שומרת על העורף



ראיון עם ראש ענף אוכלוסיה במחוז מרכז של פיקוד העורף, רס"ן קרולינה אברג'יל, שמסכמת כמעט חודש של לחימה דרך העיניים של מי שאחראי על בטחון התושבים, פיקוד העורף

מאחורי ולצד חזית הלחימה של מבצע 'צוק איתן', פועל מזה שבועיים במתכונת מורחבת מחוז מרכז של פיקוד העורף.

בחזית המאמץ האזרחי של המחוז שבסיסו ממוקם בנס ציונה, עומדת קצינה בסדיר, רס"ן קרולינה אברג'יל. אברג'יל, בת 38, המתגוררת ביישוב גבעת ברנר והיא אם ל-3 בנות, משמשת בתפקיד ראש ענף אוכלוסייה. בימים אלה, בזמן שבעלה מאיר נותר עם בנותיה המצויות בחופשת הקיץ, מסתובבת קרולינה בכל רשויות המחוז, מחבל יבנה ועד אליכין (באזור השרון), ומפקדת על מערך חירום הכולל עשרות חיילים וקצינים במילואים וסדיר.

מה תפקידו של מחוז מרכז של פיקוד העורף במערכה הזו?

"מחוז מרכז של פיקוד העורף עוסק בליווי ותמיכה של המרחב האזרחי. בעת אירוע כמו נפילת טיל, תפקיד המחוז לטפל בו יחד עם גורמי החירום, כמו: משטרת ישראל, כיבוי אש, מד"א וכמובן הרשות המקומית".

איפה את ואנשי פיקוד העורף במחוז נמצאים ביום יום?

"אני באופן אישי מסתובבת בין הרשויות המקומיות ובין המפקדות והמוסדות השונים. אני נפגשת עם ראשי הרשויות המקומיות, קב"טים (קציני הביטחון ברשויות), דוברים, מנהלי מכלולי מידע לציבור ומנהלי אגפי הרווחה שהם הפרטנרים שלנו בשגרה, וביתר שאת בשעת חירום. בנוסף יש לנו יחידות קישור צבאיות, בכל הרשות המקומיות, ואף תגברנו את הרשויות מאז תחילת המבצע הצבאי בחיילות וחיילים של פיקוד העורף ושל חיל החינוך והנוער. תפקידם של החיילים להימצא בקהילה, לסייע בהפעלת הקייטנות, העברת הנחיות התגוננות לציבור, סיוע לקשישים בבחירת המרחב המוגן, ועוד".

מה המסקנות שלכם מהתנהגות האוכלוסייה עד כה?

"יש לנו אוכלוסייה חזקה, ציבור גדול ומגוון שיודע להתלכד בעת הצורך. זה לא חדש ולא מפתיע. זה מה שתמיד מייחד את העם שלנו בזמן משבר".

"יש לנו גם רשויות מקומיות חזקות במחוז, כשבראשם עומדים מנהיגים שיודעים להוביל את הרשות במצבי משבר. למעשה, מי שעבד איתנו בזמן שגרה, היה מודע, עשה את הפעילויות הנדרשות, התאמן, רכש והצטייד- רואה עכשיו פרי למאמציו".

התושבים במחוז המרכז נשמעים להנחיות שאתם מפרסמים באמצעי התקשורת?

"מרבית תושבי מחוז המרכז לא חוו עד לפני שבועיים מצב חירום שבו נשמעות אזעקות אמת. אני מתכוונת למצב שבו הם צריכים להיות דרוכים ומוכנים בהישמע אזעקה להיכנס למרחב המוגן. למרות זאת, מצאנו אוכלוסייה שמודעת ונשמעת להנחיות פיקוד העורף. בכל הרשויות התושבים נשמעים ומכירים את ההנחיות. אני רוצה לנצל את ההזדמנות ולומר לכולם שלא צריך לחכות לשעת חירום כדי להכיר את ההנחיות, ואנחנו דואגים לפרסם אותם תמיד בכל אמצעי התקשורת ובאתר פיקוד העורף באינטרנט".

מדוע צריכים האזרחים להישאר 10 דקות במרחב המוגן לאחר הישמע אזעקה, בעוד שבמקרים רבים היירוט של כיפת ברזל נשמע קודם לכן?

"ההחלטה על 10 דקות היא החלטה מקצועית שמבוססת על מחקרים שנערכו על ידי מערכות הביטחון השונות. ידוע כי שברי טילים שאנו עדים אליהם, שומעים ורואים אותם, מסוכנים לא פחות מנפילת טיל או רקטה. אנו מעריכים את הזמן שבין יירוט הטיל ועד הגעתו לקרקע כזמן שיכול לארוך כ- עד 10 דקות, ולכן צריך לחכות 10 דקות- לא פחות".

ומה המסר שלך לתושבים באזורנו, במידה והמערכה הצבאית תימשך?

"כולנו צריכים להמשיך ולתמוך בכוחות הביטחון, זה בזה, ולהיות חזקים. הייתי ממליצה לכל אחד ואחת להיות ערניים ומודעים להנחיות פיקוד העורף. לא להיות שאננים למצב, גם אם תתכן רגיעה. מצב החירום יכול להתרחש בכל זמן ובכל מקום. זו תקופה מאתגרת עבור כולנו: הצבא, התושבים, הילדים שיצאו לחופש הגדול. אך אם נמשיך לנהוג ולחיות את חיינו באחריות ובמודעות- נצא חזקים ומחוזקים".

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה