.

באירועים כגון אלה ילדים ומתבגרים מושפעים מאוד מתגובות המבוגרים, ועל פיהם הם מפרשים את המציאות. השעות והימים הראשונים למשבר חשובים מאוד להנחת בסיס של התמודדות יעילה עם המצב, ולכן חשוב להעביר מסרים מרגיעים ומאוזנים, ולתת מידע ענייני המותאם לגיל הילד\ה ולשלב התפתחותו. 

setImageBanner('35d8eb9f-2d97-4ceb-8a8c-5b728981cc4e','/dyncontent/2017/12/12/20467d86-4612-49fd-a8e8-466494a1b637.gif',3015,'',510,80,false,33021);

להלן מספר עקרונות מנחים להתנהלות בעתות חירום:

  • הקשבה להנחיות פיקוד העורף ויישומן: על המבוגרים להסביר לילדים ולמתבגרים את ההנחיות בצורה עניינית ורגועה ככל האפשר. חשוב שהמבוגרים יהוו דוגמה למילוי קפדני של הנחיות אלו. הילדים ירגישו יותר בטוחים ומוגנים כשיראו שהוריהם והמבוגרים האחראים האחרים עושים ככל יכולתם להגן על עצמם ועל ילדיהם.
  • רענון נהלי ביטחון: חשוב להזכיר ולהראות לילדים היכן נמצאים המרחבים המוגנים בסביבתם ומהן ההנחיות שיש לבצע בעת הישמע אזעקה ולאחריה.
  • מידע והבניית המציאות: מומלץ לדבר על האירוע במילים פשוטות וברורות, ללא דרמטיזציה מיותרת. חשוב להדגיש שכוחות הביטחון עושים את המיטב על-מנת לשמור על בטחוננו.
  • הפעלת ילדים ומתן תפקידים: חפשו אחר פעולות של סיוע בבית שניתן להפקיד בידי הילדים. פעילות ותפקיד אחראי מחזקים וממתנים חרדה וחוויות של חוסר אונים.
  • שמירה על שגרה: חשוב לעודד את הילדים לשמור על שגרה ככל הניתן (בהתאם להנחיות פיקוד העורף). במקומות בהם מתקיימים מוסדות חינוך, נעודד את הילדים ללכת לבית הספר או לגן, ובמקומות בהם לא מתקיימים לימודים ניתן לייצר פעילות משותפת במסגרת הבית. השגרה מחזקת ומקנה ביטחון.
  • קשר ושיתוף: חשוב לספק לילדים תחושה של קשר ושותפות עם בני-משפחה ועם חברים, לשוחח על המחשבות והחוויות. המבוגרים מוזמנים לשתף במחשבותיהם וחששותיהם. כל זאת בהתאם לגילם של הילדים, רמת התפתחותם ובצורה מווסתת ככול האפשר.
  • תשומת לב לילדים חרדים במיוחד: ילדים וגם מבוגרים מגיבים בצורה שונה, בעוצמה ובקצב אחר. יש ילדים רגישים במיוחד, וחשוב שההורים ישדרו אמון ביכולת ההתמודדות של הילדים. חשוב להתאים את התגובה לצרכיו של כל ילד ולפנות לעזרה במידת הצורך.
  • יידוע מחנכות/גננות: חשוב להיות בקשר עם מחנכות וגננות בכל מידע על הילד העשוי להיות רלוונטי בעת אירוע חריג/חירום.
  • לא להיות לבד: אם אתם בתקופה של עומס רגשי או שיש לכם שאלות/דילמות מורכבות, אל תישארו לבד. פנו לקבלת סיוע מיועצת או פסיכולוגית הגן/ביה"ס, או גורמים מקצועיים מוסמכים אחרים

בכל מצב של קושי, מצוקה או צורך בהיוועצות ניתן לפנות טלפונית לשפ"ח (השירות הפסיכולוגי-חינוכי) העירוני, בטל': 9439188, או במרכז שליטה עירוני: 9433350, או 106.

השירות הפסיכולוגי-ייעוצי של משרד החינוך פתח קו פתוח להתייעצות של תלמידים, הורים ועובדי הוראה. הקו יאוייש על-ידי מומחיות למצבי לחץ וחירום משפ״י.

הקו החל לפעול, כאמור, מהיום מהשעה 14:30, ויפעל עד לשעה 22.00, במספר הטלפון: 1-800-811-211, מחר (ד') הקו יהיה פעיל משעה 07:00 בבוקר ועד לשעה 22:00.

בתקווה לימים של שקט ורוגע.