19 ילדים מתו בשנים האחרונות כתוצאה משכחה ברכב המשפחתי. לפני כשלושה חודשים ארע מקרה נוסף, והפעם היה זה פעוט בן שנה וחצי שנשכח באשדוד ומת במכונית. מקרה זה זעזע את אורית וישראל לביא מיבנה, שהכירו את התינוק. בני הזוג החליטו לעשות מעשה ופיתחו מערכת שתפקידה להתריע בזמן אמת על ילד שנעדר מהגן

מאת: ג'ני פרנקל שלום

צילום: חסדאי כהן

הדיווחים הלאקוניים על עוד פעוט שנשכח ברכב המשפחתי, הפכו כבר כמעט לדבר שבשגרה בימי הקיץ החמים. במקרה הטוב זה נגמר בנזק קל בלבד ובטיפול רפואי, במקרה הגרוע במוות. אנחנו נחרדים ומזדעזעים וכמעט מיד אחר כך חוזרים לחיי שגרה. אך חיי המשפחה, שאיבדה את היקר לה מכל בשל רגע של חוסר תשומת לב, לעולם לא יחזרו למסלולם.

מנתוני ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים עולה כי בין השנים 2008-2016 אירעו 381 מקרים של השארת ילדים לבד ברכב או של נעילה ברכב, בהם היו מעורבים 427 ילדים. 19 מן המקרים הללו הסתיימו במות הילד. מבין כלל המקרים שתועדו, כ-60% עירבו השארת ילדים לבד ברכב. קבוצת הגיל הבולטת היא של תינוקות ופעוטות בני 0-3 המהווים כ-77% מכלל המקרים. "שכחת ילד ברכב עלולה לקרות לכל אחד מאיתנו, ברגע של עייפות, פיזור דעת או ברגע שאנחנו עוברים לעשות פעולות באוטומט", מסבירה אורלי סילבינגר מנכ"לית ארגון בטרם. "חום קיצוני משפיע על תינוקות ופעוטות במהירות רבה ובצורה חמורה, מכיוון שממדי הגוף של ילדים קטנים, טמפרטורת הגוף שלהם עלולה לעלות במהירות הגדולה, פי שלושה עד חמישה מהמהירות בה עולה טמפרטורת הגוף של מבוגר".

"אף אחד לא חסין"

בסוף חודש מאי האחרון, כשהחלו להגיע הדיווחים על פעוט בן שנה וחצי אליה וינגוט ז"ל, שנשכח ברכב המשפחתי באשדוד, אורית וישראל לביא מיבנה אפילו לא דמיינו שזה ייפגע בהם כל כך קרוב.

"כשהתחילו להגיע הדיווחים שיש עוד תינוק שנשכח ברכב זה זעזע אותנו, כמובן, אבל באותם רגעים לא היה לנו מושג שזה תינוק שאנחנו מכירים, משפחה שקרובה אלינו" משחזר השבוע ישראל. "מהר מאוד התברר שזה הבן של הגננת של הילד שלנו וזה היכה בנו מאוד חזק. זאת לא הפעם הראשונה שאנחנו נחרדים ממקרים מסוג זה, אבל אין ספק שכשזה קרוב אלייך זה משנה את התמונה לחלוטין. תינוק שאנחנו מכירים, חייכן ומקסים שהולך לעולמו בצורה כל כך טראגית והורים אחראיים ומסורים שקרובים אלינו. אישתי, אורית, לא הפסיקה לבכות גם כמה ימים לאחר האירוע המחריד".

ימים ספורים לאחר שקמה משפחת וינגוט מהשבעה על אליה הקטן, לקח האב יצחק חלק בדיון בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת.  "אני אדם פשוט" אמר במהלך הדיון "לכל דבר היום יש תזכורת, לתנור שמפעיל עוגה, לחגורה באוטו, לאורות שנשארו דלוקים. הילד הזה הוא אהבת חיי, לא חשבתי שזה יקרה".

"יש לנו שני ילדים קטנים, בני 3 וכמעט בן שנה, והבנו שצריך לעשות משהו כדי שזה לא יקרה שוב. זה הבהיר לנו עוד יותר את העובדה שזה יכול לקרות לכל אחד, אף אחד לא חסין" אומר ישראל.

 

מתוך הצער והכאב הרב החלו אורית וישראל, מעצבת פנים ומתכנת, לחשוב על פטנט. במסגרת זו הקימו את חברת 'מוגנים בגנים' וממנה יצאה לדרך מערכת 'שוהם', שתפקידה להודיע בזמן אמת על ילד שנעדר מהגן.

ספר על המערכת

"מערכת 'שוהם' פותחה מתוך מחשבה מעמיקה ומתן פתרון יעיל באשר להגעת הילדים אל הגן, שמקלה גם על הגננות וגם על ההורים ואף ומסייעת לשיתוף הפעולה ביניהם. החזון בהקמת הפרויקט כולו הוא ליצור מערכת רגולטיבית במדינת ישראל, המאפשרת בזמן אמת לדאוג לביטחונם של הילדים. כמו כן, המערכת הותאמה למהלך היומיומי של הילדים, תוך התחשבות בלו"ז העמוס ממילא של הגננת".

איך היא עובדת?

"מדובר בלוח, שמותקן על גבי מתקן ייעודי בכניסה לגן, דומה לטאבלט שאנחנו מכירים, ועליו התמונות של הילדים. כל הורה ששם את הילד שלו בגן אמור ללחוץ על תמונת הילד ובכך לסמן, למעשה, את כניסתו לגן. הגננת מגדירה למערכת את השעה שבה היא בודקת את נוכחות הילדים בגן. בשעה זו, באופן קבוע, היא סורקת ומאתרת את הילדים שנוכחותם לא נרשמה ומיד שולחת מסרון (SMS) להורים. בשלב זה יש להורה אופציה של 'השב' דרכה הוא מאשר שהילד בסדר ומוגן. במידה וההורה לא עונה המערכת שולחת תוך 5 דק' מסרון לאיש קשר נוסף. המערכת קלה להפעלה וידידותית מאוד ויותר מזה מותירה חוויה בקרב הילדים, אשר מזהים את תמונותיהם על צג המחשב ובעת הצורך אף מתזכרים את ההורים לתפעל אותה".

המערכת מוצב בתוך הגן, כלומר, האחריות מוטלת על הגננת?

"אין על הגננת שום אחריות פלילית או משפטית. השקענו בעניין הזה המון מחשבה וכסף והכנו מסמך שההורים צריכים לחתום עליו ובו הם מצהירים שאין לגננת אחריות פלילית או משפטית. חשוב להבין, אנחנו לא מסירים אחריות מההורים והיא נשארת בלעדית עליהם".

איך מתבצע התשלום עבור המערכת?

"יש תשלום חד פעמי על התקנה ואחר כך תשלום חודשי, שמסתכם ב-6 שקלים לילד, שזה סכום שמתאים לכל כיס וכל הורה יכול להרשות לעצמו".

יש כבר גנים שהוצבה בהם המערכת?

"התחלנו להריץ פיילוטים אבל אז כבר נכנסו לסוף שנה ולחופש הגדול. בתחילת השנה היא תוצב כפיילוט בגן 'בלי סודות' ביבנה. בימים אלו מתקינה חברת 'מוגנים בגנים' ללא עלות ולתקופת ניסיון את מערכת שוהם, בעוד גנים ברחבי הארץ".

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה