ללמוד מה"אמא" של עם ישראל



יעקב אבינו עובד ארבע עשרה שניםעל מנת להתחתן עם רחל. האם הוא נהנה מהעבודה או התענה בעבודה? רחל נקברה באמצע הדרך, האם נהנתה ממקום קבורתה או שמרגישה בודדה באמצע הדרך?

 האם אדם המשקיע שעות נוספות בטיפול בילדיו או באשתו, בבעיות חינוכיות, או בבעיות רפואיות האם  הוא נהנה או מתענה?

לפני שנים חי בירושלים יהודי צדיק, בשם רבי שלמה מזוועהיל. היה לו מנהג קבע שלפני לכתו לפקוד את קברה של רחל אמנו היה אוכל בטרם נכנס לקברה, כאשר נשאל על ידי חסידיו לפשר מעשיו, במיוחד שידוע שיש הנוהגים לצום ביום בו עולים לפקוד קברו של צדיק, ענה בחיוך "שאני הולך להתרפק ולדבר עם אמא בקברה  אני אוכל לפני הביקור כי אמא אוהבת שהילד שבע..."

רבבות מעם ישראל פוקדים במשך השנה את קברה של רחל אמנו בדרך בית לחם, קשר לאימא שלא מצאנו אצל האימהות האחרות .אכן מצד אחד מאוד מרגש, אך מצד שני רחל נותרה בודדה בדרך בעוד שאר האבות והאימהות קבורים יחדיו במערת המכפלה.

כשאנו קוראים על הקשר בין יעקב ורחל אנו מגלים את האהבה הרבה שהיתה  ביניהם, שאין לה אחורע בתנ"ך . אנו לומדים זאת בפסוק "ויַּעֲבֹד יַעֲקֹב בְּרָחֵל שֶׁבַע שָׁנִים וַיִּהְיוּ בְעֵינָיו כְּיָמִים אֲחָדִים בְּאַהֲבָתוֹ אֹתָהּ" יעקב היה צריך לעבוד ארבע עשרה שנה עד שנשא לאשה את רחל והם היו בעיניו "כימים אחדים". לכאורה, אדם המצפה ליקר לו בכיליוןעיניים, כל יום שעובר ולא זוכה לקבל את מבוקשו נראה לו כנצח, כפי שאומר ספר עקדת יצחק "והיה לו לומר ויהיו בעיניו כאלף שנים באהבתו אותה".

המדרש מסביר, שבמצרים,  כאשר עונו ועבדו בפרך נאמר "וַיְהִי בַיָּמִים הָרַבִּים הָהֵם" אך בזמן שהם עוברים בשמחה נקראים "אחדים". יעקב אבינו העריך מאוד את רחל ולכן שמח לתת מוהר רב עבורה שיתבטא בעבודתו אצל אביה, לבן.

אהבה מוזכרת מספר פעמים בתורה, "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ" "וְאָהַבְתָּ אֵת ה' אלוקיך" ואצל יעקב . אהבה שהתורה מתכוונת אינה אותה אהבה שאנו קוראים לה היום. בימינו אנו אוהבים את עצמינו והזולת מסייע בידינו להגיע אל המטרה זוהי גם אחת הסיבות לגירושין הרבים. כי ברגע שישנה הרגשה שבן הזוג אינו מספק את צרכינו אנו לא זקוקים לו יותר.

בדרכה של תורה יש קשר בין כל האהבות הנ"ל  האהבה-היא הכח לשים לב לזולת,  להתעלות מעל האגו האישי ולהעניק לזולת גם על חשבון המשבצת האישית שלך.לתת לשני לאהוב את מה שהוא אוהב ולא לגרום לאוהב את מה שאני אוהב. שאלו פעם קבוצת נשים מה כל אחת רוצה שבעלה יעשה "שיהיה גדול" האחת ענתה שיהיה רופא והשנייה שיהיה טייס והאחרונה ענתה שיעשה מה שהוא אוהב.

אהבה,זה לראות את השני לא במראה שלי ובצרכים שלי. לאהוב את ה' זה לא  רק לאהוב אותו עבור כל מה שמעניק לי אלא לאהוב אותו כי כל מציאותי ממנו. לאהוב את החבר זה לא רק בגלל התועלת הצומחת לי ממנו אלא בגלל אישיותו המיוחדת בהיותו בן אברהם, יצחק ויעקב. לאהוב את בן הזוג לא רק בגלל מה שהוא מעניק לי אלא בגלל מה שהוא.

כאשר אנו לומדים את עוצמת האהבה שבין יעקב לרחל, שגרמה לו להנות מארבע עשרה שנות העבודה בעבורה, מתחזקת השאלה כיצד יעקב השאיר את רחל בודדה בדרך???

הרבי מליובאוויטש מאיר לנו בהסברו המיוחד שלא רק מלמד זכות  על יעקב שעשה המעשה מחוסר ברירה, אלא שהמעשה היה בכוונה תחילה ברצונה. רחל הייתה האמא שהתמסרה לבניה גם לאחר מיתתה. כאלף שנים לאחר פטירתה, הוגלו עם ישראל ע"י הבבלים עם ישראל היה זקוק למליץ יושר.ורחל הייתה האם המתמסרת ומליצת יושר לפני ה'.

אכן יעקב נהנה לעבוד עבור רחל ורחל נהנתהלהיקבר בדרך בשביל לתמוך בבניה וכך כל מי שאוהב באמת את רעהו מתענג גם אם משקיע עמל רב בעבורו.

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה