הבטחות ללא כיסוי

$(function(){setImageBanner('b0c28212-0c1c-454e-bb46-bbd3613c70c6','/dyncontent/2017/12/12/e9de5294-91aa-4b94-9177-d3c263a77bf6.gif',3011,'עצמי אירועים',525,78,false,31010,'Image','');})

במהלך השנים הבטיח גוב ארי לתושבים: מרכז חלל, מתחם ארגמן, היכל החכמה, מחלף דרומי שכבר היה אמור להיות פעיל, בית מלון, קאנטרי נוסף, מרכז אקדמאי, מרכז עסקים גדול וחדיש בדואני והרשימה עוד ארוכה * לפניכם סקירה מקיפה של חלק מההבטחות כולל הדמיות הפרויקטים, שחוץ מבזבוז כספי ציבור, לא הניבו פרי וחלקם אף הביאו את העירייה לתביעות משפטיות שבגינן נאלצה לשלם מיליונים מהכסף שלכם

תקופת בחירות תמיד מלווה בשלל הבטחות והתחייבויות מצד המתמודדים השונים. חלק מההבטחות לגיטימיות וניתנות לביצוע, חלק מההבטחות בכלל תלויות בגורמים אחרים כגון משרדי ממשלה וחלק מההבטחות מופרכות ונמצאות בקטגוריה של חלומות ופנטזיות.

אך לא רק בתקופת בחירות, סקירה שקיימנו לאורך 20 שנות כהונתו של גוב ארי חשפה בפנינו שורה של הבטחות ענק, פרויקטים גרנדיוזיים שיצאו בקול תרועה רמה עם מסיבות עיתונאים, הדמיות יפות ומצגות מושלמות, אך בפועל נעלמו כלא היו. רשימת ההבטחות והפנטזיות ארוכה מאד. רובן לא יתממשו לעולם וחלקן הקטן אולי יצאו אל הפועל בעוד כמה שנים, באיחור רב. לפניכם רשימה קצרה של חלק מההבטחות הגדולות. תשפטו לבד למי אתם מאמינים.

 צילום: יח"צ

איפה פארק החלל?

במרץ 2005, לבש גוב ארי בגדים חגיגיים ויצא עם חוברת מהודרת המבשרת לעולם על הקמתו של "המרכז לחינוך מדעי החלל ע"ש קולומביה", ביוזמת עיריית יבנה, הקרן לקידום החינוך התרבות והספורט ביבנה וחברת "ספייס סנטר יבנה בע"מ".

בחוברת המהודרת, מלבד ברכתו החמה של ראש העיר כמובן, הופיעו הדמיות צבעונית מפורטות ובהן ניתן להבחין בכל אזור מגדל המים, שיהפוך לפארק חלל בינלאומי, הכולל אטרקציות, מיצגים, ביתנים ואולמות תצוגה משוכללים.

החוברת הזו היא תוצאה של כמעט שנתיים של עבודת תכנון מוקדמת, הכוללת נסיעה של משלחת בת חמישה אנשים להתרשמות ולמידה ממרכזים דומים בארה"ב. כל זה בעלות מצטברת של מאות אלפי ₪.

בדבריו בחוברת אמר גוב ארי בצורה חד משמעית כי "עיריית יבנה מחוייבת להקמת מרכז החלל ותתמוך ככל שביכולתה, בכל צורה אפשרית כדי לוודא שהפרויקט יתממש. לצורך זה תהיה מלוא התמיכה של העירייה, מהנדס העיר ואנוכי ראש העיר, כדי לקדם וליישם את הפרויקט".

13 שנים עברו ועיניכם הרואות כי במקום לא קיים לא פארק חלל ולא מרכז למידה. מזל שנשארה לנו הדמיה יפה כדי להיזכר מה הבטיחו לנו.

 צילום: יח"צ

איפה מתחם ארגמן?

בחודש פברואר 2011 בישרו כותרות בעיתונים כי לכל רוכשי הדירות בפרויקטים החדשים למגורים ביבנה תהיה גם עבודה בעיר: הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה יבנה אישרה תוכנית של החברות תדהר ורוגובין ל-110 דונם לתעסוקה ומסחר בלב אזור התעשייה הצפוני בעיר.

‏השטח הוא בבעלות חברת אר-הס, שבשליטת החברות תדהר ורוגובין. הוועדה המקומית ביבנה אישרה לאחרונה את תוכניתה של אר-אס להוספת יעוד תעסוקה ומסחר לשטח, המצוי במתחם ארגמן לשעבר. לפי התוכנית ייבנה מתחם בשטח של כ-175 אלף מ"ר בנוי לתעסוקה בבניינים בני 30 קומות וכן כ-20 אלף מ"ר שמיועדים למסחר בבניינים עד ארבע קומות. בנוסף ייבנו כ-70 אלף מ"ר לחניה תת קרקעית בארבעה מפלסים.

‏השטחים הבנויים מיועדים לאכלוסם של משרדים, מעבדות, תעשיות עתירות ידע ומסחר. המתחם נהנה מנגישות לכביש 4 ולתחנת רכבת סמוכה. ‏בלב הפרויקט, שבתכנונו של האדריכל רני זיס, יוקם פארק ירוק רחב ידיים. המרכז המסחרי בשטח הפרויקט יפעל כרחוב עירוני פתוח ויכלול חנויות לייף סטייל, מסעדות, בתי קפה ואולמות אירועים.

אפילו ראש העיר, צבי גוב-ארי בעצמו אמר כי המתחם יתרום להתחזקות התעסוקה והעסקים בעיר, לשיפור חזות העיר ולהתחדשות אזור התעשייה. הוא הוסיף כי "הפרויקט יספק מענה הולם לצרכיה של העיר עם משמעות כלכלית גבוהה". עוד ציין גוב-ארי כי הוא רואה בכך הגשמה של חזון ותכנית עבודה רב-שנתית אשר תוביל את יבנה למקום הראוי לה, כאשר מסחר ואזורי בילוי משגשגים יתרמו לאיכות החיים והרגשתם של כלל התושבים.

אנחנו לא יודעים אם אתם יודעים בדיוק איפה זה מתחם ארגמן (ממש מאחורי השלט האלקטרוני הענק שהותקן לפני מספר חודשים בכניסה לעיר), אבל הפעם האחרונה שהוא עלה לכותרות זה כשקרתה שם תאונת עבודה מזעזעת באחד מבתי המלאכה המיושנים שעוד נמצאים שם.

צילום: יח"צ

איפה מרכז העסקים הראשי בדואני?

בכתבה שהתפרסמה בעיתון בתאריך 07.06.13 נכתב כי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה אישרה את תוכנית המע"ר (מרכז עסקים ראשי) של יבנה. במסגרת התוכנית יוקם ייבנו 348 יחידות דיור, 85,000 מ"ר מסחר ומשרדים, 9,000 מ"ר מוסדות ציבור וכ-10,000 מ"ר בניין העירייה החדש.

ראש העירייה ויו"ר הוועדה צבי גוב ארי ציין בדיון כי "שדרות דואני מהווה ציר מרכזי בה ממוקמים מרבית המבניים העיקריים של העיר: היכל התרבות, הספרייה העירונית, הסדנה לאמנות ועוד. אנו עמלים לשיפור פני הרחוב ומיקומה של התכנית הוא הטבעי והטוב ביותר לבינוי המרכז העירוני". גוב ארי ציין עוד תוכנית המע"ר חיונית להתפתחותה האורבאנית של העיר, שבשנים הבאות תמנה כ-95 אלף תושבים.  כפי שאתם יודעים ורואים, 5 שנים חלפו ובמקום לא קרה כלום. לא בניה, לא פיתוח ובטח שלא מרכז עסקים. על זה נאמר ימין ושמאל רק חול וחול.

עוד בנושא הזה, במהלך השנים הגישה החברה שאמורה על הביצוע, 2 תביעות בגין סחבת של העיריה ושל רמ"י אשר מנעו ממנה את הבניה על הקרקע. תביעה ראשונה הוגשה על ידי החברה בשנת 2012 ובשנת 2016 שולמו לה על ידי רמ"י ועיריית יבנה כ-9 מיליון שקל. בהמשך הוגשה בחודש יולי האחרון תביעה נוספת, גם היא בגין רשלנות, סחבת והתנהלות לא תקינה של שני הגופים אשר לטענת החברה הסבו לה נזקים. בתביעה שהוגשה כעת תובעת החברה 20 מיליון שקל. העירייה הגישה בקשה מנגד לעיכוב ביצוע של פסק הדין בגלל גירעון ובטענה כי התשלום יפגע במתן שירותים מוניציפאליים חיוניים לתושבים.

 

 

 ראש העיר צבי גוב-ארי בביתן התצוגה של היכל החוכמה בכנס הפדרציות בארצות הברית

תפס אמריקה/איפה היכל החכמה?

בתחילת 2014, ה-28 לינואר ליתר דיוק, "חשף" גוב ארי כי "בקרוב יוקם 'היכל החכמה' ביבנה". במהלך ביקורה של ועדת פרס חינוך יישובי ארצי, סיפר ראש העיר כי קיימת תכנית להקמת ההיכל והיא תצא לפועל בתוך שנה מיום זה. 19 יום לאחר מכן, ב-16.2.14, גוב ארי הציג בפני מועצת העיר את הפרויקט שיזם, שאמור לכלול הנצחה של 120 אישיים מבני העם היהודי אשר תרמו תרומה משמעותית לאנושות.

בנוסף, התקציב המשוער שהוצג לבניית ההיכל היה 80 מיליון דולר כאשר ב-2013 התבצעה בדיקת היתכנות ומחקר, שנה לאחר מכן בניית תכנית עסקית, הקמת ועדת היגוי ועבודה מול צוות הבנייה, רכישת היתרים ושילוב תכנים. בין השנים 2015-2018 תוכננה בנייה והקמה, עלויות אדריכל, ציוד, עלויות תערוכות ועוד.

קצת פחות מתשעה חודשים לאחר הצגת הפנטזיות, גוב ארי טס לארה"ב "לצורך גיוס כספים להקמת היכל החכמה" ונעדר למשך שלושה שבועות. ב-3.12, עם חזרתו ארצה, לשכת הדובר פרסמה הודעה חגיגית לעיתונות עם הכותרת: "ראש העיר צבי גוב-ארי שב לישראל לאחר מסע בארצות הברית לגיוס תורמים להקמת היכל החוכמה של העם היהודי".

"המיזם יוקם ביבנה, עיר הסנהדרין, בהשקעה של כ-70 מילון דולר. ההיכל צפוי להיחנך בשנת 2018", נכתב בגוף ההודעה. ובכן, אם בתוך חודשיים יצליחו להקים היכל שכזה, או אפילו להתחיל לבנות אותו, אולי נוכל לכתוב שה"מסע" של מר ראש העיר לארה"ב על חשבון משלם המיסים לא היה לחינם.

 צילום: יח"צ

איפה המחלף?

בראיון חגיגי ביבניתון לקראת חג הפסח באפריל 2014, הצהיר גוב ארי כי: "עד סוף שנת 2015 העיר תשלים גידול של -50% במספר תושביה במהלך 3 וחצי שנים שזה דרמטי, וזה עוד ילך ויגדל. נכון להיום ישנה תכנית מאושרת של 2300 יח"ד ממערב לשכונה הירוקה אבל היא תקועה ביוזמתנו ולא נאשר התחלות בניה עד שממשלת ישראל באמצעות משרד התחבורה, תחל בבניית המחלף הדרומי, עליו מדברים כבר שנים רבות".

סיבוב קטן במערבה לשכונה הירוקה יחשוף בפניכם בנייה מאסיבית של בתים בשכונת 'נאות שמיר' כחלק מפרויקט מחיר למשתכן – ובאורח פלא, תושבי הירוקה עדיין יוצאים לכיוון תל אביב ואשדוד מהמחלף בצפון העיר, כשהם עומדים בפקקי ענק ביציאות מהשכונה.

 

איפה המלון?

בהודעה לעיתונות שהוציאה עיריית יבנה בתאריך 13 באוקטובר 2016 צויין כי "שר התיירות, ח"כ יריב לוין נענה לבקשתו של ראש העיר, צבי גוב-ארי להוספתה של העיר יבנה למפת העדיפויות לענף התיירות שמטרתה לעודד הקמה של מלונות, הגדלת היצע חדרי האירוח. ועידוד מיזמי תיירות.  משמעות הוספת יבנה למפה, היא כי מעתה יוכלו יזמים של בתי מלון בשטח העיר לקבל מענקים לשם הקמת בתי מלון בשיעור של עד 20% למלון בדרגת תיירות גבוהה ועד 33% למלון בדרגת תיירות עממית.

ראש העיר, צבי גוב-ארי אמר כי "אנו שמחים על היענותו של השר, יריב לוין, לכלול את העיר במפת אזורי העדיפות הלאומית בתחום התיירות. יבנה הינה עיר ייחודית, בעלת עבר מפואר ואתרים היסטוריים ועם התפתחותה אך טבעי שיורחבו השירותים והפעילויות שמציעה העיר עבור תיירים מהארץ ומחו"ל. זוהי הזדמנות טובה לפתח אכסון מלונאי בתחומי העיר, דבר שיהווה תרומה חשובה בתחומי התעסוקה, הפיתוח התיירותי ועוד". עוד נכתב בידיעה כי בכוונת ראש העיר להיפגש בתקופה הקרובה עם שר התיירות לצורך קידום מיזמי תיירות נוספים, פיתוח ושימור האתרים ההיסטוריים שברחבי העיר, בכללם תל יבנה והמצודה הצלבנית וכן להניע את ההליכים ברשות מינהל מקרקעי ישראל לשיווק מלון בעיר.

פגישה שכזו, מעולם לא התקיימה, כמו גם קידום ההליכים לשיווק מלון בעיר.

צילום: יח"צ

איפה הקאנטרי?

בשנת 2013 פורסם כי מועצת העיר תאשר בקרוב הקמת קאנטרי שיהיה פתוח לכל תושבי יבנה. עברו 4 שנים ובראש השנה 2017, התראיין ראש העיר ליבניתון ונשאל על הסכם הגג עליו חתם עם הממשלה ואם יש התייחסות להקמת קאנטרי-קלאב ציבורי ומוסד אקדמי?

"בתכנית יש התייחסות לקאנטרי קלאב דבר שקבענו לפני שבע שנים וקיים שטח מוגדר בתב"ע לטובת העניין. בתב"ע יש גם הגדרה למוסד אקדמי עם שטח מוקצה ומתוקצב לטובת העניין. התהליכים צריכים להבשיל, כמובן שלא ניתן מאתמול להיום לצאת למכרז בעניין הקאנטרי. רשות מקרקעי ישראל החליטה סופית כי השטח יוקצה לטובת קאנטרי קלאב והושגה הסכמה כבר לפני מספר חודשים בינינו לבינם, הוכנה פרוגרמה שכוללת את סוגי הפעילויות, השטחים הנדרשים ואפיון כללי. בקרוב יוציא המינהל מכרז תכנוני וזה יבוצע. ארצה להניח שבמהלך 8-9 חודשים מהיום המכרז ייצא, ואני מעריך שהבנייה תחל בשנה הבאה".

בראיון נוסף בפסח 2018 נשאל שוב על נושא הקאנטרי וענה: "אנחנו מניחים שבשנה הקרובה, 2018, נתחיל לבנות את הקאנטרי על-ידי יזם חיצוני". עוד הוא מבטיח כי העירייה תדאג לשימוש נכון במתקן, מחירים סבירים ועדיפות לתושבי יבנה.

כידוע, אף יזם לא התחיל לבנות אף קאנטרי. נכון להיום אפילו אין מי שזכה במכרז.

 

איפה האקדמיה?

בראיון שנערך בפסח 2017 שאלנו את ראש העיר: דיברת גם על אקדמיזציה במערכת החינוך, אתה יכול לפרט?

"בכוונתי להכניס את האקדמיה למערכת החינוך העירונית, את מכון ויצמן והאוניברסיטאות על-מנת לעבוד איתם כתף אל כתף. שיתוף הפעולה יוביל את בוגרינו ממערכת החינוך היישובית היישר אל המוסדות להשכלה גבוהה, האקדמיה והעתודה האקדמית של צה"ל. הדברים האלה מתרחשים ממש עכשיו, אנחנו שוקדים על המדוכה ואביא בשורה אשר תעצים את נושא ההשכלה בעיר. אני מאמין שכל נערה ונער הגדלים ביבנה צריכים לממש את הפוטנציאל כאשר המשמעות היא סיום לימודיהם עם יכולת להתקבל בשערי האקדמיה. כמו כן קיימת כבר הקצאה לשטח ותכניות חדשות עבור מכללה אקדמית שתוקם בעיר ובה ניתן יהיה ללמוד לתארים".


 
$(function(){setImageBanner('b7df7acb-9d87-4cf7-b928-345325a6f4ea','/dyncontent/2017/12/12/e9de5294-91aa-4b94-9177-d3c263a77bf6.gif',3011,'עצמי אירועים',525,78,false,31012,'Image','');})
$(function(){setImageBanner('81f238ab-6135-496e-b8cd-d9d8d2b89f9d','/dyncontent/2017/12/12/20467d86-4612-49fd-a8e8-466494a1b637.gif',3015,'עצמי עסקים',525,78,false,31013,'Image','');})
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה