צבי גוב ארי מתחיל את השנה האחרונה בקדנציה הרביעית שלו כראש העיר של יבנה ובניגוד למה שאומרים מבקריו, נראה כי הוא בשיאו. לא רק שהוא לא חושב לצאת לפנסיה, הוא מסתכל, מתכנן ומדבר על עוד הרבה שנים קדימה ואף רומז על זהות מחליפו העתידי. בראיון חגיגי ובלעדי ל"יבניתון", מסכם גוב ארי את השנה שחלפה, מספר על הדגשים במערכת החינוך היקרה לליבו, מתייחס לאי הבהירות בנושא "מחיר למשתכן", חושף מעט מהתכניות לעתיד וגם מסביר למה הוא לא מתכוון לנהל קמפיין בחירות כלל וכלל

 

צילומים: ניר סטולו

אדוני ראש העיר, איך אתה מסכם את השנה?

"בשנה החולפת עשינו את כל מה שנדרש על-מנת להניח את היסודות להתפתחות העירונית בהמשך, קרי פיתוח העיר לסדר גודל של 95,000 תושבים. זו התקרה שהצבנו לעצמנו. בסופו של דבר נייצר מסה עירונית מספקת בכדי להיות רשות משמעותית באזור, וגם לספק לתושבינו את כל השירותים העירוניים הדרושים. הגידול מאוד דרמטי בכל קנה מידה.

"היום אני חש את כובד המשקל של הגידול. ההשקעה ושכר החינוך, לדוגמא, עלה בשנה האחרונה בכ-10 מיליון ₪, וזאת ללא החלק היחסי של משרד החינוך. המשמעות היא יותר סייעות, גננות, מורים, בתי-ספר, גני ילדים ועוד. כשמסתכלים היום על ההשקעה שלנו בחינוך מבחינת פרויקטים, הרי שבלעדי ההשקעה של העירייה הפרויקטים הללו לא היו קיימים. מדובר על למעלה מ-3 מיליון ₪ בשנה, כשכל זה הולך ישירות לתלמידים ולילדי הגן. אני לא מדבר על השקעה בחומר, לא בריהוט, לא בציוד. רק בפדגוגיה".

אתה יכול לתת דוגמא לנושאים שהחלטתם לתת עליהם את הדעת?

"למשל, נושא האנגלית סובל בשנים האחרונות ממצוקה קשה ברמה הארצית והשפה הולכת ודועכת. ובכן, על מנת לקדם את הטיפול בעניין אנחנו מפעילים מערך חיצוני תומך המספק 83 שעות בכל שבוע לכלל בתי הספר בעלות שנתית של כ-700 אלף ₪. כל בית ספר מקבל מנות של שעות בהתאם למצבו בלימודי האנגלית, הפוטנציאל הקיים והיכולת להתמודד.

 

"תחום נוסף החיוני לפיתוח היכולת של תלמידי היישוב בכל הקשור לתחום המדעי-טכנולוגי זהו תחום המתמטיקה בו הצבנו יעד של העלאת הישגי התלמידים הן ברמת מספר היחידות והן בעניין הבנת התחום. כיום ניתן לומר שכמעט הכפלנו את מספר מסיימי 5 יחידות לימוד. הדבר נעשה על-ידי הסתייעות במומחים לנושא אשר פועלים דרך ובאמצעות המורים למתמטיקה".  

האם מערכת החינוך העירונית מתאימה את עצמה לעולם הטכנולוגי-דיגיטלי שכל העולם צועד אליו?

"חד משמעתית, החשיפה למאה ה-21 היא דבר מחייבת ונחוצה. העולם הופך לדיגיטלי מיום ליום ואנו עושים להעניק הידע והיכולת של תלמידנו מוקדם ככל האפשר. כל תלמידי כיתות ג' בכל בתי הספר זוכים לשעתיים בשבוע להענקת ידע בתחום המחשוב, זאת במסגרת פרויקט שכותרתו 'חשיבה מיחשובית' הפועל זו השנה השנייה.

"העניין של פיתוח יכולות טכנולוגיות מדעיות ברמה הגבוהה ביותר בא לידי ביטוי בקרב תלמידי י'-י"ב. אנו מפעילים  פרויקט בשם 'נס טכנולוגיות' המכשיר תלמידים זה מספר שנים להיות פורצי דרך ומובילי חדשנות בתחום המדע והסטארט-אפ.

"בד בבד עם הבניין הפיזי של המערכת אתה גם משקיע באנשים ואם נסתכל על התמונה הכללית אנו מקדישים את מירב המאמצים בדור העתיד של העיר. בנינו יותר ויותר את היכולת של צעירי יבנה להתמודד עם אתגרי המאה ה-21, הן בתחום הידע והן בחיזוק החוסן הערכי של ילדינו החשופים לתחלואי העולם".

 

שנת הלימודים יצאה לדרך לפני מספר ימים ונדמה שבכל שנה צומחים בעיר עוד ועוד מוסדות חינוך. מה מצפה לנו בהמשך?

"העיר מתפתחת בקצב מרשים ואנו עושים כל לאל ידנו לענות על הצרכים ולאפשר לכל ילדה וילד ליהנות מחינוך ברמה הגבוהה ביותר. בשנה זו חנכנו 10 גני ילדים בו זמנית ובית ספר יסודי בן 18 כיתות. כולם נבנו ב-10 חודשים בלבד ונחנכו ב-1 בספטמבר. החלטנו לבצע הבינוי במימון עצמי מבלי להמתין לתקצוב משרד החינוך שעד כה לא נעשה. אני שמח שהחלטתי כך ובימים אלו אנחנו בתהליך של קבלת ההחזר הכספי ממשרד החינוך.

"התחלנו להקים בית ספר תיכון חדש שש-שנתי בן 48 כיתות. בשנת תשע"ט נוכל לאכלס שם את חטיבת הביניים והוא יהיה בית-ספר צומח. בנוסף, אנחנו מדברים על בי"ס חדש לחינוך מיוחד, בי"ס ממלכתי דתי (הרמב"ם) שנפתח השנה באכסניה של בי"ס אחר ובשנה הבאה יפתח כבי"ס עצמאי. בי"ס 'בנות לאה' השייך לחינוך החרדי יוקם כמבנה עצמאי, נקים את מרכז הצעירים של יבנה שייבנה השנה בשטח הפתוח מזרחית להיכל התרבות וישמש את צעירי יבנה בתחומים שונים, החל מייעוץ מקצועי והכוונה ללימודים אקדמיים וכלה בסיוע אישי במצוקות שונות על-ידי פסיכולוגים, סוציולוגים, יועצים אקדמיים, יזמי תעסוקה וכו'. מרכז הצעירים יכלול אודיטוריום ויהיו בו מופעים והרצאות וכן מקום לחילופי דעות. אני מעריך שבדצמבר נצא לביצוע ובשנה הבאה כבר נחנוך את המקום".

  

בהסכם הגג עליו חתמת עם הממשלה יש התייחסות להקמת קאנטרי-קלאב ציבורי ומוסד אקדמי?

"ראשית, חשוב להבין כי 'הסכם הגג' הוא דבר חדש יחסית. יבנה בתחילת דרכה תכננה פיתוח עיר לטווחים אסטרטגיים כאשר כל התב"עות (תכנית בניין עיר) של יבנה נעשו לפני שמישהו בכלל חשב על המונח 'הסכם גג'. חשוב להבין כי הרבה לפני שרעיון הסכם הגג יצא לאור, התב"ע היבנאית לשכונת 'נאות שמיר' כבר אושרה ונחתמה.

"בתכנית יש התייחסות לקאנטרי קלאב דבר שקבענו לפני שבע שנים וקיים שטח מוגדר בתב"ע לטובת העניין. בתב"ע יש גם הגדרה למוסד אקדמי עם שטח מוקצה ומתוקצב לטובת העניין. התהליכים צריכים להבשיל, כמובן שלא ניתן מאתמול להיום לצאת למכרז בעניין הקאנטרי. רשות מקרקעי ישראל החליטה סופית כי השטח יוקצה לטובת קאנטרי קלאב והושגה הסכמה כבר לפני מספר חודשים בינינו לבינם, הוכנה פרוגרמה שכוללת את סוגי הפעילויות, השטחים הנדרשים ואפיון כללי. בקרוב יוציא המינהל מכרז תכנוני וזה יבוצע. ארצה להניח שבמהלך 8-9 חודשים מהיום המכרז ייצא, ואני מעריך שהבנייה תחל בשנה הבאה".

בעניין פרויקט מחיר למשתכן בשכונת נאות שמיר, ממה להערכתך נובע הפער בגודל הדירות, בין מה שקובעת התב"ע לבין מה שמשרדי האוצר והשיכון הבטיחו לזוכים? 

"חשוב להבין כי שטחי הדירות נקבעו כבר בתב"ע שעברה אישור, כך שגם אם המינהל או משרד השיכון קבעו הגדרות בדיור למשתכן מבחינת גודל הדירות, הרי שהם ידעו היטב כי התב"ע מחייבת ואינה ניתנת לשינוי. בהחלט יש דירות בנות 4 חדרים, כולל ממ"ד, מרפסת וחניה צמודה בסכומים הנמוכים דרמטית ממחיר השוק. הגדלת מספר יחידות הדיור עלולה לפגוע באיכות החיים של תושבי השכונה מפאת הצפיפות והעדר שטחים מספיקים למוסדות ציבור וחנייה".

קשה מאוד להניע בישראל פרויקטים של פינוי-בינוי. היכן עומדים הדברים ביבנה והאם יש בעניין זה בשורות לדיירי השכונות הוותיקות?   

"ההתחדשות העירונית היא אחד התחומים שאני רואה בהם תנאי יסוד לפיתוח עירנו. לשמחתי הצלחנו להניע מספר פרויקטים מורכבים של פינוי-בינוי. ברחוב האלון כולו פרויקט מאד גדול, ברחוב הכרמל וברחוב החרמון. שלושת הפרויקטים הללו יוצאים לדרך. במקביל אנו עובדים על שדרות העצמאות ושיכון חיסכון. אנו עובדים על חלק משדרות דואני ומקדמים חיזוק מבנים ברחוב הדרור במסלול תמ"א 38.

"הטיפול בשכונות ושיפור המצב הפיזי הם משימה בעלת חשיבות עליונה. בתוך שנה תושבי שכונות אלה יחושו את השיפור בחזות הרחובות ושיקום התשתיות. לאחרונה ביצענו סקר בבתים המשותפים בשכונות הוותיקות על מנת לאתר בעיות ביוב ותשתית שלא מטופלות על ידי התושבים בשל אי-יכולת כלכלית. נכנסנו לעניין וטיפלנו גם בכך. אנחנו מטפלים באופן יסודי בכל המרחב הציבורי. בכל מגרשי המשחקים בעיר תבוצע הצללה, יש כבר קבלן שעובד בשטח. אין שכונה ותיקה שלא ביצענו בה תיקוני דרכים, הוספנו ריצוף וריבדנו כבישים. תשתיות התחבורה בכל העיר השתנו כולל הרחבת כבישים, הקמת כיכרות והחלפת מאות עמודי תאורה בכל העיר, חלקם בני כ-30 שנה".

 

המחלף הדרומי יפתור באופן משמעותי את בעיית הפקקים בעיר. האם יש התקדמות בנושא זה?

"בעניין הזה צריך להיות עם היד על הדופק. מבחינתנו הסיכום הוא שבנובמבר 2019 נוכל לצאת מדרום העיר לכיוון כביש מס' 4 ונפח התנועה בלב העיר יפחת.  כשלושה-ארבעה חודשים לאחר מכן יושלם המחלף כולו וניסע גם דרומה. המדיניות שלי בעניין זה ברורה לכלל הגורמים המעורבים ואני לא מתכוון בשום פנים ואופן לחתום על אישורי איכלוס לשכונות החדשות עד שהמחלף ייפתח לתנועה. בדיונים השבועיים שאנו מקיימים בעניין 'הסכם הגג' נושא זה עולה כתנאי חשוב ביותר לאכלוס השכונה החדשה, לאחרונה הנושא הועלה על-ידנו כנתיב קריטי למטה השר לעניין הדיור".

 

העבודות מתבצעות בקצב משביע רצון?

"התחילו לעבוד על התשתיות והשקיעו כבר למעלה מ-60 מיליון ₪. מצדנו נעשה הכול בכדי לוודא שבחודש נובמבר 2019, עוד בטרם הדייר הראשון ישוכן בשכונה החדשה, המחלף יהיה פתוח ויאפשר יציאה מהירה מהעיר גם מדרום וזה מה שאעשה".

יבנה חוגגת 70 שנה להווסדה מחדש. מה הדבר המייחד אותה משאר הערים? 

"בעיר ההיסטורית יבנה ניצת מחדש לפיד היהדות שכבה עם חורבן בית שני, ביבנה התגבשה מחדש המנהיגות שאפשרה את הישרדותו של העם היהודי. אנו חיים בעיר הסנהדרין עם היסטוריה אדירה. בתל יבנה מצאנו לפני כמה שנים כלי חרס מתקופת שלומציון המלכה. ניתן לומר שבמקרה שלנו 'שבו בנים לגבולם'. העיר הזו נמצאת בתנופה ובדרך בטוחה להגיע לתפארתה כפי שהיה בעבר. יבנה תהיה לעיר שתהפוך מוקד עלייה לרגל בהרבה מאד מובנים. בתחום החינוך אנחנו נמצאים היום במקום מצוין, בתחום התרבות זו עיר קטנה יחסית שיש בה הכל- תזמורות, חבורות זמר, אמפיתיאטרון, היכל תרבות, היכל מוסיקה ומחול (קונסרבטוריון), תיאטרון מקומי, ספורט על כל ענפיו, עיר תוססת היודעת לטפל גם ברך וגם בזקן, גם בנתמך וגם בנזקק. זו עיר של מתנדבים, 10% מבתי האב העסוקים בעשייה התנדבותית מתמשכת למען הקהילה הסובבת אותם. אינני יכול להעלות על דעתי כיצד העיר שלנו יכלה הייתה לחיות ללא כל אחת ואחד ממתנדביה. אך לאחרונה חנכנו בעיר 'מרכז גישור ודיאלוג עירוני', כולו על טהרת המתנדבים. כ-20 אנשים טובים שיביאו לקהילה את המסר של שפת הגישור ויישוב קונפליקטים בין תושבים ומן הצד השני לטפל במרחב הקהילתי ולהוביל תהליכים משותפים מבלי לייצר התנגדויות. אני מאמין כי בכוחו של הגישור להביא לחיבור אינטרסים משותפים של הצדדים ולהקהות את כל הנוגדנים".

כיצד תשלבו את חגיגות ה-70 לעיר במרקם העירוני? אילו אירועים מתוכננים לציבור?

"העיר תחגוג במהלך כל השנה וכל תושב יוכל למצוא את מקומו במגוון הרחב. על קירות היישוב במקומות שונים יוצגו תמונות מההיסטוריה של יבנה, העיר תלבש חליפה אחרת, חלקה וירטואלית. במסגרת חגיגות 70 שנותיה של העיר נוצר שיתוף פעולה עם התיאטרון הלאומי 'הבימה' החוגג 100 שנים. בפסטיבל בציר חדש ה-7 שיתקיים בעיר בחג הסוכות תועלה בהיכל התרבות העירוני, לראשונה, הפקה מוסיקלית משותפת בשם 'סימני דרך' המבוסס על שיריה של נעמי שמר. מופע הבכורה של ההצגה יהיה כאן ביבנה וזו הפעם הראשונה בהיסטוריה של "הבימה" שהפרמיירה לא מתקיימת בתאטרון בתל-אביב. במרוצת השנה יתקיימו אירועים מגוונים נוספים, בפורים נחגוג בעדלאידע ססגונית בסימן 70 שנים לעיר, בהמשך יתקיים אירוע מרכזי כלל-יישובי בסימן מ-70 לספירה ועד 70 ליבנה.  אני מזמין את התושבים לקחת חלק באירועים ובפעילות שכן מצפה לנו שנה נהדרת".  

העירייה מעורבת ומשקיעה רבות גם בתחומי הספורט בעיר, חידשתם את האצטדיון, בניתם היכל כדורסל וקבוצת הבוגרים עלתה השנה ללאומית. מה היעד הבא?

"אני חושב שכיום אנחנו נמצאים בנתיב שצריך להוביל להישגים. קבוצת הכדורסל עלתה השנה לליגה הלאומית ועם השקעה נכונה אני חושב שהקבוצה יכולה כבר השנה להיות בחלק העליון של הטבלה ולהתמודד על העלייה לליגת העל. מכבי יבנה נבנתה נכון ואני מעריך שהיא תתמודד השנה חזק על העלייה ללאומית. זהו היעד שהוצב, אליו מכוונים ולשם חותרים. בנוסף אנו משקיעים בענפי ספורט נוספים, הכדורעף בעיר יתחיל לצמוח, ענף הטניס במצב מצוין, ענף הכדורשת וליגת האימהות 'מאמנט' פורח עם מעל 200 שחקניות. הנוער בכדורגל ובכדורסל נמצא ברמה טובה עם מאות רבות של בני נוער הלוקחים חלק בכל המסגרות. במרכז העיר הוחל בהקמת קריית הספורט העירונית שתכלול מתקנים לאתלטיקה קלה וענפים רבים נוספים. אני צופה עתיד מזהיר לספורט ביבנה ונמשיך להשקיע מתוך ראייה אסטרטגית והבנה כי ספורט = חינוך".     

 

אי אפשר להימנע מקצת פוליטיקה. בעוד מספר חודשים נכנס לשנת הבחירות...

"לתחושתי חלק מהאנשים מאבדים לפעמים את הכיוון רק מהטעם של הרצון לבנות פוטנציאל להתמודד בבחירות. מדי פעם מעלים לדיון במועצת העיר שאילתות והצעות לסדר היום בנושאים שכבר בוצעו, אך ורק מתוך כוונה לקחת קרדיט ציבורי על דברים שהעיר כבר עושה ופועלת בכיוון. העיר מקדמת תחומים שונים ובדרך כלל יש שמנסים למצוא סיבות להתנגד. תחושת הבחירות מרחפת באוויר אבל אני רוצה להזכיר לכל החברים דבר אחד מרכזי: נבחרנו בכדי לשרת את התושבים. אני מציע שמי שרוצה להתמודד יבוא ויאמר לציבור כבר היום 'מה אני אעשה למחרת בחירתי', ולא מה לא נעשה עד כה בעיר. מה שנעשה עד כה הוא הרבה יותר ממה שלא נעשה ב-20 השנים שטרם היבחרי".

הודעת כבר כי תמשיך לקדנציה נוספת. בראייה עתידית, אתה כבר חושב על האיש שייכנס בעתיד לנעליך?

"ראה, בבחירות הבאות בכוונתי להציב ברשימתי לפחות 4 מועמדים שראויים ליטול בהמשך את שרביט ניהול העיר, מתוכם ייבחר האדם הראוי יותר שאותו בכוונתי להדריך אישית במהלך הקדנציה, כך שהובלת העיר תהיה רצופה והמשכית לנעשה עד כה".

אין ספק שחוללת מהפכה בעיר הזו, נדמה שאין חולק על כך וגם יריבך אינם מכחישים זאת. האם אתה רואה מצב שבחירה לא נכונה תחזיר את יבנה לימים של בסטות, שמור לי ואשמור לך ושאר מרעין בישין? 

"היום יבנה היא עיר אחרת מאשר העיר שקיבלתי, לכן בבוא העת 'הבעיה' תהיה לא שלי אלא של תושבי העיר. אני לא מודאג ואני גם לא מתכוון לנהל קמפיין בחירות כי העשייה שקופה לעין. להערכתי הציבור יודע את שנעשה ועל-פי זה הוא גם ישפוט. יבנה תצטרך לבחור בני אדם שהעניין הציבורי והעירוני חשובים להם יותר מהעניין הפרטי והאישי וכך הם פועלים. אנשים כאלה יש למכביר והציבור יבחר בבוא העת. אל לנו להעלות אפילו על הדעת חזרה למצב של העדפת מקורבים ודאגה לחמולה משפחתית כזו או אחרת. אין לתת יד לכך"".

לסיום, אנו בערבו של ראש השנה העברי. מה תאחל לתושבי יבנה לקראת השנה החדשה?

"ראש השנה מציין את תחילתה של שנה עברית חדשה, מקום של מחשבה, כוחות וחיים. ארצה לאחל לכל תושבי יבנה ועם ישראל שתהא לנו שנה מבורכת, שנה של שלום והפנמת הצורך לחיות יחדיו, כי נדע לשלב זרועות למען עתיד טוב יותר לילדנו ולנו וכי נתעלם מכל אינטרס שאינו קשור לעתידה של מדינת ישראל ולגורלו של הדור הצעיר. ארצה להוקיר תודה ולברך את חברי המועצה אשר תרמו ומסייעים בידי לעשות את אשר נעשה עד כה. תודה והערכה שלוחה לכל אחת ואחד מעובדיה המסורים של העירייה על השקעה ללא גבול, ועל תחושת הגאווה לפעול לרווחת הציבור, למתנדבי העיר ולחברי ההנהלה של הארגונים העירוניים. חג שמח לכולם".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה