יחצ

לפני הכל, קצת נתונים. ארגון ה-OECD פרסם לאחרונה דו"ח מדאיג ביותר לגבי מצב התחבורה בישראל. ממסקנות הדו"ח עולה כי העומס בכבישים בישראל נחשב לגבוה במיוחד ביחס לממוצע במדינות הארגון. בעוד שהממוצע בארגון מבחינת מספר כלי הרכב המנועיים לכל ק"מ כביש עומד על כ-800 כלים, בישראל אנחנו סופרים תוצאה גבוהה פי 3.5. במספרים מוחלטים מדובר על כ-2,800 מכוניות וכלי רכב המתניידים בישראל לכל קילומטר כביש.

אופניים חשמליות – פחות רכבים יותר מרחבים

במחקר נוסף שפורסם לאחרונה באתר YNET עולה שזמן הנסיעה בשעות העומס בישראל הינו כפול מזמן הנסיעה בשעות הרגועות. כלומר, אם נסיעה מנקודה א' ל-ב' בשעות הערב השקטות תארך כ-20 דק', אותו מרחק בדיוק ב-8:00 בבוקר ידרוש מהנהג "לבזבז" כ-40 דקות על ההגה. כאשר הבדיקה התמקדה בנתיבים "מועדים לפורענות", כמו הכבישים המובילים לרמת גן ותל אביב מערי השרון, הפערים מזנקים כבר עד כדי פי שלושה.

המסר ברור וכעת נכניס למשוואה אופניים חשמליות. מדובר למעשה על אופניים במבנה רגיל אשר מאובזרות עם מנוע עזר. מבחינת מהירות – אופניים חשמליות מגיעות ל-25 קמ"ש בקלות, ויכולות לגמוע ללא הטענה מרחקים של בין 30 ל-60 ק"מ (תלוי בסוללה ובהספק הנמדד לפי אמפר/שעה). כלומר, ברור היטב שאם המרחק בין מקום העבודה לבית איננו גדול מהטווח הנ"ל, לפניכם כבר סיבה אחת טובה לקנות אופניים חשמליות.

אולם גם אם העבודה שלכם נמצאת במרחק גדול יותר, ייתכן בהחלט שכדאי לשקול קניית אופניים חשמליות. זאת מן הטעם הפשוט שניתן כיום לעלות עם מרבית הדגמים של האופניים החשמליות בישראל על תחבורה ציבורית, ובפרט על רכבת ישראל. כלומר, אם אתם גרים לדוגמה בנתניה, והעבודה שלכם היא בתל אביב, תוכלו בקלות לעשות את הנסיעה הזו באמצעות שילוב בין אופניים חשמליות לרכבת.

מהיר יותר, ירוק יותר

אופניים חשמליות מהוות למעשה את הפתרון הטוב והנכון ביותר להורדת העומס בכבישי ישראל. ארגון ה-OECD, אשר פרסם את הדו"ח החמור אודות מצב התחבורה הקשה בישראל, הוסיף למסמך גם המלצות להתמודדות עם הבעיה. למשל, סלילת נתיבי אגרה מהירים (כמו הנתיב המהיר בכביש 1 או כביש 6), אימוץ חידושים טכנולוגיים להפחתת היקף הרכבים על הכביש, עידוד נהיגה משותפת ("קרפול") ועוד. בעוד שמדובר ללא ספק בהמלצות טובות, במאמר שקראתם כרגע ניתן לראות שישנו פתרון אחר. פשוט יותר, מהיר יותר, ירוק יותר, חסכוני יותר וקל ליישום.

על מנת להגדיל את היקף הרוכבים החשמליים, אשר כמעט כל אחד מהם "מורי" רכב מנועי מהכביש, דרושה פעילות מצד המדינה. הן בסלילת שבילים אופניים המתאימים גם לרכיבת אופניים חשמליות, הן בהורדת חסמים בייבוא אופניים חשמליות לישראל (מבלי להתפשר על הבטיחות כמובן), הן בעידוד התופעה גם במוסדות ציבור ומשרדי ממשלה, והן בשלל צעדים שניתנים לנקיטה כבר ממחר.

לסיכום, אופניים חשמליות הן תופעה שיש לעודד

אופניים חשמליות מקפלות בחובן יתרונות רבים, לא רק מבחינת היותם מענה הולם לעומסי התנועה הקשים של ישראל. מדובר בכלי רכב תחבורתי וקל, המתאים למגוון רחב של משתמשים (הורים, מבוגרים, סטודנטים, שליחים, אנשי מקצוע, עסקים, בני נוער, עובדים ועוד). עלות האופניים החשמליות בישראל נעה בין 1,000 שקלים לכ-8,000 שקלים, ותחזוקת הכלי איננה יקרה. קרי, מדובר בכלי רכב המגלם בחובו גם מהפכה של ממש בנגישות התחבורתית עבור מעמד הביניים בישראל.  

__________________________

הכתבה נכתבה בשיתוף עם אתר "הרוכב החשמלי", המציע מדריך רכישת אופניים חשמליים, סקירת דגמים ואינדקס חנויות אופניים חשמליים ברחבי הארץ.