צילום: יח"צ

חוק החינוך המיוחד נכנס לתוקפו וסייעות רבות שולבו בגנים, כשהן ללא רקע והכשרה מתאימה. סייעות בחינוך המיוחד והרגיל  נחשבו ל'בלתי מקצועיות' עד שעלה הצורך לכוח אדם מקצועי ואיכותי, כך שיקבל הכרה חברתית וציבורית. כך נולד קורס סייעות לחינוך המיוחד של מכללת אורט, שיועבר על ידי אנשי מקצוע רבים ומובילים מן התחום.
ההכשרה לתחום הסייעות לחינוך המיוחד מתאימה גם לחסרי ניסיון בתחום, כל עוד תכני הקורס נלמדים מן היסוד ואליהם מצטרפת הכשרה מעשית יישומית.

סייעות לחינוך המיוחד והרגיל, מתגברות את הצוות החינוכי -מקצועי, על מנת לאפשר את ביצוע כלל המשימות שנדרשות, ולפיכך הן הופכות לחלק בלתי נפרד מן  המערכת בה הן מועסקות. ישנה אבחנה בין מתכונות להקצאת סייעות: סייעות כיתתיות, סייעות תגבור מוסדיות וסייעות לתלמידים משולבים. תפקידיה של הסייעת מתבטאים בשלושה רבדים: יחד עם תלמיד יחיד, ברמת הכיתה וברמת בית הספר. היא תעזור לגננת או למורה בהכנת חומר דידקטי, תסייע ללומדים באופן פרטני, תסייע בהקניית מיומנויות לתלמידים משולבים, תגיש סיוע פיזי לתלמידים המוגבלים בכך, תלווה את הכיתה בפעילויות בית ספריות ועוד תפקידים רבים. הסייעות תהיינה  מעורבות בישיבות צוות ובפעילויות האחרות המתקיימות באותה מסגרת חינוכית שבה הן עובדות, יגישו עזרה בפעולות תפקודיות בסיסיות כמו אכילה, רחצה, הלבשה ובין היתר יאפשרו שילוב קל יותר ופיתוח קשרים חברתיים עם תלמידי הכיתה ועם חיי בית הספר.

 

setImageBanner('fdb083b2-7609-413f-9634-05b139a91142','/dyncontent/2017/12/12/20467d86-4612-49fd-a8e8-466494a1b637.gif',3015,'',510,80);

תכני הלימוד
הנושאים הנלמדים רבים ומרכז הכובד נמצא בתחום החינוך המיוחד – מבוא לחינוך מיוחד, ליקויי למידה, בעיות קשב וריכוז, קשיים חברתיים, פסיכולוגיה התפתחותית, אוטיזם, פיגור שכלי, נכויות מוטוריות ועוד. נושאי הלימוד יקיפו עבודות מחקר מעמיקות ורלבנטיות, כלים להתמודדות עם דילמות יום יומיות וגם הגשת עזרה ראשונה. בנוסף המכללה הוסיפה עוד נדבך לקורס על מנת לשפר את ביטחונה וההתקשרות עם המעסיקים, ההורים, והילדים בתחום של אימון אישי, עם מאמנת אישית מקצועית ומיומנת.