חלומות מוזיקלים - צחי יונה מארח



היי כולם..
השבוע החלטתי לגוון מעט את הטור ובמקום לראיין אמן מקומי שמגשים ''חלומות מוזיקליים'' החלטתי לכתוב
לכם על הגישה בתור הורים כלפי חלומות ושאיפות של ילדכם, ולכו תדעו אולי בעתיד אזכה לראיין גם אותם במדור הזה.

 

"כל מה שילד צריך, זה מבוגר אחד שיאמין בו" (הרב שלמה קרליבך)

אז נתחיל מזה שאני לא פסיכולוג ולא מגדיר את עצמי כקואצ'ר או כל דבר אחר, אבל בתור נער ומתבגר היו לי ''חלומות מוזיקלים'' ועברתי דרך של 15 שנה עם החלומות האלו מהתיכון ועד היום.

כמו שאני הגשמתי ומגשים את החלומות שלי, גם הילדים שלכם צריכים להגשים את החלומות והשאיפות שלהם, כל אחד בתחומו ובדרכו,
והכל זה עניין של הכוח רצון שלהם וגם הגישה, האהבה, התמיכה והפרגון מצדכם.



1. תנו לילדים שלכם חופש לבחור - מגיל צעיר תנו לילדים להחליט ולבחור לאיזה חוג ירצו ללכת ולמה הם מתחברים באמת.
אל תחליטו בשבילם ואל תיקחו אותם לחוג רק בגלל שהוא נוח לפי השעות או לפי המלצות מהסביבה (רצוי לקבל המלצות רק אחרי שהילד בחר בעצמו).
יש נטייה כזאת להורים, העניין שכל ילד הוא שונה וכל ילד מתחבר לתחום אחר,
"ומה שמתאים לילד של השכנה רינה לא בהכרח מתאים לילד שלך, גם אם המורה שם ממש מקסימה"
יש סקר שאומר שכל ילד חמישי יש לו נפש של אמן וירצה לעסוק במוזיקה, ריקוד, אומנות פיסול, ספורט, עיצוב ועוד...

2. אל תחלמו במקומם - לפעמים אדם בוגר שלא הגשים את החלום שלו
רוצה להגשים את החלום שהיה לו דרך הילדים. כשהילד רוצה וההורה גם, אז יש לנו בינגו של חלום
וזה יכול לקרות ובגדול. אבל בהרבה מקרים הילד חולם על כיוון אחר והנשמה הפנימית שלו
רוצה לעסוק בדברים אחרים מההורה. אז אל תכניסו אותם לחלומות שהיו לכם, תשתלבו ותתמכו אתם בחלומות שלהם.

3. הילדים הם לא כלי להרשים את הסביבה - נכון שבתור אמא את חולמת להגיד לחברות 
''הבן שלי הולך ללמוד רפואה, משפטים, הנדסה ומחשבים'' אבל רגע שאלת אותו אם זה מה שהוא באמת רוצה? אם הוא בנוי ומתחבר לזה?
או שכנעת אותו כל השנים שזה מה שהוא צריך להיות כי את צריכה להרשים? ילד מוצלח יכול להגיע מכל תחום 
ומכל מקצוע וגם אם הוא בחר להגשים את עצמו ולעסוק בתחום שקשה להתפרנס ממנו 
והוא יצטרך להשלים הכנסה בעבודה אחרת, זה גם בסדר. כשסיימתי צבא ובחרתי ללמוד ולהתרכז במוזיקה
אמרתי שגם אם אצטרך לעבוד כל חיי כמלצר- מה שאני רוצה זה לשיר. אגב, בסופו של דבר לא עבדתי יום אחד כמלצר.


4. שימוש בהפחדה ומערכת חינוך מרובעת - יש נטייה להורים לנג'ס כל הזמן לילדים ולומר ''תשקיע בלימודים'' ומשפטים כמו ''אם לא תלמד ותוציא בגרות, לא תהיה לך עבודה טובה ולא תצליח בחיים''. לצערי גם במערכת החינוך המורים והמנהלים בבתי ספר שבדרך כלל רובם אנשים מרובעים (לא כולם) תומכים, מחזקים ומחדירים את הגישה הזאת להורים. אז ככה, זאת שטות אחת גדולה שגורמת להרבה ילדים סבל ורק מורידה להם את הביטחון העצמי שהוא בדרך כלל בסוף המרכיב העיקרי והחשוב ביותר להצלחה בחיים.
לא כל אחד בנוי להיות פרופסור ודוקטור וללמוד תארים באוניברסיטה, מה שיפה בבני האדם זה שכל אחד בנוי שכלית ומעשית לעסוק במשהו אחר.
אגב, רוב מעצבי השיער וטכנאי המזגנים שאני מכיר מרוויחים הרבה יותר מהרופאים והדוקטורים שעובדים בקופת חולים הקרובה לביתכם.

5. אין לך כשרון לזה, אתה לא טוב בזה! - זוהר ארגוב המנוח בתחילת דרכו הלך לשיר במועדון ואחרי שני שירים הורידו אותו מהבמה כי לא היה מספיק טוב
הבחור הלך ולמד 4 שנים אצל אהובה עוזרי וכל השאר היסטוריה...

רוב הזמרים והשחקנים המצליחים בארץ לא התקבלו ללהקות צבאיות ולתאטרון צה"ל, ולא היו הכי מוכשרים בתחילת דרכם אבל כוח הרצון, הלמידה, הניסיון וההשקעה הביאו אותם במשך השנים להצלחה ואני תמיד אומר, 20% כישרון, 80% אופי, מנטליות ותמיכה.


6. שאיפה למקצועיות ומקצוענות - דרבנו את ילדכם להתמדה והשקעה בתחום שבחרו בו. במדינות רבות באירופה כל ילד בגיל 3 בוחר תחום להתמקצע בו חוץ מהלימודים בבית הספר.
זה יכול להיות ספורט, מוזיקה, ריקוד ועוד. בגלל זה יוצאים משם הרבה כישרונות במגוון תחומים. אצלנו בארץ הגישה ההורית זה שהכל חפיף וחוג אחרי צהריים לילד זה בשביל הכיף או להיות קצת עם חברים. 
אז זהו, שלא! דרבנו את הילד להתמדה בבחירה שלו לאורך שנים, לעמידה בזמנים ואימון ביתי בשעות וימים מסודרים מחוץ לפעילות מסגרת החוג. 
בקיצור, דרבנו אותו להתמדה בתחום שבחר ולמדו אותו שהצלחה באה רק מכוח רצון והשקעה. ילד שהופך לאיש עם נטייה לעשות דברים בצורה מושלמת רצוי ונחוץ בכל מסגרת ובכל תחום עבודה כי מעטים הם כאלה.

7. אהבה, תמיכה ופרגון - יש הורים שפשוט טובים בזה וכל דבר שהילד שלהם עושה, הוא הכי טוב בעולם. ישנם הרבה הורים שממש לא. הם ביקורתיים, שליליים ורואים רק את הלא טוב.
אז המחויבות שלכם בתור הורים חוץ מלתת לילד שלכם לאכול ולשתות, זה לתמוך ולפרגן. אפשר לתת ביקורת אבל בצורה חיובית ולראות תמיד איך הילד צומח משם בדרכו.
אל תכבו לו את החלומות ואת הפחדים והחששות שיהיו לכם תשמרו לעצמכם. חזקו אותו ותתמכו בו בכל דרך גם שמצליח לו, וגם שפחות.

8. ''תראה אותי, תהיה כמוני'' - אז הורים יקרים, צר לי לנפץ לכם את האשליה, שום ילד שלכם גם אם יהיו לכם עשרה, לא יהיה בדיוק כמוכם וכל ילד גם לא ייצא בדיוק דומה לאח אחר למרות שהם גדלו באותו בית וקיבלו את אותו חינוך. בהרבה מקרים ילדים מנסים לחקות את ההורים (אפילו בצורת אכילה בסגנון דיבור ועוד) אבל בסוף
לכל ילד יש את האופי, הרצונות והחלומות שלו. כבדו אותם ותתמכו בהם גם אם זה ממש סותר את השקפת עולמכם.

9. אם לא תשאף איך תגיע? - בהרבה מקרים לאבא טייס יוצא גם ילד טייס, למה? כי זה מובן מאליו שאם האבא הגיע להיות טייס אז גם הילד יכול, אין פה שאלה בכלל. מגיל קטן הוא יודע שהוא יכול להגיע למטרה כי אבא כזה. אז גם אם אתם לא טייסים תדאגו תמיד שהילדים שלכם ישאפו גבוה ורחוק.
אם תשאף גבוה ותגיע בינוני פלוס, גם טוב. אם תשאף נמוך מהתחלה...לאן תגיע?!?



10. הרחיבו אופקים וגלו את יצר ההרפתקנות - אני קורא לדור הזה ''הדור עם הראש למטה'', למה? כי שם נמצא הסמארטפון והטאבלט! 
ואם לא אז מפמפמים לנו ג'אנק של ריאליטי בטלוויזיה. גלו לילדכם ולעצמכם את העולם הפתוח החופשי והאמיתי...קחו אותם לראות נופים חיות וטבע, לכו איתם לקטיף באחד המושבים בסביבה או לרכב על סוסים, הצגות, מופעים ויש עוד המון אופציות...
הדברים האלה אולי נראים לכם רק הנאה רגעית, אבל ילדים שהופכים לאנשים עם ראש פתוח ויצירתי הופכים לאנשים טובים ומוצלחים.

11. ערכים ומוסר מעל הכל - הילד שלכם יהפוך לאיש מוצלח בזכות ערכים טובים. דברו לידו רק בשפה יפה ונקייה, תעמדו על שלכם כשצריך אבל אל תהיו אגרסיביים ותוקפנים מידי.
למדו אותו למשל שאם הוא לקח חפץ מחבר בהשאלה הוא חייב תמיד להחזיר ובזמן. תנו לו דוגמא אישית בכיבוד הורים ומשפחה קרובה, חשיבה על הזולת ועשייה התנדבותית למען חלשים.
תוכיחו לו שהמילים והאיכות שהם יקרינו יובילו אותם לחברים, מקומות עבודה ובני זוג טובים ואיכותיים כמוהם.

12. ''אינטליגנציה רגשית'' - האדם מטבעו הוא לא יצור טכני, אלא דינמי, כזה שמשתנה, מביע רגשות, בוכה, צוחק מתרגש ועוד. למדו את ילדכם לדבר בפתיחות ולהביע רגשות, דברו איתם על הרגשות שלכם, ספרו להם מה קרה לכם בעבר עוד לפני שנולדו בצורה רגשנית ונוגעת. כל זה לאורך זמן, ילמד אותם להכיל רגשות של אחרים
ושתתבגרו ותצטרכו אותם יותר, הם יבינו את הרגשות והקשיים שלכם. מניסיון, האנשים שהכי קשה להם בחיים הם אלה שחסומים רגשית. תדאגו שאצלכם זה יהיה אחרת.



האמת שיש עוד הרבה דברים ורבדים שלא נגענו בהם, האדם מטבעו הוא יצור מורכב ומעניין, במיוחד בני הנוער החכמים של היום שפתוחים להמון ידע ומידע ובגיל צעיר מעצבים את האישיות והחלומות שלהם, אז פשוט תהיו איתם ותחלמו איתם בדרכם.
אפילו אם הם מהססים, תניעו אותם להגשים חלומות, הרי מה נשאר לנו אם לא חלומות? ואגב, גם אתם הורים, סבים וסבתות ואנשים מבוגרים, גם אצלכם הכל אפשרי.

בשבוע שעבר הלך לעולמו לאונרד כהן, אחד מגדולי המוזיקאים בדורנו. הוא נפטר בגיל 82 שרק שבועות קודם לכן
הוציא אלבום חדש ותכנן סיבוב הופעות בכל העולם. הייתי בטוח שלאונרד ימשיך לשיר לפחות עד גיל 90, הוא היה חזק ובריא עם קול איתן שרק השתבח עם השנים, אז גם אם אתם בני 50 ואפילו 60, מה רע ב- 20-30 שנה של קריירה חדשה והגשמת חלומות? ותזכרו תמיד ''אם לא תלכו אחרי החלומות שלכם, הם כבר ידאגו לרדוף אתכם עד יומכם האחרון''.


אז תדעו ותפנימו שאף פעם לא מאוחר מידי!

שבת שלום,

 

 

צחי יונה ולהקתו להזמנת מופעים באירועים

ויעוץ מוזיקלי: 0504478888

חפשו גם בפייסבוק: צחי יונה (f)

קישור לשיר לאתר: 

צחי יונה - ברכת שמיים - שיר חופה.

https://www.youtube.com/watch?v=zytLDy5gOpc

 


 
$(function(){setImageBanner('f19829b3-6095-4533-b20b-829bc56c9d0b','/dyncontent/2017/12/12/e9de5294-91aa-4b94-9177-d3c263a77bf6.gif',3011,'עצמי אירועים',525,78,false,33663,'Image','');})
$(function(){setImageBanner('66ccb1c6-77be-4335-9911-b1e72167e80f','/dyncontent/2017/12/12/20467d86-4612-49fd-a8e8-466494a1b637.gif',3015,'עצמי עסקים',525,78,false,33664,'Image','');})
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה