צילום: חסדאי כהן

לימודי הטבע והמדעים הינם רכיב מרכזי במערך הפדגוגי ובייחודיות של בית הספר ביאליק בו לומדים כ-200 תלמידים. הצוות החינוכי והמסור והמקצועי מטפח תלמידים בעלי זיקה לתחומי המדעים,  הבוטניקה והזואולוגיה.

 הרצאתו של פרופ' דן שכטמן הינה נדבך חשוב נוסף לפעילות העשרה המתקיימות בבית הספר בשיתוף עמותת חתני פרס נובל למצוינות בחינוך ונוער שוחר מדע של הפקולטה לחקלאות ברחובות. תחילה ביקר פרופ' שכטמן בגן הזואולוגי ושמע מהתלמידים הסבר על בעלי החיים הגדלים במקום והתרשם מבקיאותם המרשימה.

 ראש העיר, צבי גוב-ארי קידם את פניו ואמר כי "נושא החינוך עומד בראש סדר העדיפויות וזו המשימה העיקרית של כל ראש עיר. אנו אמורים לבנות את הדור הבא ולכן אין גבולות להשקעה בתחום זה. מערכת החינוך העירונית מביטה אל האופק שם נרצה לראות בוגרים בעלי ידע אוניברסלי רחב ושורשים עמוקים בערכים היהודיים. פרופ' שכטמן מהווה מקור להשראה ומופת בעבור רבים ומאז זכייתו בפרס היוקרתי הוא מקדיש רבות לקידום החינוך בישראל. אני שמח שהביקור הראשון של חתן פרס נובל בעירנו מתקיים בבית הספר ביאליק המקיים פעילויות מגוונות בתחומי המדעים".

 שיאו של הביקור היה בהרצאה שנשא חתן פרס נובל בפני כ-150 תלמידים ואורחים ועסקה בשאלה 'מדוע חשוב ללמוד מדעים'? במהלכה סיפר על ילדותו ועל המתנה ששינתה את חייו. "בגיל 7 נתן לי סבי מתנה ששינתה את חיי- זכוכית מגדלת איכותית איתה הלכתי לשדות וחקרתי כל צמח וכל חרק. זה עורר בי סקרנות לדעת עוד ועוד. אני זוכר שבאסיפות הורים המורים אמרו לאמי שאני מוכשר אבל לא תמיד חרוץ. לכם אני ממליץ לנצל את שנותיכם בבית הספר וללמוד היטב כי מי שחולם יוכל גם להגשים".

 פרופ' שכטמן סיפר על התגלית שזיכתה אותו בפרס נובל לכימיה, השיב באריכות ובסבלנות רבה לשאלות כל התלמידים ואמר כי הוא "חש גאווה גדולה לייצג את ישראל בכל מקום בעולם. אני נפגש עם ראשי מדינות וממשלות בתדירות מאוד גבוהה ומדבר על חשיבות ההשקעה בחינוך, יזמות טכנולוגית וכיצד הופכים לאומת סטארט-אפ".

 פרופ' שכטמן נשאל האם מדינת ישראל עושה מספיק בכדי לפתח את תחומי המדעים?  "יש לנו בישראל שבע אוניברסיטאות מחקר וזה לא מספיק. חוקרים ישראלים מוכשרים רבים נמצאים ברחבי העולם ואין להם לאן לחזור. אני קורא לממשלה להקים בישראל מרכזי מחקר שישאבו אליהם את המוחות הישראלים ויעלו את קרנה המדעי של ישראל. לצערי נושאי המדע והטכנולוגיה אינם זוכים ליחס להם הם ראויים. אסור לשכוח שאוצר הטבע החשוב ביותר שלנו הוא המוח האנושי. אני רואה שהמדע במדינות כמו איראן וטורקיה מתקדם בקצב מסחרר ועל כל מהנדס בישראל יש 20 מהנדסים אירנים. מישהו צריך להבין את זה ולשנות את המאזן".     

 בביקור השתתפו דיתה ויהודה ברוניצקי, יו"ר ועד הפעולה של ביאליק לטבע, מנכ"לית מיזם תובנות בחינוך, קארן טל, מנהלת אגף החינוך, רות שרעבי, מפקחת בית הספר, כוכבה ברק, מפקחת המדעים, אסנת פרנס, חברי גרעין המייסדים של תובנות בחינוך, יאיר סרוסי, שמואל בלנק, יעל ליפמן, דני בירן, עדי לבנת, דורון לבנת, יו"ר הסתדרות המורים במרחב, גבי שמעון, יו"ר הנהגה מוסדית, רונן יעקב, ראשי אגפים בעירייה, מנהלי בתי ספר, יו"ר ועדי הורים, צוותים חינוכיים, תלמידים ואורחים נוספים. 

 

על מנת לתמוך בקידום הערכים אלה הוקם ביוזמתו של ראש העיר, צבי גוב-ארי מבנה ייחודי ובו מעבדות מדעים מאובזרות, ציוד חדיש, גן זואולוגי וגן בוטני המהווים  סביבה לימודית תומכת ומעשירה.  השנה זכה בית הספר להצטרף למיזם ייחודי וחשוב "תובנות בחינוך" בניהולה של קארן טל המסייע רבות לבית הספר בהיבטים רבים ומגוונים. בראש ועד הפעולה של בית הספר עומדים התעשיינים תושבי העיר, דיתה ויהודה ברוניצקי המסייעים בצניעות לבית הספר להגשים את חזונו.  "חשיפת תלמידי בית הספר לתכנים לימודיים ייחודים בדרכי חקר והתנסויות חוויתיות תצמיח את המדען הבא מקרבינו", אמרה מנהלת בית הספר, דליה גבריאלי.