פנינה בלב העיר ירושלים



נמשיך את סדרת סיורי הקיץ בעיר ירושלים בנקודת חן מיוחדת, רמת רחל.

אני ממליץ לבקר במקום כחצי יום. במקום פינות ישיבה מוצלות, שביל הליכה, אתרים רבים המקיפים את הקיבוץ ותצפיות שונות לשלל נופים מבית לחם, ההרודיון, הר גילה, מדבר יהודה, העיר העתיקה, הר הזיתים והר הצופים.

בשנת 1926 הוקם ע"י גדוד העבודה ע"ש יוסף טרומפלדור קיבוץ בחלקה המזרחי ביותר של ירושלים .בזכות החלטה חלוצית זו של חברי הארגון זכתה ירושלים לשטח עצום.

החל מ-1929 התחילה סדרת פרעות של ערבים כנגד חברי הקיבוץ על מנת לגרשם מהקרקע ולפתוח את הציר לכיוון ירושלים. מאז ועד מאי 1948 נעשו ניסיונות מצד ירדן ומצד מצרים (כן, גם המצרים ניסו להגיע ולכבוש את ירושלים במאי 1948!!).

כאמור כל הניסיונות לכיבוש המקום במשך 20 שנה עלו בתוהו .חברי הקיבוץ והפלמ"ח הגנו על הנקודה האסטרטגית בעוז. אמנם מדי פעם נטשו חברים אך הם שבו לקיבוץ. בהסכמי שביתת הנשק ב-1949 נקבע שרמת רחל תישאר בשטח מדינת ישראל כשהיא מוקפת כמעט בכל שטחה גדר ירדנית פרט לפתח בודד ברוחב של 10 מטרים לכיוון שכונת ארנונה.

הסיור שלנו מתחיל ברחבה שלפני בית ההארחה המיוחד שבקיבוץ, מלון רמת רחל. ניתן לפתוח בארוחת בוקר במקום, ברחבת הדשא נראה את פסלה של רחל אמנו כשהיא מחבקת את ילדיה ומחזיקה בידה את הלפיד. בתחתית הפסל כתוב "ושבו בנים לגבולם". הפסל המרשים נעשה ע"י האמן דוד פולוס בשנת 1954.

נמשיך דרומה ונחלוף על פני בריכת השחיה וניכנס לפארק שגודלו כ-20  דונם. זהו הפארק הארכיאולוגי שנחפר ע"י יוחנן אהרוני ז"ל ובו ממצאים ארכיאולוגיים מתקופת בית ראשון , בית שני והתקופה הרומית המעידים על התיישבות במקום לאורך הדורות. כמו כן נמצאו במקום מקווה טהרה, וילה רומית, בורות מים וחותמת המלך. במרכז הפארק נראה את תעלת הקשר ששימשה  את הלוחמים במלחמת השחרור.

שני סיפורים מיוחדים ניתן לספר במקום:

האחד- מאיר אנגל-בדצמבר 1996 נהרגו במפרץ חיפה שני לוחמי שייטת  ,13יאיר אנגל ומתן פוליבידה. יאיר בן הקיבוץ היה בנם של יונית ויוסף. לאחר מותו הוחלט להקים מצפור על שמו. המצפור מעשה ידיו של רן מורין האמן שגם הוא יליד רמת רחל. מהמצפור נפתח  נוף מרשים על ירושלים וניתן לראות את הר הצופים , הר הבית ועד הר גילה.

לאחר מותו של יאיר הוסיף אביו לשמו את שם בנו ונקרא יוסף אבי יאיר.

השני- בספטמבר 1956 הגיעו לרמת רחל לכנס הארכיאולוגים השנתי מבקרים רבים . במהלך הטקס כשהקהל עמד בסמוך למגדל המים שבמקום נורו יריות מגבעת הארבעה הצופה אל רמת רחל בסמוך למנזר אליאס. מהאש נהרגו ארבעה אנשים בינהם הארכיאולוג יעקב פינקרפלד ועוד 17 נפצעו. בעקבות אירוע זה ואירועים נוספים נגד תושבי המקום יצא צה"ל לפעולות תגמול.

מה יש באזור?

  1. ביציאה מהקיבוץ נראה את פסל נוסף של רן מורין המתנשא על שלושה עמודים. בגובה של 15 מטר נטע רן שלושה עצי זית הנושקים זה לזה בענפיהם. האמן משאיר לצופים  את ההחלטה למה התכוון  במספר שלוש (דתות, דרכים, מספר טיפולוגי ועוד).
  2. מדרום - קבר רחל  ומצפון טיילת ארמון הנציב או שכונת ארנונה ושכונת תלפיות שם ניתן לבקר בביתו של ש"י עגנון.

אני ממשיך בסדרת סיורי הקיץ . ב-25.8 סיור ערב לירושלים וב-23.9 סיור סליחות במסגרת סיורי בית רייך. אתם מוזמנים להרשם.

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה