נגה ומזל היו מיואשות ובקושי סגרו את החודש עד שהצטרפו לתכנית של האגף לשירותים חברתיים ובסיועה יצאו לחיים חדשים לאחר שעברו סדנאות שהכשירו אותן לחיים נבונים כלכלית והזכירו להן שהכוח בידיים שלהן!

טלי בנדו-לאופר

"אני הייתי אדם נואש ועכשיו אני פורחת, אני משנה לעצמי את החיים", אמרה השבוע מזל וקנין, אם עצמאית לארבעה (20,19,16,9).

לאחרונה השתתפה וקנין (50) בתכנית "נושמים לרווחה" של האגף לשירותים חברתיים בעיריית יבנה, בה מסייעים למשפחות ע"י ניהול תקציב נכון, אבחון תעסוקתי ומימון הכשרה מקצועית.

בעקבות השתתפותה בתכנית הוכשרה מזל ללימודי נדל"ן וכיום היא מתווכת מן המניין. "עבדתי בניקיון בהיכל התרבות, אני אם עצמאית והייתי 'על הקנטים', במצב נפשי קשה ומאוד מיואשת מהחיים, מהעבודה הקשה, המצב הכלכלי שלא משתפר ומלחיות על המינוס. אל התכנית 'נושמים לרווחה' הגעתי דרך עיריית יבנה, מתוך כוונה לקדם אותי ואת חיי. העובדת הסוציאליות הפנתה אותי וזה פשוט שינה את חיי".

במאי 2015 נכנסה וקנין אל התכנית, ושם היא אומרת, השתנו חייה. "נתנו לי להבין שאני שווה משהו, אחרי הרבה זמן שלא חשבתי כך, אם בכלל. מימנו לי לימודים ויצאתי ללמוד ייעוץ נדל"ן מלבד זאת, נעשו המון פגישות עם מומחה לכלכלת הבית שלימד אותי ואת שאר הבנות בתכנית איך לא להתפתות למבצעים ולהבין מה יש לקנות ומה פחות, איך לנהל את הכלכלה בבית בצורה נכונה ואיך לוותר על הוצאות מיותרות. היו לנו מפגשים בנושא איך לעבור ראיון עבודה בהצלחה, איך להציג את עצמך, מה שפת גוף אומרת ועוד. עשו לנו העצמה במלוא מובן המילה ולאורך כל הדרך אתה מרגיש שאתה לא לבד, יש מי שמקשיב לך ומי שדואג לך כי נותנים לך גיבוי. עכשיו לדוגמא, סיימתי את הלימודים, אלו היו לימודים של כחצי שנה והייתי צריכה להוציא כרטיסי ביקור ופלאיירים כדי לקדם את העסק החדש, והם עזרו לי בזה, הם פשוט לא נותנים לך ליפול. במה שחיוני וחשוב -הם עוזרים ונותנים יד".

 

איך הייתה האווירה במפגשים?

"אני באופן אישי מאוד מחוברת לאנשים ולקבוצה, אני מאוד פעילה בקבוצה ובקהילה בעיר, זאת בעקבות התכנית. יש בי רצון וצורך לתת חזרה לקהילה. יש לנו קבוצת ווטסאפ, אני אישית התחברתי מאוד לשתי נשים. הקבוצה מאוד תרמה לי לחיים, אני הייתי אדם נואש ומאז התכנית אני פורחת, גם חיצונית. תמיד הייתי הולכת עם קוקו ועכשיו אני מפזרת וצובעת את השיער, אני נראית טוב ומרגישה טוב".

נשמע שעלה לך הביטחון העצמי פלאים

"בהחלט! עלה לי מ-10% ל-100%. יש לי גב ודואגים לי ואם צריך אפילו עד הבית מגיעים אלי כדי לעזור. יש אנשים שמתביישים להגיע לשיחות עם העובדות סוציאליות ואני ממש לא, זה פורקן בשבילי, זה נהדר ואני לוקחת את זה כדי להתקדם. הלוואי ועוד נשים לא היו מתביישות ולוקחות את כל הקלפים כדי לקדם את חייהן. לא הרגשתי אהבה כזאת ואכפתיות הרבה שנים".

סיימת לא מזמן את הלימודים, מה העתיד צופן לך?

"התחלתי לעבוד בסופרמרקט מ-04:00 עד 14:00 כדי שאחה"צ יהיה לי פנוי לנדל"ן, אני חרוצה ואם אין אני לי מי לי? אם לי לא יהיה רצון לקדם את עצמי זה פשוט לא יקרה. יש לי כבר כמה דירות שעלי למכור, אבל אני צריכה לפרסם, אז אני אעבוד ואני אסתדר, יש לי תכנית ויהיה בסדר.

"אני מפצירה בכל מי שקוראת עכשיו את הכתבה לקום ולבוא לעזור לעצמך, יש מי שיסייע לך, אני ממליצה בחום להגיע".

משתתפת נוספת בתכנית נושמים לרווחה היא נוגה מששה (39), אם עצמאית לארבעה, (12,10,8,6). נוגה עבדה מספר שנים כמחסנאית במפעלים ובמסגרת התכנית החלה בלימודי מזכירות רפואית במכללה למנהל. הלימודים במכללה גרמו למוטיבציה אצל מששה והיא מביעה רצונה להמשיך בלימודי אחיות.

"הגעתי לתכנית דרך האגף לשירותים חברתיים וישר קפצתי על המציאה, הייתי מאוד מתוסכלת מהחיים שלי, לא מצאתי את עצמי ואני לוקחת כל מה שיכול לעזור. אני שמחה שעשיתי את זה, אני במקום אחר היום".

אל התכנית הצטרפה ביולי 2015 בנכונות גדולה לשנות את חייה. "היו מפגשים קבוצתיים עם מומחים לכלכלה וגם העצמה נשית עם קואוצ'רית, בשבילי לראות שיש עוד נשים שמתמודדות עם דברים דומים לשלי היה מעודד, גיליתי שאני חזקה, בהתחלה חשבתי שאני לא ושמחתי לגלות את זה על עצמי. ביולי השנה התחלתי ללמוד מזכירות רפואית, זה הסתדר לי עם שעות העבודה שלי, לוח הזמנים של הילדים וזה גם מעניין אותי, בנוסף, אלו לימודי תעודה ולא לימודים ארוכים והם מאד מעניינים".

מששה, כאמור, היא אם לארבעה ילדים קטנים. "רוב הטיפול נופל עלי, זה לא פשוט, הם קטנים אבל עברתי הרבה בחיים, עשיתי מסע הישרדות בדרך לארץ שהכין אותי להכל. אני ידעתי שאם אהיה לבד לא יהיה לי קל, אבל אני שמחה שעשיתי את זה וממליצה לכל מי שלא טוב לה שתסיים את העניינים".

במה התהליך תרם לך?

"כיום אני מרגישה עצמאית ושיש לי דרך, הכל ברור לי, אני יכולה לתכנן דברים ואין לי אי ודאות ודאגות, אני יודעת לדרוש מה שמגיע לי. בנוסף, בטחון. קודם הרגשתי אבודה, כל צעד שעשיתי לא הייתי בטוחה בו, בכל יום לא ידעתי אם יהיה מספיק כסף לשכירות. תמיד הייתי בחרדות, חייתי בכאוס מוחלט, וזה עשה לי סדר בראש. כשיש מישהו שמראה לך את הדרך, שיש מוצא אחר, זה עוזר.

דבר נוסף ולא פחות חשוב, הייתי צריכה לצלם את עצמי לפני ואחרי, אנשים לא מזהים אותי. לא הלכתי למכון כושר או משהו אבל ירד ממני משקל נפשי, ירדתי עשר קילו לבד רק מההליך הנפשי שעברתי.

בתכנית עשו לנו סדנא איך לגשת לראיון עבודה, שזו הייתה מתנה ובזכותה התקבלתי לעבודה שמאוד רציתי כמחסנאית בחברת 'פלייפוט'. זו עבודה מצוינת אצל משפחה מקסימה ופשוט טוב לי. אני ממליצה בכל לשון לכל אישה שלא תהסס ותלך על זה, להפסיד אין מה להפסיד, אל תהיו פאסיביים, תשפרו לעצמכם את החיים".

מה הילדים אומרים?

"הם מחמיאים על איך שאני נראית, יש לי אור בפנים. הרווחתי את החיים שלי מחדש, זה תהליך שהוא מתנה".

 

 

 

 

נושמים לרווחה- סיפור הצלחה עם עוצמה

באגף לשירותים חברתיים בעיריית יבנה בניהולה של צביה אוחנה מופעלת מזה כשנה וחצי תכנית מרכז עוצמה. לתוכנית שותפים משרד הרווחה והשירותים החברתיים, גו'ינט ישראל וקרן רש"י. מדובר בתוכנית התערבות ושיקום משפחות החיות במצוקה כלכלית או הדרה חברתית. התכנית זוכה לתמיכה של ראש העיר, צבי גוב-ארי מתוך מטרה לסייע למשפחות אלו בהשגת שיפור במצבן בתחומי החיים השונים ויצירת מוביליות חברתית.

לתוכנית שני מסלולים: האחד – "נושמים לרווחה" – במסגרתו מטופלות 20 משפחות ע"י עובדת סוציאלית ומלווה. מדובר במשפחות המקיימות קשר אינטנסיבי ומעורות פעילה של הצוות בחייהן, כגון: שיקוף כלכלי, ניהול תקציב, ביקורי בית תכופים וכו'. שיתוף הפעולה הינו תנאי בסיסי להשתלבות בתוכנית. במסגרת "נושמים לרווחה" זוכות המשפחות לליווי וטיפול ע"י צוות התוכנית וכן לסל תקציב מוגדר ושווה לכולן מתוכו ניתן הסיוע החומרי כגון: איבחון תעסוקתי, מימון הכשרות מקצועיות ועוד. בנוסף מלוות המשפחות בכל הנוגע לתיווך מול גורמים חיצוניים, וכל מענה שיש בו להסיר חסמים ויכול לקדם את מצבן.

במסלול השני – "עוצמה" – מדובר בכ- 80 משפחות, המטופלות ע"י  כלל העובדות הסוציאליות באגף לשירותים חברתיים . משפחות אלו מופנות להתערבות ספציפית סביב מיצוי זכויותיהן והנגשת שירותים הנדרשים לקידום מצבן. הנגשת המענים נעשית הן ע"י ליווי פרטני והן ע"י סדנאות/קבוצות/פעילויות קהילתיות. פעילויות המרכז מתקיימות  במרכז תרבות יוצאי אתיופיה ברחוב הדרור 20 ביבנה. הפעילות הקבוצתית-קהילתית מיועדת גם למשפחות "נושמים לרווחה. עד היום התקיימו סדנת העצמה נשית, סדנת העצמה תעסוקתית וסדנת ניהול כלכלי.

בימים אלה נפתחת קבוצה להדרכה הורית להורים דוברי אמהרית. מנחת הקבוצה – דוברת אמהרית ובכך מונגש שירות זה להורים ומתגבר על ההדרה החברתית הנובעת מאי ידיעת השפה.

את התוכנית מובילה מדריכת ראש צוות באגף, אטי חזות. יש לציין כי הצוות המוביל את התוכנית מורכב מצוות התוכנית מטעם האגף : עובדת סוציאלית, רות שליו, מלוות משפחות נושמים, טל הלל, מלוות עוצמה, טל ג'משי ומלקוחות התוכנית. הצוות נפגש באופן קבוע, מגבש ויוזם פעילויות, שותף לוועדות היגוי ומהווה גורם משמעותי לקידום ומיצוב התוכנית באגף ובקהילה.

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה