צילום ארכיון

לקראת החגים, המשרד להגנת הסביבה מחדד בעבור הצרכנים את זכויותיהם לפי נוהל פינוי מוצרים חשמליים מבית הלקוח, מכוח חוק פסולת אלקטרונית.

נוהל פינוי פסולת אלקטרונית מעגן את השירות לאזרחים בעת פינוי מוצרים חשמליים ואלקטרוניים ואריזות מבתיהם כאשר הם רוכשים מוצרים חדשים דומים. מטרת הנוהל לקבוע אמות מידה למשווקים באילו תנאים יבוצע פינוי של ציוד ישן ואריזות מבית הלקוח בלא דרישת תשלום או תמורה אחרת במועד אספקת המוצר החדש.

על-פי החוק, המשווקים של ציוד חשמלי ואלקטרוני המתאים גם לשימוש ביתי מחויבים לקבל מהלקוח במועד המכירה או במועד האספקה פסולת ציוד חשמלי ואלקטרוני שמקורה בציוד חשמלי ואלקטרוני דומה, והיא בכמות או במשקל הדומים למוצר הנמכר, בלא דרישת תשלום ממנו או תמורה אחרת על כך.

שימו לב! המשווק צריך לפנות את הפסולת האלקטרונית רק ממקום סביר שבו נעשה שימוש בדרך כלל (לדוגמה, מקרר יפונה מהמטבח או מכונת כביסה מחדר הכביסה) או מהמקום שבו המוצר החדש מוצב. הציוד הישן חייב להיות מנותק מחשמל, מגז, ממים, מרהיט או מכל חיבור קבוע או ארעי לתשתיות או לחפצים.

הזמנתם מוצר באינטרנט? גם במכירה המתבצעת באופן מקוון יפנה המשווק את הציוד הישן על-פי נוהל זה, באופן שבו סיפק ללקוח את המוצר החדש או בדרך יעילה אחרת.

נציין, כי במקרים חריגים המשווק רשאי לדרוש מהלקוח תשלום או תמורה אחרת, וזאת באישור מראש ובסיכום במעמד המכירה. למשל - כאשר הציוד הישן נמצא בקומה שלישית ומעלה בבניין שבו אין מעלית או כאשר אי אפשר להשתמש במעלית לשם הורדת הציוד הישן (אם הלקוח מביא בעצמו את הציוד הישן לכניסת הבניין לא ייגבה תשלום בגין הפינוי).

במקרה של חריגה מנוהל זה אפשר לפנות אל גוף היישום המוכר הקשור עם המשווק, או אל פניות ציבור של המשרד להגנת הסביבה בדוא"ל:

[email protected] http://www.sviva.gov.il/subjectsenv/waste/electronic-waste/documents/post2-ew.pdf