האם אתן מאמינות בשיוויון זכויות? ייתכן שאתן פמיניסטיות



במחקר שנערך בארה"ב על ידי חברת PerryUndem למחקר ותקשורת, נמצא ש 85% מהאמריקאים מאמינים בשיוויון זכויות עבור נשים, אבל כששואלים את אותם אנשים האם הם פמיניסטים רק 8% מהם מגדירים את עצמם ככאלה.

אז מהו פמיניזם ומה הקשר בינו לבין שיוויון זכויות? האם משמעו של פמיניזם שגבר ואישה זהים זה לזה? כמובן שלא. פמיניזם (מהמילה הלטינית Femina שפירושה אישה או נקבה) היא שם כולל לאידאולוגיות, תנועות פוליטיות, תנועות חברתיות ותאוריות אשר במרכזן עומדת המטרה להשיג ולמסד זכויות לנשים מבחינה פוליטית, חברתית, כלכלית ואישית, ובכך, לשפר את מצבן ומעמדן. במילים אחרות פמיניזם משמעו שיוויון זכויות בין גברים לנשים.

העובדה שרוב האנשים (במדינות המתפתחות) מאמינים בשיוויון זכויות אינו דבר שהוא מה בכך. שיוויון זכויות בין נשים לגברים הוא ההתפחות של המאה האחרונה. לאורך ההיסטוריה נשים נחשבו רכושן של אביהן ולאחר מכן לרכוש בעליהן. לא היתה להן הזכות להחזיק ברכוש וכל רכוש אביהן עבר לבעליהן לאחר הנישואין. רק במאה ה -19 נשים החלו לקרוא תיגר על שלילת זכותן לחוקי הקניין והירושה שמנעו מהן להיות בעלים של רכוש לאחר נישואיהן. עד סוף המאה ה-19, החוקים השתנו והגנו על זכותן של נשים נשואות לשמור על רכושן.

במקביל, המאבק על זכות ההצבעה לנשים התרחש במספר מדינות באירופה וארצות הברית. כל אחד מהמאבקים הללו שמצויין כאן בחיפזון היה מאבק ארוך וקשה שבו נשים רבות איבדו את חייהן. היום, החוק (לפחות במדינות המתקדמות) מכיר בזכותן של נשים לשיוויון זכויות. אנו מוקירות את העובדה שאנו חיות בתקופה כזו. השאלה היא האם גם אנחנו כחברה חושבות, מבינות ופועלת באופן שוויוני ובלי דעות קדומות? לצערנו, עוד ארוכה הדרך. 

מי מכן מאמינה כי נשים וגברים זכאים לאותן זכויות? הזכות להצביע, הזכות לעבוד, הזכות לחופש ולביטוי עצמי. רובכן? מצויין. מכאן שאתן פמיניסטיות וזו שמחה גדולה. זה לא אומר שכולכן תומכות בגיוס נשים ללוחמות, שאתן חושבות שנשים צריכות להתנהג כמו גברים, או שאתן חושבות שמעתה והלאה הנשים צריכות לשלוט בעולם. זה רק אומר שאתן מאמינות שהבת שלכן בעזרת כל הכישורים עמם נולדה יכולה לפרנס את עצמה בכבוד ולדאוג לעצמה מבחינה כלכלית. זה אומר שאתן מאמינות שיש לכן את הזכות לחופש ביטוי וזכות מלאה על גופכן וחייכן. אתן גם מאמינות כי תפקידו של האב הוא לא "לעזור" לגדל את הילדים ולפרנס את המשפחה אלא להיות באמת ובתמים בעל האפשרות לגדל את הילדים ולהנות מהם באותה מידה שאנחנו הנשים יכולות.

האם זה אפשרי?, כן!. יש בתים שמתקיימת בהם חלוקה שוויונית. זה לא משהו שראינו בבית כמודל, רוב הזוגות שחיים בשוויון היו צריכים להמציא את המודל בעצמם ויש שהצליחו. ברוב הראיונות שנעשו עם נשים מאוד מצליחות, הן מספרות שעמד לצידן גבר, שראה עצמו שותף מלא להצלחה שלה, לזוגיות ולגידול הילדים.

אז בפעם הבאה שאתן ממהרות לענות שאתן לא פמיניסטיות, חשבו רגע ותגידו: "בעצם, אני מאמינה בשיוויון זכויות לנשים מכאן שאני פמיניסטית".  

כל שבוע נדון בנושא כזה או אחר העוסק בנושאים הקשורים לנשים, נציג מחקרים ונכיר כותבות בתחומים האלה. נשמח שנחשוב ביחד באיזו חברה אנחנו רוצים ורוצות לחיות? איפה הנושא הזה פוגש אותנו?.

להערות, מחשבות, אנחנו כאן בשבילכן ובשביל הבנות שלנו ושלכן,

נשמח להמשיך ולהתדיין במייל של מגשימא או /ו בדף העסקי שלנו.

בברכת שיוויון מלא,

בשמת ומיכל- מגשימא

 

"מגשימא – מגשימות השכלה, אמהות וקריירה" הוקמה במטרה לקדם נשים בישראל. ד"ר מיכל סלע ובשמת שלום טוצ'ין מייסדות מגשימא עובדות עם ולמען נשים כבר למעלה מעשור וממשיכות לעשות זאת בעבודה עם ארגונים ויחידים.
להזמנת הרצאות וסדנאות: נייד: 052-7202156 / 052-4076644  דוא"ל: [email protected]  אתר: magshima.com
דף הפייסבוק: מגשימא- מגשימות השכלה, אמהות וקריירה

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה