סטלה גלייזר (צילום: מכבי שירותי בריאות)

תזונה מאוזנת וסופגניות? מסתבר שזה אפשרי.  מורידים קצת מהסוכר, מחליפים לקמח מלא, מוותרים על הטיגון ומקבלים גירסה בריאה יותר ושמנונית הרבה פחות  ובטעם כמעט זהה למקור.

המטרה שלנו בחגים בכלל ובחנוכה בפרט,  היא לסיים את החג ללא עליה במשקל. סופגניות ולביבות הן מאפים עתירי קלוריות אך אין צורך להימנע לגמרי מאכילת סופגניות, צריך להחליט לאכול רק אחת ולעמוד בזה או להשקיע קצת אנרגיה ולאפות את המאפים בבית על פי המתכונים המצורפים.

הידעת/ה?

  1. סופגנייה תעשייתית/ מאפיה   =  400– 600 קלוריות
  2. לביבה מסורתית                  = כ-120-150 קלוריות
  3. כף שמן                              =  135 קלוריות

טיפים:

כדי לשמור על המשקל בזמן החנוכה אך ליהנות עדין מהמאפים הנפלאים, יש להקפיד על מספר כללים בסיסים:

  1. השתמשו בחומרי גלם איכותיים:

לסופגניות - קמח מלא, שמרים טריים, סוכר חום ותחליפי סוכר.

ללביבות – תוסיפו ירקות מגוונים ולא עמילניים  כגון: גזר, קישואים, כרישה, כרובית, תרד, ועוד.

  1. במקום לטגן, אפו אותן, אך אם החלטתם בכל זאת לטגן, טיגון בשמן עמוק דווקא יגרום לספיגה פחותה יותר של שמן וכמו כן, כדאי להוסיף שתי כפות של יין לבן אל תוך הבלילה, עובדה אשר תמנע את חדירת השמן תוך המאפה.
  2. העדיפו תמיד לאכול סופגניות וללביבות אשר הוכנו בביתכם, מאשר תעשיתיות וקנויות.
  3. אם אכלתם סופגנייה התייחסו אליה כאל ארוחה ולא כאל קינוח.
  4. זכרו ש- 2 לביבות הן תחליף ל-1.5 מנות לחם (1.5 פרוסות).
  5. הקפידו על ביצוע פעילות גופנית אינטנסיבית, יום יומית בימי החג.

 

המלצות למתכונים לחג:

מתכון 1: סופגניה = 157 קלוריות

חומרים ל-10 סופגניות:

10 גרם שמרים

1/2 כוס מים פושרים + 2 כפות יין לבן

2 כוסות קמח

ביצה

שמן לטיגון עמוק

100 גר' ריבה מופחתת סוכר

אופן הכנה:

  1. בקערית נפרדת יוצקים מים פושרים על השמרים ומתסיסים אותם כ-10 דקות.
  2. מערבבים את הקמח, הביצה והשמרים ולשים לבצק רך.
  3. מניחים את הבלילה בקערה מקומחת, מכסים במגבת ומתפיחים במקום חמים עד שהבצק מכפיל את נפחו.
  4. מרדדים את הבצק לעלה בעובי אצבע. צרים עשרה עיגולים ומניחים לתפיחה שנייה.
  5. בינתיים מחממים סיר עם שמן עמוק, (בודקים שהשמן רותח באמצעות חתיכת גזר) ומניחים מספר קטן של עיגולים שתפחו בתוך הסיר.

*חשוב לטגן במנות קטנות כדי שטמפרטורת השמן לא תצנח בבת (זה מאריך את זמן הטיגון ויגרום לספיגה מרובה של שמן).

  1. מטגנים את העיגולים משני הצדדים. ממלאים בריבה ומגישים חם (ללא אבקת סוכר)

 

 

מתכון מס 2: לביבה =  50 קלוריות

חומרים ל-20 לביבות:

 2 בצלים מגוררים

 3 גזרים, מקולפים ומגוררים

 6 תפוחי אדמה, מקולפים ומגורדים

 5 כפות קמח מלא

 4 ביצים

250   גרם גבינה לבנה 0% שומן

 בצלים ירוקים  קצוצים

 מלח ופלפל לפי הטעם

אופן ההכנה:

  1. מחממים תנור ל-180 מעלות. מרפדים תבנית בנייר אפייה ומשמנים את הנייר בתרסיס שמן.
  2. סוחטים את הירקות המגוררים , מוסיפים  את שאר החומרים ומערבבים לתערובת אחידה.
  3. יוצרים מהתערובת 20 לביבות ומסדרים בתבנית. אופים עד שהלביבות משחימות

מוציאים מהתנור ומעבירים לצלחת הגשה.

*מומלץ לכסות את התבנית בנייר כסף ב-15 דקות הראשונות

*אפשר להגיש עם לבנה 5%  או יוגורט דל שומן מתובל בעשבי תיבול