"זה הזמן למקצוענים"

$(function(){setImageBanner('81734451-5f06-4696-9302-5f32b0fd8e69','/dyncontent/2017/12/12/e9de5294-91aa-4b94-9177-d3c263a77bf6.gif',3011,'עצמי אירועים',525,78,false,31010,'Image','');})

"העיר נמצאת כרגע בנקודת זמן קריטית, ואני באמת לא מזלזל באף אחד, אבל הצוות שיש ל'יבנה שלנו' בראשות צבי גוב ארי הוא הצוות הנכון לתקופה הזו" * ד"ר אהוד ויצמן, סגן ראש העיר ויו"ר ועדת הכספים, מאמין ביציבות שלטונית * ראיון מיוחד

עו"ד רם שרון

לפני חמש שנים לקח ד"ר אהוד ויצמן החלטה פוליטית לא פשוטה. בסיומה של מערכת בבחירות מהיצריות והבוטות שידעה העיר, כשבידו מנדט אחד שהשיגה רשימתו "תפנית ליבנה", הוא החליט להצטרף לקואליציה של ראש העיר צבי גוב ארי. זאת בניגוד למועמדים אחרים לראשות שהפסידו ובחרו לשבת באופוזיציה.

על ההחלטה הזו, שכצפוי היה לה מחיר - כמה מאנשיו ניתקו מגע, הוא לא מצטער. "אני דוגל בגישה פרקטית", הוא מסביר, "אני ישבתי בעבר באופוזיציה וראיתי מה אני יכול לתרום עבור אלו ששלחו אותי. אני מאמין שאם אתה נכנס למועצת העיר, אתה צריך לשרת את השולחים שלך טוב ככל שניתן. חשבתי אז ואני היום לא מצטער על זה, שההצטרפות שלי לקואליציה משמעה להיות שותף להחלטות הגדולות ביותר של העיר". 

בדיעבד, לדעתך פעלת נכון?

"בוודאי. אני שותף בעשייה דרך הנהלת העיר שאני חבר בה, דרך ועדת הכספים שאני היו"ר שלה, אני משפיע בוועדת חינוך, משפיע בוועדת תכנון ובנייה. אלה דברים שלא מתאפשרים לך כשאתה נמצא באופוזיציה. לכן אני לא מקבל את הגישה שאומרת שאם לא נבחרת, תלך לאופוזיציה ותהיה אנטי. למה להיות אנטי?".

כיו"ר ועדת הכספים באמת הייתה לך השפעה?

"אני יכול לומר באופן ברור, שקיבלתי אוטונומיה מלאה מראש העיר לנהל את ועדת הכספים ללא התערבות כמעט. ועדת הכספים ניסתה להעיר את מה שהיא צריכה להעיר, לראות מקרוב את התהליכים, לגבות אותם, ואני שמח להגיד שבחמש השנים האחרונות כיו"ר הוועדה זכינו למחמאות רבות מראש העיר ומחברי הקואליציה, ובהחלט תרמנו את תרומתנו".

מה אתה כחבר קואליציה יכול לעשות טוב יותר בוועדה שאיש אופוזיציה לא יכול?

"ההשפעה שלנו כקואליציה היא בהעברת התקציב, בהבנה שלו, בקבלת תשובות בצורה קואופרטיבית מראש העיר והגזבר, מה שבאופן טבעי איש אופוזיציה לא יכול לעשות. הוא אמנם יושב כחבר מן המניין ושומעים את דעתו, אך לא תמיד יש התאמה בין דעתו לבין מה שאנחנו חושבים. ואנחנו מובילים בסוף את הקו שמשפיע על העיר".

קמפיין הגון

ראיון שכזה מחייב בראש ובראשונה גילוי נאות. לפני חמש שנים הייתי חבר בתנועתו של ד"ר ויצמן, וכשהתבקשתי בזמנו לחוות דעתי, תמכתי בכניסתו לקואליציה. למרות הקרבה המעין-משפחתית, בראיון שמרנו מרחק. שני כיסאות ושולחן גדול מפריד ביניהם, טייפ הקלטה ודף שאלות שרק לי מותר להציץ בו.

הוא בן 64, יליד קזבלנקה. ב-1956 עלה עם משפחתו (שמונה אחים ואחיות) למעברה של חצור הגלילית. רוב בני משפחתו גרים עד היום באזור הצפון. הוא נשוי לאסתר, שלימדה וניהלה בבית הספר "קציר" ברחובות כ-24 שנים, ואב לשלושה. הוא דוקטור בחינוך, סא"ל במיל' ובוגר קורס לניהול בתי ספר. בעבר שימש ראש מינהל רכש ואספקה של משרד הבריאות, מנהל תיכון "עמל" באשדוד, מנכ"ל עמל "הישגים" וסמנכ"ל רשת עמל. בהמשך היה משנה למנכ"ל המכללה למינהל. עשר שנים הוא מכהן כחבר מועצה, כמחצית התקופה גם כסגן ראש עירייה בהתנדבות. ''הקמפיין שלנו היה נקי והגון''. מערכת הבחירות 2008

מערכת הבחירות לפני חמש שנים הייתה מאוד קשה. איך שמים הכל בצד ועובדים יחד? אין משקעים?

"אם מותר לי להחמיא לחברים שלי ולי על ניהול קמפיין הגון, ישר וענייני, לא השמצנו אף אחד ברמה  האישית".

גוב ארי לא העיר לך אחרי הבחירות על הקמפיין?

"ככל שאני מנסה להיזכר, האם הייתה שיחה מהסוג הזה, אני לא זוכר שיחה כזו".

שום שיחה?

"הייתה שיחה שבה נאמר שהתמודדנו בצורה הגונה והוגנת, לא לגופו של איש אלא לגופו של עניין, התוצאות הן התוצאות, ולטובת העיר שמנו את הדברים בצד. עובדה היא שבחמש השנים האחרונות עם מנדט אחד קיבלתי במה בהרבה ועדות, בוודאי בוועדה מובילה כמו ועדת כספים, להביע את דעתי, ועובדה שאני סגן ראש עיר. זה מלמד ששנינו השכלנו לשים את הדברים בצד ולראות את טובת העיר".

ברמה הרגשית זה לא קשה?

"זה היה קל מאוד, כיוון שבאמת הקמפיין שלנו היה נקי והגון".

הניסיון מדבר

לפני הבחירות הללו, התלבטת אם להתמודד במסגרת עצמאית או להשתלב ב"יבנה שלנו" כפי שעשית בסופו של דבר?

"כאדם פוליטי, וצריך להגיד את זה ביושר, צריך בוודאי להחליט האם אני רץ שוב בנפרד או משתלב ברשימה של צבי גוב ארי. היו לי כל מיני מחשבות, אבל אני מאמין שהתקופה הזו היא מאוד קריטית ליבנה. העיר נמצאת בצומת הכרעה מאוד חשוב מבחינה כלכלית, מבחינת הבנייה בה, המסחר, ואני צריך להחליט האם אני מצטרף לראש העיר ונותן לו תמיכה ועוזר לו בחזון ובפיתוח החזון, או שהולך לדרך אחרת כפי שנהגתי בפעם הקודמת". אהוד ויצמן גוב ארי ומשה חזות

ואתה שלם עם ההחלטה?

"בנקודת הזמן הזו אני שלם עם ההחלטה להצטרף לראש העיר ולממש את החזון בגלל ההיכרות שלי מקרוב עם העניינים הכספיים והכלכליים של העיר. כל טעות יכולה להיות קריטית לעיר. זה הזמן למקצוענים".

זו לא סיסמת בחירות?

"לא, זו לא סיסמה. זה הזמן לאנשים מקצוענים ומנוסים. אני מאמין שהשילוב שלנו יעשה טוב לעיר".

גם ברשימות אחרות יש אנשים עם רזומה ניהולי מרשים. הרבה מהתוכניות שלכם כבר מאושרות או לפני ביצוע. מה פשר החשש שאם תתחלף הנהגה העיר תקרוס?

"העיר נמצאת כרגע בנקודת זמן קריטית, ואני באמת לא מזלזל באף אחד, אבל הצוות שיש ל'יבנה שלנו' בראשות צבי גוב ארי, אני מאמין שהוא הצוות הנכון לתקופה הזו. גם כשאתה בוחר מנכ"ל למפעל יש לו תקופת הסתגלות לא קטנה. אין את הלוקסוס הזה ליבנה. העיר נמצאת בצומת הכרעה והמוביל צריך להיות כזה שיש לו את המסוגלות לקחת את המצב של יבנה ולמנף אותו ולשמור על הקיים".

כשגוב ארי נבחר בפעם הראשונה הוא היה גם כן חסר ניסיון בניהול מוניציפאלי וגם הוא הגיע לעיר בתקופה קשה על סף ועדה קרואה, והצליח. האומנם לא יכול להיות אדם מוכשר אך חסר ניסיון ניהולי מוניציפאלי ולהצליח?

"שאלה מעניינת. אני מאמין שהתנאים המוקדמים של היכולות והניסיון הם מאוד חשובים. גם צבי גוב ארי, כשהגיע ליבנה, הגיע עם רזומה אישי מאוד מרשים, גם בצבא וגם בשוק האזרחי, והוא גם היה חמש שנים במועצה, כך שהיה לו זמן הכשרה מעבר לכישורים הבסיסיים שלו. וזה הבסיס שלו להצלחה לדעתי".

לדעתך, ראש עיר מכהן צריך לרוץ לנצח או עד שנמאס לו?

"ראש עיר לא צריך לרוץ לנצח, אבל תחשוב שאתה לוקח עיר שפחות או יותר מכפילה עצמה מבחינת אוכלוסייה והכספים והעשייה והמורכבות שלה, ולנהל עיר זה מיליון פרטים, המון אינטרסים, המון החלטות קטנות, עבודה קשה ואפורה, ויש לך יתרון בולט אם אתה מגיע עם ניסיון. ומכיוון שראש העיר מבקש עוד חמש שנים כדי להניח יסודות מוצקים לתכנון, אני חושב שצריך לאפשר לו. וגם יש לידו אנשים מנוסים כמו ביבנה שלנו, אני עצמי כבר 10 שנים חבר מועצה וסגן ראש עיר כמעט 5 שנים, ויו"ר ועדת כספים כמעט 7 שנים, אנו באים עם ערך מוסף של היכרות קרובה מעבר ליכולות שלנו, ואת זה אין לאף רשימה".

הסיעה שלך הצטרפה לסיעה של גוב ארי "יבנה שלנו", אבל הוצבת רק כמספר 3 ולא כמספר 2. מדוע?

"האם יש חשיבות להיות מס' 2 או 3? בעיניי אין חשיבות. כמובן תחת ההנחה שנקבל לפחות שלושה מנדטים".

אז מה כן חשוב בעיניך?

"מה שחשוב בעיניי זה מה אעשה יום אחרי הבחירות".

מה תעשה יום אחרי הבחירות?

"אני מקווה שראש העיר ייתן לי לעשות תפקידים משמעותיים מאוד לצדו בפיתוח העיר ומימוש התוכניות".

הובטחו לך תפקידים מסוימים?

"אם אתה רומז לכך שהובטח לי שאהיה סגן, אני יכול רק להגיד שמי שימנה את סגני ראש העיר הבאים מיד אחרי הבחירות הוא ראש העיר עצמו. כפי שאמרתי, אני מקווה וזה מה שחשוב בעיניי, להיות בעל תפקיד משמעותי בפיתוח העיר. אם יהיו לנו מספיק מנדטים אני מאמין שראש העיר ימנה אותי לסגן ותפקיד משמעותי. אם לא יהיו מספיק מנדטים, ראש העיר יחליט את מי הוא רוצה למנות לסגן. אבל הציפיות שלי לעשייה משמעותית הן ברורות". בישיבת מועצה. משפיעים על העיר

יש תקווה

אתה מקבל את הביקורת בדבר הזנחת השכונות הוותיקות?

"אני חושב שנעשה המון בשכונות הוותיקות".

לדעתך נעשה מספיק?

"התשובה היא לא, לכן אנו מקדמים תוכניות פינוי-בינוי שאני מאמין שהפעם יש להן סיכוי טוב לצאת לפועל".

הפתרון בשכונות הללו הוא רק ברמת פינוי-בינוי?

"בעיקרון, כשמדברים על התחדשות עירונית, הפתרונות המאוד מהותיים נעוצים בפינוי-בינוי ובתמ"א 38, כמובן איפה שאפשר לעשות. אבל החשיבה העירונית רחבה יותר. למשל בתחום החינוך, אתה לוקח בתי ספר כמו 'ביאליק' ו'בן גוריון' והופך אותם לבתי ספר על-אזוריים מתוך מגמה שחלק יעסקו בתחום המוסיקה וחלק בתחום הטבע. זה מחזק את העוגנים של מה שנקרא 'יבנה הוותיקה'. אני בונה סדנה לאמנות בשד' דואני והיכל התרבות בשד' דואני, וגם את תכנון מרכז העיר שאמור לקום במתחם השוק הישן, וכל זה מחזק את השכונות הוותיקות. אלה פתרונות אמת".

יבוא אדם שגר בנאות שז"ר, בבית קומות מוזנח ולא מיועד לפינוי-בינוי, והוא יגיד לך שלא אכפת לו מהסדנה לאמנות. הוא רוצה גינה יפה במקום קוצים ועשבים.

"צריך לעשות הבחנה. עירייה לא מורשית להיכנס לחצרות פרטיים ולטפח אותם".

ואם התושבים ירצו שתיכנסו כי הם לא יכולים לבד?

"את זה התחלנו לעשות באמצעות האגודה לתרבות הדיור. אנשים לא יודעים אבל הושקעו הרבה מאוד כספים בשכונות הוותיקות. במדרכות, בכבישים, בגנים. צריך להיכנס לשכונות באופן יותר אגרסיבי עם האגודה לתרבות הדיור ופינוי-בינוי ותמ"א 38, ואני מאמין שפרויקט כמו בכרמל-חרמון ייצור מומנטום שאנשים ירצו להשתתף בו. אנשים יראו שיש תקווה ויש תוחלת ויש ממש בעשייה, וזה לא רחוק. הפינוי-בינוי ברחוב האלון ובכרמל-חרמון נמצא בשלבים מאוד מתקדמים". פינוי-בינוי בנאות שז''ר, ייצור תנופה. הדמיה

הביצוע מתעכב הרבה מאוד שנים.

"לא מדובר כאן בעיכוב של העירייה ולא בבירוקרטיה של העירייה. מה שתקע תוכנית פינוי-בינוי כמו בשכונת חיסכון זה העובדה שהפרויקט לא היה כלכלי.

והיום?

"היום יש יזמים שעומדים בתור ורוצים להיכנס ולעבוד על הפרויקטים האלה".

חינוך על אזורי

דיברת על חינוך על-אזורי. אתה רואה הורים מנווה אילן ששולחים בדרך של שגרה את ילדיהם ללמוד בתי ספר בשכונות הוותיקות, למשל ביאליק?

"לגמרי. אני מאמין גדול בחינוך. אני בא מחצור הגלילית ובעזרת החינוך הצלחתי לשבור את תקרת הזכוכית של עיירת פיתוח והגעתי לאן שהגעתי. אני מאמין שנצליח בזה אם נעשה בתי ספר איכותיים, מתמחים, מובילים, בתחום טבע או המוסיקה או איכות סביבה או אמנות".

ותצליח לשכנע את ההורים?

"ב-1983 דיברו על אינטגרציה בין נווה אילן לשכונות הוותיקות באמצעות מקיף גינזבורג שלימים פוצל. אז אף אחד לא חשב שזה מעשי, והיום בראיה אחורה של 30 שנה אף אחד לא חושב שאפשר היה אחרת. האינטגרציה מלאה, לומדים בגינזבורג תלמידים מכל השכונות בעיר, ולכן אם בתי הספר יהיו איכותיים מספיק, וזה מה שהתלמיד וההורה רוצה, אין סיבה שתלמיד מנווה אילן לא ילמד בביאליק. אני משוכנע שאם בתי הספר יהיו טובים, השיקול של המיקום יהיה משני כי החינוך יגבר".

אתה מרוצה מרמת החינוך הדתי בעיר?

"לחינוך הממלכתי דתי ביבנה יש הישגים רבים. התיכון הדתי בעיר הגיע למיקום גבוה במדד בתי הספר הערכיים ולהישגים מרשימים בתוצאות הזכאות לבגרות לשנת תשע"ג. מערכת החינוך הדתית ממלכתית ביבנה תעבור שדרוג  משמעותי על ידי הפיכת בית הספר התיכון 'נריה' למכללה, זאת בסיוע רשת חינוך חיצונית מובילה. מהלך זה המצוי בשלבי משא ומתן מתקדמים יביא לקפיצת מדרגה בכל בתי הספר במערך זה באמצעות יצירת רצף פדגוגי נכון. אני בטוח שהמהלכים המתוכננים בשיתוף גורמים שונים בעיר יביאו לכך שיותר מתושבי יבנה והסביבה ירצו להיקלט במערכת החינוך הדתית ממלכתית לאור הישגיה הגבוהים, בערכים הנרכשים ובלימודים הכלליים".

ישנה ביקורת על אי הקמתו של בית ספר דתי בשכונה הירוקה.

"על פי הצורך נפתח בשכונה הירוקה בית ספר יסודי ממלכי דתי".

מוסד אקדמי יהיה ביבנה?

"בשונה מאחרים אני יכול לומר את הדבר הבא: בעיר של 35 אלף תושבים, אין סיכוי שמישהו ברמה הכלכלית ירצה להביא לכאן מכללה. אני משוכנע שבעיר של 70-80 אלף איש ההתייחסות של אקדמיה, אפילו מוסדות פרטיים, תהיה הרבה יותר רצינית ומעשית. מי שאומר שאפשר להביא לכאן מכללה בתקופה הזו, שיבדוק עצמו עוד פעם".

הזכרנו את השכונה הירוקה. יש שם תושבים ממורמרים.

"מה שקורה בשכונה הירוקה זו תופעה מאוד מעניינת. אני לא אומר שהתחושות של התושבים החדשים אינן משקפות את המציאות היומיומית שהם חווים. אני יודע שראש העיר עצמו נפגש בארבע השנים האחרונות עם הרבה מאוד תושבים באופן אישי, והעוזר שלו קשוב ועוזר לא מעט. יש לנו תוכניות פיתוח לשכונה, ומי שרואה את התמונה בעוד שנתיים מבין שזו פנינה של תכנון ובנייה".

יש להם טענות כלפי גובה הארנונה.

"בנובמבר 2012 כל מועצת העיר הצביעה פה אחד בעד צו הארנונה לשנת 2013. מי שלא מבין את זה מוזמן להסתכל בפרוטוקול. כל מועצת העיר חשבה שהתעריף שהצענו הגיוני. השכונה הזו הוקמה בסטנדרטים גבוהים שלא נמצאים בשכונות אחרות ויש בה שטחים ציבוריים גדולים מאוד. התושבים מקבלים תמורה טובה בעד מה שהם משלמים".

פרופיל

מצב משפחתי: נשוי, אב לשלושה וסב לארבעה נכדים

השכלה: דוקטורט במינהל החינוך, מגשר

ראש מינהל רכש ואספקה של משרד הבריאות, מנהל תיכון "עמל" באשדוד, מנכ"ל עמל "הישגים" וסמנכ"ל רשת עמל. בהמשך היה

תעסוקה: סא"ל במיל', לשעבר מנהל תיכון "עמל", מנכ"ל עמל "הישגים", משנה למנכ"ל המכללה למינהל, סגן ראש עיר

ספר / סרט אהוב: "דרכו של וורן באפט" לאחרונה, "שתיים דובים" של מאיר שלו. והסרט "בלתי נסלח" עם קלינט איסטווד

תחביבים: מוסיקה, שירי ארץ ישראל ,דיג וים

מה לא יודעים עליך? "נולדתי בקזבלנקה שבמרוקו ועלינו ארצה ישר למעברת העולים בחצור הגלילית"

 


 
$(function(){setImageBanner('997ee4bb-926f-4dc2-abc6-75695400a811','/dyncontent/2017/12/12/e9de5294-91aa-4b94-9177-d3c263a77bf6.gif',3011,'עצמי אירועים',525,78,false,31012,'Image','');})
$(function(){setImageBanner('79c46132-7a7a-4463-aa4b-79981d14fc5d','/dyncontent/2017/12/12/20467d86-4612-49fd-a8e8-466494a1b637.gif',3015,'עצמי עסקים',525,78,false,31013,'Image','');})
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה