דבר הרב - השבת הגדול



דבר הרב מפי - הרב דב (בערל) פרידמן, חב"ד – יבנה הירוקה: "תורת החסידות מרבה לדבר על כך שהתכלית היא לא בביטול הרע ובסילוקו, אלא דווקא בהפיכתו לעזר לטוב ולקדושה"

 

 

 

 

ב"ה

בימי זקנתו של אחד הצדיקים, כשעלה שנה אחת לשאת את דרשת שבת- הגדול, פנה אל קהל עדתו ואמר:

"דרכם של הרבנים לפתוח דרשה זו בקושיה על הרמב"ם, ולאחר מכן לתרצה על-ידי פלפול חריף. בנעורי, כשכוחי היה במותני, הייתי גם אני עושה כן, אך עתה זקנתי ואין בידי לדרוש כך".

"אומר איפוא רק זאת: הרמב"ם פוסק שבליל הסדר מצווה לאכול מצות ולשתות ארבע כוסות, ושאפילו עני שבישראל המחזר על הפתחים חייב לקיים מצוות אלה. ועל כך יש לי קושיה גדולה - איך יוכלו העניים, שאין בידם פרוטה, לקיים מצוות אלה? קושיה גדולה היא, ואין בידי תירוץ. אך לא אזוז מכאן עד שתתרצוה אתם"...

הבינו הנוכחים את הרמז ותרמו ביד נדיבה ל'מעות-חיטים' עבור העניים.

 

***

 

השבת שלפני חג הפסח נקראת בשם 'שבת הגדול', לזכר הנס הגדול שאירע בשבת שלפני היציאה ממצרים. כארבעה ימים לפני חג הפסח, הכינו היהודים את הקורבן בציווי ה'. כששאלו בכורי מצרים את היהודים לפשר מעשיהם, השיבו שבעוד ארבעה ימים, יקריבו את הכבשים והעיזים כקרבן לה' ובאותו הזמן תתרחש מכת בכורות. בשמעם זאת הלכו לאבותיהם ולפרעה מלך מצרים ודרשו שישחרר את עם ישראל מהשעבוד. האחרונים סירבו בתוקף, ובעקבות כך עשו בכורי מצרים מלחמה עם אבותיהם ונהרגו שם רבים. על זה נאמר בספר תהילים: "למכה מצרים בבכוריהם".

 

תורת החסידות מרבה לדבר על כך שהתכלית היא לא בביטול הרע ובסילוקו, אלא דווקא בהפיכתו לעזר לטוב ולקדושה. אחת הדוגמאות לכך היא בנס המיוחד הזה, בכורי מצרים שהינם שייכים לצד הלא טוב, הם אלו שמנסים לפעול את טובת היהודים.

 

נאמר "כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות", שגם בגאולה הקרובה נזכה לראות נפלאות כאלו שהיו ביציאת מצרים, יהי רצון שזה יקרה תכף ומיד ממש.

 

שבת שלום!  

 

 

 

הרב דב (בערל) פרידמן

חב"ד – יבנה הירוקה

[email protected]

 

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה