חרדה לפני שנת הלימודים החדשה ?



חני כרמלי עם כמה טיפים שיעזרו לכם ולילדיכם להתמודד נכון

הראשון בספטמבר הוא תאריך יעד שרובנו כהורים מייחלים להגעתו, יחד עם זאת החשש מלווה לא מעט מאתנו ואת ילדינו. במהלך החופשה לוחות הזמנים משתנים, רוב ההורים עובדים כרגיל ונושא הגבולות עלול לעבור שינוי, ישנה אווירה של חופש הילדים עסוקים בדברי פנאי, בתחביבים ופעילויות חברתיות או משפחתיות. חזרה לספסל הלימודים מעוררת חרדה בכל גיל ברבדים שונים, בגילאי חטיבה ותיכון הילדים עסוקים ברובד החברתי ובגיבוש הזהות העצמית שלהם בתוך קבוצת השווים, במהלך החופשה הם לא נפגשים עם החברים בתדירות שהיו נפגשים איתם בשגרה, עולות שאלות: עם מי ישב ביום הראשון? האם יהיו תלמידים חדשים? איך ישתלבו בקבוצה החברתית? כמו כן ההורים והילדים מוטרדים מקשיים לימודים ומהתמודדות הצפויה. בעוד שבגילאים הצעירים הילדים תלויים בדמותה של המחנכת וצריכים את שגרת היום יום, הילדים עסוקים בשאלה האם יתקדמו כמצופה מהם, כמו רכישת הקריאה והאם ירכשו חברים חדשים ?

כיצד נתמודד עם החרדה והחשש מתחילת שנה"ל?

*שיח והקשבה ללא שיפוטיות: הקשבה מצד ההורים תהיה עידוד לשיח, הילדים ידעו שאם הם יתקלו בקושי, יוכלו לבוא לשתף ולהתייעץ, למרות שרובנו כהורים מנוסים ומבינים יותר, חשוב לזכור שעיני הילד הן אלו שקובעות ואי אפשר להתווכח עם רגשות, מילים כמו "אני מבין איך אתה מרגיש", "אני שומע שקשה לך" יהוו משפטי מפתח לדיאלוג פורה.

*תחזקו את הילד: כולנו זקוקים לחיזוקים, חזקו את ילדיכם והעצימו אותו בתחומו, לצד ההתרגשות וההבנה של החששות חשוב שיידע שאתם יודעים שיש לו את הכישורים להתמודד ושאתם סומכים עליו ומאמינים בו.

*תבקשו עזרה: אל תתביישו לשתף מחנכת, יועצת, או איש מקצוע, כל אחד ועבודתו, ההורה הוא הורה, הוא אינו מורה או איש טיפול, במיוחד אם הילד עבר איזשהו שינוי רגשי דמוגרפי או חברתי, הצוות יידע להיות רגיש למידע. צריך ואפשר להתייעץ כדי לקבל כלים שיתמכו בדרך קלה יותר להצלחה הן במישור הרגשי והן במישור הלימודי.

*שתפו אותם בחוויות האישיות שלכם מבית הספר: לכולנו סיפורים חלקם מצחיקים וחלקם חווייתיים, חשוב שהילד ישמע כי אין ציפייה למושלמות ולכולנו חוויות, המטרה בשיתוף הוא להדגים להם איך להתגבר על מכשולים ולהתאושש ממצבים מביכים.

זכרו כי כל שנה והתמודדות שלה, יהיו ימים טובים ויהיו ימים פחות טובים, תהיו מעורבים תתמכו תעודדו תשאלו תשוחחו ותתייעצו כך תהיו חלק מצמיחת ילדיכם, תהיו שותפים לקשיים ולהצלחות -אלו הם יסודות לקשר מוצלח ולעתיד מיטבי בבית הספר.

שנת הלימודים ממש בפתח וההתרגשות רבה, אני כאן להסביר להפחית את החרדה, ולהדריך אתכם בקשיים ממושכים או קושי ממוקד.

חני כרמלי היא פסיכותרפיסטית , מטפלת התנהגותית ויועצת חינוכית, מתמחה בטיפול בחרדות.

בעלת קליניקה טיפולית ביבנה שד' דואני 18.

 

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה