חופים הם לפעמים געגוע



כתבת החג שלי תוקדש לחופי הארץ הנפלאים אליהם נוהרים המונים במהלך חודשי הקיץ ועד בוא החורף ונוטשים אותם עד לחודש ניסן.

חופי הארץ נחשבים לחופים מיוחדים לא רק בזכות חול הים הנח לצידם וטמפרטורת המים המאפשרת שהייה במים במרבית חודשי השנה , אלא גם בזכות משטר הרוחות המגוון שפוקד את החוף במהלך כל השנה. רוחות אלו מביאות אל החוף גולשים רבים הנהנים במהלך כל השנה מסוגי גלים שונים. עם זאת יש לכבד את הים ולהימנע  מלהיכנס למים כשהוא זועם.

אנו, מורי דרך ואוהבי הסיורים, מנצלים עונה זו של נטישת המתרחצים בין נובמבר למאי על מנת לראות את יופיים של חופי הים התיכון הפרוסים לאורך הארץ בין ראש הנקרה לזיקים, רצועה ארוכה וצרה של כ-180 ק"מ, שלאורכה ניתן לראות צמחיה ופריחות בצבעים שונים , מיני בעלי חיים הנהנים מהמפרצונים, מחולות הים, וכמובן צפייה בהמוני בעלי כנף העוברים דרכנו במהלך עונה זו.

צמחיה נדירה מכסה את רצועת החוף בזכות המינרלים שבאדמת הכורכר המלווים את החופים במיוחד ברצועה של כ-70 ק"מ בין חוף דור לנתניה. בעונה זו ניתן לראות חבצלות, נר הלילה, פרגים, לוטוס מכסיף, רותם המדבר, קורנית, עכנאי שרוע, סירה קוצנית ועוד.

לאורך הנחלים החוצים את שדות הכורכר|: נחל התנינים, אלכסנדר, פולג ,לכיש, שקמה ושורק נראה את הקנה ואת הסוף(ולא קנה סוף!), הגומא, הרדוף הנחלים, והרמוניה נוספת של צמחים.

הרוחות הדרומיות וזרמי המים מביאים איתם מיבשת אפריקה השכנה את חול הים ששוקע ברצועת החוף ואנו עדים לסוגים שונים ולגדלים שונים של חול הים.

חלק מחול הים הופך בתהליך קורוזיה למצוקי כורכר, שאנו רואים בקטע שבין עתלית לנתניה , שמהווים מעין מחסום המפריד בין חוף הים ליבשה. ברצועה זו נראה מפרצונים, שוניות, מערות ציוריות, בעלי חיים ופרוייקט מיוחד של רשות שמורות הטבע העוסק בהשבת בעלי חיים כמו הצב הרך.

חשוב לזכור שבמהלך העשור האחרון מערך האכיפה לאורך חופי הים החמיר כנגד מזהמים בחוף ,נמנעה כניסת ג'יפים, טרקטורונים ואופני שטח שדרסו את הצמחיה בחופים.

אני מחלק את קטעי החוף לעשרה קטעים כשכל קחע נע בין 12-16 ק"מ ומקדיש לו יום סיור שלם משעות הבוקר עד השקיעה. הסיור כולל הליכה בדרגת קושי קלה. המטייל מצוייד במים ובארוחות קלות ונהנה במהלך היום ממסלולים פסטורליים לאורך החופים, ובהם ניתן לראות גם תילים מקראיים, שמורות טבע, איים קטנים, ספינות שנטרפו, נמלים קטנים לשימוש הדייגים, אמות מים, גן לאומי, טחנות כוח  ופרוייקטים לאומיים כמו מתקני ההתפלה.נראה גם את שפכי הנחל המביאים איתם סוגי אדמה וצמחייה.

נתן יונתן כתב את השיר "חופים" כבר ב-1943 על נחל חדרה שהשפך שלו לא הגיע לים בגלל התערבות האדם וכך כתב בעצב:

"חופים הם לפעמים געגועים לנחל, ראיתי פעם חוף שנחל  עזבו".

כיום רק 5% מרצועת החוף הם שמורת טבע!! אני מקווה שלקראת השנה החדשה המספר יגדל כיוון שחובה על כולנו לשמור על הטבע שיש, ולהשאירו לדורות הבאים.

שנה טובה לכל הקוראים שדאגו לפרגן לי בהזדמנויות רבות והצטרפו למעגל ההולך וגדל בעיר של מטיילים ברגלים.(אלישע, 0506273089).


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה