צילום: ארכיון 'יבנה-נט'

                                                                                                                  אתמול פורסם מחקר שנעשה עבור משרד הפנים, אשר קבע כי יבנה נמצאת ברשימת הערים שקצב צמיחתן מהיר מדי, ועלול להביא לקריסתן. מנתוני המחקר עולה כי שיעור הצמיחה השנתי של העיר עומד על 5.8%, בעוד ששיעור הצמיחה הממוצע הסביר עומד על 2% (ראו ידיעה כאן).

יצויין, כי בחודש מארס השנה הודיע ראש העיר, צבי גוב-ארי, על ביטול חד-צדדי של הסכם הגג עם המדינה בעיר, וטען: "ההסכם הוא מתכון ברור להרס העיר".

זאת, לאחר שחלק מקמפיין הבחירות שלו בבחירות המוניציפליות שהתקיימו בחודש אוקטובר אשתקד, התמקד דווקא בתוכנית להכפלת מספר התושבים בעיר ל-100 אלף, באמצעות הסכם הגג האמור, שהבטיח בנייתן של עוד 12,500 יחידות-דיור בדרום מזרחה של העיר.

ראש העיר הסביר עם ההודעה על חזרתו בו מהתכנית ומההסכם, כי המדינה לא עומדת בהתחייבויותיה כלפי העירייה, שתיאלץ לספוג עלויות רבות, ולהשלים מתקציבה השוטף כ-30% מעלויות בניית מבני חינוך חדשים בעיר.

גוב-ארי ציין אז כי יש לראות את הצעד שהוא נוקט כ"פעולת הצלה לעתידה של העיר".

יצויין, כי עם אישור התכנית, בשלהי 2016, ולכל משך גילגוליה בועדות וברשויות השונות, תמך בה גוב-ארי באדיקות, היה שותף מלא לכל הדיונים בעניין, וליווה אותה באופן צמוד. אישור תכנית הבינוי של הסכם הגג הוגדר אז על-ידי ראש העיר כ"בשורה", ואילו שר האוצר, משה כחלון, ציין: "העיר יבנה זוכה היום לציון דרך משמעותי בדרך להפוך ולהיות עיר מובילה בישראל".

גוב-ארי עצמו הביע שביעות-רצון רבה מאישור התכנית: "אני שמח שהגענו לרגע הזה, המהווה צעד חשוב נוסף בפיתוחה של העיר ועתידה", אמר, והוסיף: "יש בה גם פתרון תעסוקתי אדיר בהיקף של כ-370 אלף מ"ר, הקצאת שטח למוסד אקדמי, פיתוח מערכות כבישים והתאמת שימושים לרכבת".

עוד יש לזכור כי בניית מחלף יבנה-דרום, עליו כבר החלו העבודות זה מכבר, מעוגנת במסגרת הסכם הגג, שכן המחלף היה אמור להוות אחד הפתרונות לעומס התחבורתי שההסכם היה אמור להוסיף על תנועת כלי הרכב והגישה לעיר יבנה. עתה, יש לתהות מה תהיה משמעות ביטול הסכם הגג על המשך הקמת המחלף.