הראשון לשני. בן הרוש ניסה לגבש סביבו תומכים, והיה בדרכו לפגישה בביתו של יו"ר תנועה שזכתה בכמה מנדטים. ליווה אותו לשם אחד מאנשיו של היו"ר, וקרוב לבית צלצל הטלפון של המלווה. בטעות הוא לחץ על הרמקול ובן הרוש שמע את רגעי השיחה הראשונים. בן הרוש. למד מניסיון העבר

בן הרוש מספר, כי מעבר לקו היה גורם פוליטי מוכר בעיר, שרצה לוודא עם המלווה המסור, שהוא זוכר לדאוג לכך שבן הרוש יחשוב שהם תומכים בו. "הרגשתי שנפל עליי בטון במשקל 17 טון", אומר בן הרוש בלי טיפה של כעס, אבל עם חיוך מר של אחד שלמד על בשרו את נפלאות הקומבינה הפוליטית.

בהתחשב בעובדה שכל מי שהבטיח לו בזמנו תמיכה אם יעלה לסיבוב השני, כמו רונית ארנפרוינד או ד"ר אהוד ויצמן, לא תמך בו בסופו של דבר, כמו גם יצחק אשל, שאמנם לא הבטיח אבל הקמפיין החריף והבוטה שניהל נגד צבי גוב ארי יצר ציפייה שיסייע להחליף את השלטון, אי אפשר שלא לתהות למה לבן הרוש הצגה שנייה.

באמת מאיר, למה אתה צריך את זה עוד פעם?

"אני נולדתי ביישוב הזה ב-1956. אנחנו תשעה במשפחה וברוך השם כולם גדלו לתפארת. אני נמצא בעיר שלי ואני מרגיש שדברים לא מתפתחים כמו שיכלו להתפתח. מזהים אותי עם השכונות הוותיקות, והלב שלי בשכונות הוותיקות, אבל אני מסתכל על העיר כולה, היא גדלה ומתפתחת, ואני רוצה להיות חלק מהשינוי, חלק מהתהליך. אני באמת חושב שהתוכניות שיש לי, הניסיון שרכשתי, והיכולת שלי לגייס משאבים, אמצעים ויזמים, יכולים להפוך את העיר הזו למשהו אחר לגמרי".

רק דרך ראשות העיר אפשר לעשות את זה?

"כן, למרות שכשאני הייתי במועצת העיר, אני הייתי היחיד, ואפשר לבדוק במסמכים, שהביא לכאן הרבה שרים ותקציבים. את כל כביש הסנהדרין ביצע פואד כשר השיכון ביוזמה שלנו, בקשרים שלנו ובלחץ שלנו. או למשל התאורה במגרש של קצל'ה - אני נסעתי לשר התרבות והספורט מתן וילנאי וגייסתי ממנו תקציב, והעברנו את זה לצביקה".

אתה חושב שראש העיר לא יודע להביא תקציבים לעיר ברמה מספקת?

"ממש לא ברמה מספקת".

תיקון אישי

בן הרוש, 57, נשוי לתמר, אב לארבעה וסבא לחמישה. הוא בוגר תואר ראשון במנהל עסקים והמשיך בלימודי תעודה בנושא דירקטורים בחברות. כבר שנים הוא מנהל את מערך מובילי הטנקים בצה"ל וברזומה שלו תפקידים שונים בהסתדרות. למרות שכיהן רק חמש שנים כחבר מועצה, הוא מהפוליטיקאים המקומיים הכי מקושרים בעיר, ואת ביתו הנאה ברחוב החבצלת פקדו לאורך השנים אינספור שרים וח"כים ממפלגת העבודה. בן הרוש והנכד. לתת הזדמנות למישהו חדש

אתה יודע להסביר מה קרה לפני חמש שנים? לכאורה היית אמור לנצח.

"ראשית, הסיכום המוקדם עם רונית וד"ר ויצמן לא בא לידי ביצוע. בתחילת המשא ומתן גם היו האשמות כלפיי שאינן נכונות, שכאילו מישהו אחר מנהל במקומי את המשא ומתן. זה לא נכון, אני ישבתי אצלי בבית עם רונית במשך שלוש שעות. גם ויצמן היה אצלי בבית אך למחרת זה הסתיים. גם הצעתי לשחר סימנה לטפל בעדה האתיופית, אבל הוא אמר אז שיש לו סיכום עם ראש העיר".

מאכזב, לא?

"תראה, מבחינתי אני ניצחתי. זו הייתה הפעם הראשונה שאני מתמודד, וניצחתי את רונית וניצחתי את אשל וניצחתי את ד"ר ויצמן, ומה שניצח הייתה עבודת השטח שלי, עבודה מבית לבית. הפסדתי רק בנווה אילן".

בסיבוב השני 50% בכלל לא באו להצביע. לדעתי כאן הפסדת.

"צריך לקחת בחשבון שזו הפעם הראשונה שהתמודדתי לראשות העיר, וצריך להבין שברגע שאתה עולה לסיבוב שני אתה עוד לא יודע איך לאכול את זה".

מה, היית מופתע?

"לא הייתי מופתע, הרי תמיד אמרתי והצהרתי בכל מקום שאני עולה לסיבוב שני".

אז מה קרה?

"לא תכננתי את המהלכים לסיבוב השני".

כלומר עשית מאמץ חזק בסיבוב הראשון, וידעת שתעלה לסיבוב שני, אבל לא תכננת כלום הלאה.

"נכון מאוד. וגם אחד הדברים שטעיתי בהם והיום אני מתקן זה שלא התייחסתי מספיק למועצת העיר, לרשימה שלי. עבדו איתי מאות פעילים שהצביעו ש"ס ובן הרוש. יכולתי להגיד להם 'רבותיי, אתם מצביעים בן הרוש לראשות ובן הרוש למועצה', אבל אני התמקדתי רק בראשות. הפעם אני מתקן את זה". פעילים של בן הרוש בסיבוב השני, 2008

אתה ערוך אחרת עכשיו?

"עשיתי בדק בית לכל הטעויות, ואני הרבה יותר בקיא בנתונים. אני מוכן ומתאים לנהל את העיר הזו, יש לי את המוטיבציה ואת הכוח, אני אדם שבא ממערכת צבאית ובניתי לעצמי את כל הידע והניסיון. אני יכול לעשות שינויים שיטיבו עם התושבים, ולא צריך לפחד משינוי. גם ראשי ממשלות מתחלפים. צריך לתת הזדמנות למישהו אחר, למישהו חדש".

מה אתה עושה כדי שבסיבוב השני רונית תתמוך בך ותורה למצביעיה להצביע לך?

"להערכתי לא יהיה סיבוב שני, אלא רק סיבוב ראשון".

ואתה זה שמנצח?

"ברור".

רחובות צפופים

לבן הרוש יש דעות מנומקות על כל פרויקט עירוני, בתכנון או בביצוע. בראיון שלנו הוא מדלג מנושא לנושא במהירות, כמו מנסה לכווץ חוג בית לכמה משפטים, מבהיר את דעתו, מותח ביקורת, מעלה תהיות ומסיק מסקנות.

מאיר, בוא נדבר על פינוי-בינוי.

"תראה, מהתקופה של מאיר שטרית יש תוכניות פינוי-בינוי לרחוב האלון. כבר 30 שנה! למה זה לא בוצע עד היום? עברו 30 שנה! התושבים מיואשים שם. למה בכל העיר אין פינוי-בינוי? כי לתושבים אין מספיק ביטחון. תגיד לי אתה, עד היום בית אחד הורידו? שום דבר לא יוצא אל הפועל". בן הרוש ופעילים במרכז הישן. ''כמו עזה''

רק לפני חודש עיריית יבנה ערכה כנס בנאות שז"ר בנושא פינוי-בינוי, הציגה תוכנית, נשאלו שאלות. זה לא טוב?

"לא. כדי לעשות פרויקט פינוי-בינוי אתה צריך להביא קרוון למרכז השכונה, להציג שם את הדגם של הפרויקט, לשים שם יועץ משפטי, לשים שם פרויקטור, לשים שם מהנדס, ולהביא חברה רצינית ברמה בינלאומית שתעשה רחוב שלם ולא קבלן קיקיון שמחפש להרוויח כמה גרושים או כל מיני יזמים שמנסים להחתים דיירים על טפסים. כך לתושב יהיה ביטחון שהעירייה שותפה. התהליך הזה צריך לקרות בתוך השכונה ולא באסיפה או בכנס".

יבוא ראש העיר ויגיד לך שבבחירות הקודמות אמרתם שהכל תקוע בשכונה הירוקה, אבל הנה אחרי הבחירות החלה תנופת בנייה. אז אולי תחכו בסבלנות עוד כמה חודשים וגם פרויקטים של פינוי-בינוי יבוצעו?

"אני רוצה להזכיר לך שתוכניות השכונה הירוקה היו לפני גוב ארי, ותוכניות אלו עוכבו במשך המון שנים עד שיצאו לפועל. הפסדנו 7-8 שנים. אני גם רוצה לשאול, מה ירוק בה? היא גם צפופה מדי. לפי דעתי בעוד כמה שנים הרבה אנשים יעזבו אותה. אין שם חניות, הרחובות צרים מדי, אין תכנון. תראה באשדוד או בראשון לציון, כשבונים שכונה חדשה היא מרווחת. ככה לא בונים שכונה. ככה לא מפתחים עיר". בחוג בית. התושבים רוצים לראות ירוק בעיניים

לדעתך השכונה הירוקה היא כישלון?

"ברמת התכנון, כן".

ולדעתך תוכניות פינוי-בינוי שראש העיר מקדם הן גם כישלון?

"זה לא בא לידי ביצוע. הכל עניין של עוד כנס ועוד כנס. אל תבוא פעם בחצי שנה ותעשה כנס. כנסים זה טוב לאותו הרגע. באלון 30 שנה שום דבר לא זז, גם בערבה, גם בנאות שז"ר. בכל השכונות הוותיקות בעצם".

ירוק בעיניים

נבחרת לראש העיר. מה אתה עושה למען השכונות הוותיקות בשנה הראשונה?

"הפרויקט הראשון שאני רוצה להוביל, ואחבר אליו גם משרדי ממשלה, הוא גינון בכל בנייני הקומות בכל השכונות הוותיקות. להוסיף ירוק וספסלים ותאורה".

תפקידה של רשות מקומית הוא לטפח נכסים פרטיים של תושבים שמסיבות כאלה ואחרות הזניחו אותם? הרי יבוא תושב נאות בגין ויגיד לך "תטפח גם לי".

"נכון, אתה צודק, אבל אנחנו מדברים על משהו שונה לגמרי. לפי התוכנית שלי, תהיה גבייה של 20 שקל מכל תושב בשכונות האלה, והעירייה היא שתעשה מכרז לגינון והיא תפקח על הגינון. הרי מה קורה בשכונות הוותיקות? יש בניינים שגרים בהם קשישים, וחלילה עבריינים, ואנשים שלא אכפת להם, ואין שם אפשרות להקים ועד. ולאף אחד בעצם לא אכפת. כשאתה בא לדיירים כראש העיר, ואומר להם שתמורת 20 שקל בחודש אתה מפקח על הגנן ומשפר את רמת החיים ומגדיל אפילו את ערך הנכס. זה ייתן להם מוטיבציה לשמור על הסביבה שלהם, מוטיבציה לשפר". בן הרוש ומס' 2 צבי מגן

תושבים רבים בשכונות הוותיקות זכאים להנחות במסים. איך תגבה מהם עוד 20 שקל?

"בכל חוג בית הם מדברים אפילו על 30 שקל. העיקר שתעשה להם משהו".

כלומר הם מוכנים לשלם מכיסם עוד כסף לעירייה כדי שזו תעזור להם לשפר את איכות החיים?

"כן, כן. זה מה שמעניין אותם. הם רוצים לראות ירוק בעיניים".

והם אומרים לך שלבד הם לא יכולים?

"כן. ואתה יכול לתת להם את התנופה הזו. בזכות התהליך הזה תביא משפחות למחשבה אחרת, לראייה שונה, שצריך לשמור על הבניין שלהם, לא לגדל שם קוצים".

אתה קורא להפחית את הארנונה בעיר, אבל בהשוואה לערים אחרות הארנונה ביבנה ברמה סבירה. מדוע לדעתך יש צורך בהפחתה?

"אני שואל שאלה הפוכה: להעלות ארנונה מותר ולהפחית אסור? מדוע צו הארנונה בשכונה הירוקה הוא כמו בנווה אילן שם הבנייה צמודת קרקע? כשקבע ראש העיר את צו הארנונה, למה לא השווה את השכונה הירוקה לנאות בגין? זו הרי אחת השכונות היפות ביבנה, וזו בעצם הדרישה שלי. לעשות השוואה בין נאות בגין לשכונה הירוקה".

תצטרך אישור של שרי הפנים והאוצר כדי להפחית ארנונה.

"אני אבוא לשר הפנים ולשר האוצר, ואומר להם שנעשה עוול לשכונה הזו".

בשכונה הירוקה יש מערכת יקרה לפינוי אשפה שאין בנאות בגין.

"המערכת שייכת לשרי אריסון, היא התקינה אותה ואחראית עליה 25 שנה".

ואיך היא אמורה להרוויח כסף?

"אילו הייתה חברה כלכלית ליבנה שמבצעת את כל התשתיות בשכונה הירוקה, אתה יודע כמה כסף היה נכנס לעיריית יבנה? זה רווח שהפסדנו אותו".

עיר שינה

השינויים שעוברת העיר בימים אלו, כמו בניית קניון G או הקמת אמפיפארק למרגלות תל יבנה, לא מרשימים את בן הרוש. "למה עד עכשיו אין ביבנה קניון?", הוא שואל ברצינות, "למה אין מסעדות? למה אין מדרחוב? למה אין בתי קפה? יבנה זו עיר מתה. זו עיר של שינה. הצעירים משועממים. כל מה שאתה שומע מהם זה שקיבלו 500 שקל קנס כי ישבו באיזה מקום. למה באשדוד ואשקלון יש כאלו הופעות גדולות?". מאיר בן הרוש ואברהם שיאון. ''כוורת שאני גאה בה''

הופעות גדולות עולות הרבה כסף.

"סליחה, איפה מושקע הכסף בעיר הזו? בכיכרות? עוד כיכר חשובה יותר מלתת אופק לצעירים? לבנות מפעלים? לעזור לעסקים קטנים? תראה איך נראה המרכז המסחרי בדואני. העליתי תמונה לפייסבוק וחבר שלי מעפולה התקשר וכעס ואמר שיש גבול לפוליטיקה. הוא אמר לי: 'אתה לא יכול לצלם חנויות בעזה ולהגיד שזה ביבנה'. כתבתי לו שהוא מוזמן אליי לסיור".

עוגת התקציב מוגבלת. תשקיע 2 מיליון שקל בהופעות גדולות, תצטרך לוותר על משהו אחר. בחירות עכשיו, קל להבטיח.

"ראש עיר הוא ראש המערכת. מי קובע כמה כיכרות יהיו בעיר?".

ראש העיר.

"נכון. אבל לא צריך להפוך את הכיכרות האלה לפולחן. באנגליה כיכר מסמנים בגיר לבן וזהו. אצלנו אפשר קצת לסדר ולייפות, אבל להשקיע מאות אלפי שקלים בכל כיכר זה בא על חשבון חינוך, תרבות, ספורט, זה בא על חשבון התושב. זו גחמה של ראש העיר. אתה יודע מה, אל תביא את ריטה ושלמה ארצי. תפתח את המתנ"סים עד 2:00 בבוקר שהנוער ירקדו שם. שים מישהו שיפקח וזהו. הם צריכים להסתובב ברחובות באמצע הלילה?".

מה תגיד לאלה שיאמרו שאין לך ניסיון כדי להיות ראש העיר?

"וזה שטס לירח היה לו ניסיון? אני רק רוצה לגור בעיר שכיף לחיות בה".

ציינת בתחילת הראיון שאת הבחירות הקודמות הפסדת בנווה אילן. הפעם הם יצביעו לך?

"כן, הפעם אנחנו עובדים לפי תוכנית מסודרת. יש לי צוות עם שישה אלופי משנה, שני תתי אלופים, יש לי יועצת ארגונית. זה צוות מעולה, כוורת שאני גאה בה. מס' 2 שלי צבי מגן הוא מנווה אילן והוא מדבר שם עם אנשים ואומר להם 'יש לכם סטיגמות, אתם לא מכירים את האיש, לא ישבתם איתו, לא שמעתם אותו, איזה כריזמה יש לו'. אני אומר לך, שהתהליך הזה שבנינו, עם עבודת שטח ומצע וחזון, יצליח בגדול".


 
$(function(){setImageBanner('43a60f4a-46b2-40a0-8112-89975332964f','/dyncontent/2017/12/12/e9de5294-91aa-4b94-9177-d3c263a77bf6.gif',3011,'עצמי אירועים',525,78,false,31012,'Image','');})
$(function(){setImageBanner('d6b1166f-81a1-4e5c-b895-10c4256eae42','/dyncontent/2017/12/12/20467d86-4612-49fd-a8e8-466494a1b637.gif',3015,'עצמי עסקים',525,78,false,31013,'Image','');})
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה