מאיר בן הרוש

"לצה"ל אין יכולת לתגבר בשעת חירום את מערך התובלה הצבאי המצוי במשבר. כך, למעשה, המשבר הוא כפול: גם בהובלה יבשתית של טנקים, נגמ"שים, ציוד מכני כבד, תחמושת, דלק, ציוד לחימה, מזון, חלקי-חילוף, ועוד – בשל קריסת צי אלפי משאיות ה'ריו' בנות ה-60 שנה, שאינן כשירות לתנועה ולא תוכלנה לתת מענה לוגיסטי בזמן לחימה. ומצד שני, כאמור, דוח מבקר המדינה קובע כי למערך האזרחי אין יכולת לתגבר את המערך הצבאי". כך מציין האלוף במילואים יצחק בריק בהתייחסו לדוח מבקר המדינה שפורסם השבוע בדבר כשירות מערך התובלה של צה"ל.

דוח המבקר קובע כי למערכת הביטחון אין די כלי רכב ונהגים, והקצאת המשאבים לה ולצה"ל נעשית ללא יד מכוונת. לפיכך, יכולתה לספק את צורכי המשק האזרחי בשעת חירום מוטלת בספק.

מכלול הבעיות: כלי תובלה מיושנים, מחסור בדלק – ומחסור חמור ומתגבר בנהגים

ממצא נוסף שמציין המבקר קובע כי למן שנת 2006 לא נערכו השתלמויות לנהגים האמורים להפעיל רכב כבד בשעת חירום. "הדבר פוגע בכשירות הנהגים הקיימים ומונע צירופם של נוספים", מצויין בדוח, המצביע גם על קושי בהספקת דלק לשעת חירום.

הוא קובע עוד כי למרות ההחרפה באיומים על העורף, לא חלו שינויים מהותיים בהקצאת המשאבים ולא צומצמו החוסרים שעליהם הצביע דוח מ-2002, שהתריע על מידת מוכנותה של הרשות לתובלה. הרשות לתובלה, נכתב, לא בחנה ולא עדכנה את הנתונים משנת 2002, למרות שינויים שחלו מאז בגודל האוכלוסייה ובמבנה ענף התובלה במשק.

לרמטכ"ל כוכבי לא ניתן תקציב המאפשר לסגור פערים של אלפי משאיות

האלוף בריק מציין עוד כי מדובר בפגיעה חמורה מאוד במוכנות צבא היבשה למלחמה. "מי ייקח אחריות על המחדל שיקרה במלחמה הבאה? מי ייתן את הדין? מי יסביר לעם ישראל מדוע הצבא, משרד הביטחון ומשרד התחבורה לא טיפלו במצב החמור לפני המלחמה, כאשר כל הנורות האדומות דלקו? אף אחד מהאחראים לא יוכל לומר בוועדת החקירה לאחר המלחמה שהוא לא ידע. מה שקורה פה זה לא פחות מהפקרות ושערורייה", אמר.

האלוף מסביר כי הרמטכ״ל כוכבי וסגנו מבינים היטב את חומרת הבעיה, והחלו לקדם קניית משאיות חדשות, "אך התקציב שניתן להם מהאוצר לא מאפשר להם לסגור את הפערים של אלפי משאיות בזמן סביר. בנוסף, מטילים על הצבא קיצוץ רוחבי של מיליארד שקל בשנת התקציב 2019, כך שבמלחמה הבאה צבא היבשה יעצור מלכת תוך פרק זמן קצר", סיכם.

בן-הרוש: "לנהגים אין מוטיבציה – אין תנאים  סוציאליים, אין אופק כלכלי, אין מי שיגן עליהם, השוק פרוץ"

מאיר בן-הרוש, חבר מועצת עיריית יבנה לשעבר ומנהל מערך התובלה הצבאי בשעת חירום, הגיב לדברים, ובשיחה עם 'יבנה נט' אמר: "אכן יש לנו היום בעיה מאוד קשה בהובלה כבדה ובחוסר רכבים מתאימים להובלת מטענים חורגים מעל 70 טון. לאור זאת המדינה גם לא מוכנה לאמץ את הבקשות שלנו במרכז התובלה. אני אישית פניתי לכמה חברי-כנסת, בכדי להגדיר כעבודה מועדפת משרות נהגים עבור חיילים שסיימו צבא סדיר כנהגי סמי-טריילרים.

חשוב לציין כי קיים חוסר גדול מאוד בנהגים בכל חברות ההובלה בארץ, ובמיוחד נהגי סמי-טריילרים. הדבר נובע מכך שאין להם תנאים סוציאליים, אין להם אופק כלכלי, והשוק פרוץ. אין מי שיגן על העובדים האלה, הם חשופים לפיקוח של החברות ומתמודדים עם קשיים של נהיגת-יתר, עייפות מצטברת, עבודת לילה קשה, ולכן רבים מקרב בעלי רישיונות 0.4 לא מעוניינים לעסוק במקצוע הזה - שהוא שוחק בצורה דרמטית.

אני קורא להסתדרות ולעומד בראשה לקחת את הנושא תחת חסותה ולטפל במשבר. יש מאות אלפי נהגים מקצועיים ונהגים של משאיות קלות וכבדות, ללא תנאים וללא הגנה - וזו הסוגייה שמונעת מבחורים צעירים ללכת למקצוע הזה – ולכן בשעת חירום אכן קיימת סכנה ברורה ומוחשית, שלא יהיה מי שיתיישב בתא הנהג ויוביל את כלי הנשק לשדה הקרב".