גישור

רקע : סיפור הגישור שלנו הפעם עוסק בניסיון לא מוצלח של סטודנט ללמוד את נושא תיווך הנדלן בקורס שמעבירה מכללת "אופקים חדשים"
הסיפור מדגיש את חשיבות המגע האישי בין המכללה לסטודנט,  כמו גם את חשיבות התאמת נושא הלימוד ליכולות התלמיד

  משתתפים בגישור :
 
יאיר ארזי  - בן .28 רווק מתגורר בנס - ציונה.  עובד בחברת "שופרסל"  יאיר בחור ביישן וסגור. קשריו עם  אנשים אחרים בנויים על הכרות רבת שנים. סובל מהפרעת קשב המקשה עליו להימצא בחברת אנשים רבים בחדר אחד. דיבורו שקט מאוד, חיובי.
צבי ארבל - בן 50. נשוי + 3 מתגורר בפתח תקוה. בעלים של מכללת  "אופקים חדשים". 
אדם חיובי ורגיש. הקים את המכללה כדי להגשים את חלומו לעזור לאותם אנשים שקשה להם להתקבל ללימודים במוסדות הלימוד המקובלים.
היום נמצאות שלוחות של המכללה ב-12 ערים בישראל, והיד עוד נטויה.

סיפור המעשה

יאיר נרשם ללימודים בשלוחה של מכללת "אופקים חדשים" באשדוד

-

יאיר רצה להוכיח לעצמו ולסביבתו הקרובה כי הוא יכול להתמודד עם חומר לימודי שיאפשר לו לעסוק בעתיד במקצוע מבוקש ורווחי.

-

כבר בשיחתו הראשונה עם המכללה הפנתה אותו המזכירה אל צבי.

-

צבי שוחח עם יאיר והבין במהלך השיחה כי יאיר יתקל בבעיות קשות אם יבחר ללמוד במסלול הרגיל של תיווך נדל"ן.

-

צבי מציע ליאיר לשקול לימודים בתחומים שיש להם קשר לנושא המרכזי אך הם קלים יותר, והסיכוי שלו להצליח בהם - גבוה יותר.

-

יאיר מתעקש על לימודים במסלול המרכזי. הוא נרשם וחותם על הסכם לתשלום כולל של 9,600 ₪, המחולקים ל- 10 תשלומים שווים של 960 ₪ בחודש.

יאיר מתחיל בלימודיו. הוא עובר את השיעור הראשון בהצלחה, אך מרגיש כי הנושא מאוד בעייתי בשבילו.  בשיעור השני הוא משתתף בחציו הראשון של השיעור. ואחר כך מחליט לפרוש, ועוזב.

יאיר מבלי להתייעץ, בוחר לשלם את כל הסכום עליו התחייב כדי "להוריד מעצמו לחצים". (לא היה חייב לעשות זאת) הוא משלם תוך שהוא מתעלם מעצתו של צבי לעצור בשלב זה את כל התשלומים, וזאת עד ששניהם ביחד יחליטו מהו התחום הנכון יותר בשבילו ללימודים.

הקשר עם המכללה נפסק לחצי שנה. לאחר שיאיר משוחח עם חבר עורך דין, הוא שולח למכללה מכתב רשום ובו תביעה להחזר של כל הכספים ששילם.

המכללה מסרבת. נפתח תיק בבית המשפט. המקרה נשלח לגישור.

-

תהליך הגישור :

תהליך גישור באווירה חיובית, מתחילתו.

-

יאיר מדבר בשקט, עיניו מושפלות וקשה מאוד להבין אותו.

-

צבי מדגיש כי היה ברור לו כבר מהשיחה הראשונה בטלפון, שלימוד נושא "תיווך נדלן" אינו מתאים ליאיר.   הוא מוסיף כי נקשר מאוד ליאיר, והיה חשוב לו שילמד במכללה שלו.

-

לדבריו הציע ליאיר לעצור את כל התשלומים החודשיים עד שיבחר מה ברצונו ללמוד. והופתע מההחלטה של יאיר לשלם את כל הסכום "במכה אחת".

-

צבי מרגיש פגוע מהדרך בה בחר יאיר לטפל בנושא הכספי. לדבריו אם היה פונה ישירות למכללה (ולא דרך עו"ד) היה הנושא מטופל היטב מבלי לערב את בתי המשפט.

-

צבי מדגיש כי היה חשוב לו מאוד לעזור ליאיר גם מתוך מחשבה כי שהות משותפת עם אנשים אחרים לאורך זמן, תתרום מאוד להשתלבותו של יאיר בעתיד בחברה.

-

בשיחה נפרדת עם צבי אנחנו מסכמים כי יחזיר ליאיר חלק גדול מהסכום שקיבלה המכללה.

-

השניים נפגשים אתנו לשיחת הסיכום. צבי מציע להחזיר ליאיר כ- 5,800 ₪  
(תשלום עבור 6 חודשי לימוד), תוך שהוא מדגיש שניתן היה לסיים את הפרשה בדרך אחרת, וכי ההחזר הכספי אינו הודאה בכך שהמכללה טיפלה ביאיר בדרך לא הולמת.

יאיר מקבל את ההצעה, מזדקף מעט, ומבטו אופטימי יותר

הגישור מסתיים בהצלחה

-

    מה ניתן ללמוד

במקרה שלפנינו כל התהליך של התאמת נושא הלימוד ליכולותיו של יאיר, כמו גם הרישום והתשלום עצמו, התבצע בצורה טלפונית מבלי שנוצר "קשר עין" בין הצדדים.

 

לעיתים אין צורך בפגישה אישית, והתהליך זורם גם בדרכים אחרות.
במקרה שלנו - פגישה אישית הייתה פותרת כבר בתחילה חלק גדול מהבעיות שנוצרו.

לאורך כל תהליך הגישור פעל צבי  בהגינות,  תוך נכונות ללכת לקראת יאיר כדי להגיע לפתרון שיהיה מקובל על שני הצדדים.

-

 

                                                                                     פרנס ישראל         
                                                                                   מגשר
                                                                                מרכז גישור יבנה