תנו לו את הקול וייתן לכם את הכל

$(function(){setImageBanner('039593db-7172-4025-9ad5-ca3246af1f09','/dyncontent/2017/12/12/e9de5294-91aa-4b94-9177-d3c263a77bf6.gif',3011,'עצמי אירועים',525,78,false,31010,'Image','');})

אלכס פרידמן, ממובילי מאבק הנכים ויו"ר עמותת "נכה לא חצי בן אדם", הבין כי כדי להשפיע באמת צריך לעשות את זה במגרש הפוליטי. לאחר סבב פגישות עם ראשי מפלגות, מצא את מקומו ברשימת ישראל ביתנו של אביגדור ליברמן, ולמרות שמוקם 12 ברשימה, חושב שיש סיכוי טוב שיהיה ח"כ בשבוע הבא

אחרי ארבע שנים של פעילות ציבורית התנדבותית במסגרת עמותה נטולת סממנים פוליטיים החליט אלכס פרידמן לעשות מעבר למגרש הפוליטי. בהתחלה בדק אם נכון להקים מפלגה בראשותו או לחבור למפלגה קיימת ובסופו של דבר התבשרנו לא מזמן כי בחר להצטרף לישראל ביתנו של אביגדור ליברמן, שם שובץ במקום ה-12.

"לא פשוט להקים מפלגה. לא מבחינת כסף ולא מבחינת משאבים ארגוניים ובסופו של דבר אתה מתמודד גם עם אחוז החסימה ולא משנה כמה הסקרים מחמיאים, אי אפשר לדעת מה תהיה התוצאה בקלפי".

זה חתיכת הימור.

"בדיוק. ואני מבחינה אחראית לציבור שלי, לא יכול לקחת את ההימור הזה. אני מאמין בחיבורים, בכך ששינוי נעשה באמצעות כוח, וככל שהכוח יותר גדול, כך גם השינוי יותר גדול. לא הסתרתי זאת בשום שלב. היה חשוב לי להביא את האג'נדה שלי. אתה יודע שאני חילוני, זה כך כל חיי. בסופו של דבר ליברמן היה מאוד פתוח לקבל את הנושא שאני מביא אותו, הוא נתן לי יד חופשית לשים תכנית שלמה שהכותרת שלה היא להעלות את קצבת הנכות".

ואחרים לא קיבלו את זה?

"בפוליטיקה לא נהוג לשתף בשיחות פנימיות, אבל בסופו של דבר זה נפל כל פעם במקום אחר, בין אם זה מקום ברשימה או חוסר ביטחון מוחלט שאני אדע לעשות את מה שבאתי לעשות".

חוסר ביטחון מהצד שלך או שלהם?

"זה השתנה מפגישה לפגישה, ממפלגה למפלגה. בסופו של דבר הגשתי מועמדות לוועדה של ליברמן וזו הייתה בעצם הפריימריז היחיד שהשתתפתי בו. לקחתי הימור מסוים כי האמנתי בזה וזה עובד. אתה לא יכול להגיד שליברמן פחות מתעסק בתחום הזה. הוא מתעסק בתחום של הקשישים, עוזר לפנסיות, בקדנציה הקודמת גם. ואם תבדוק אחורה, תמיד היה נציג בעל מוגבלות ברשימה. באתי לחזק את הנושא החברתי ובאמת לעשות מהפך, מה שרציתי לעשות לפני 4 שנים, שהמפלגות ישימו במצע שלהן את קצבת הנכות שתשווה לשכר המינימום. זה לא סעיף כאן, זו ממש תכנית שלמה במצע. מי שמכיר אותי יודע שאני הולך לפעול כדי שזה יתממש בקדנציה הקרובה, בתקווה שתוך חצי שנה".

מצאת בעצם את החיבור שהתאים לך אידיאולוגית וגם אישית. סיפרת על כימיה טובה עם ליברמן – ובכל זאת רק מקום 12. אני מניח שציפית למקום יותר ריאלי.

"אני מודה שציפיתי ליותר, זה לא סוד. אבל עברתי ועדה כמו כל המועמדים ברשימה, הוועדה החליטה שזה המקום שלי ואני הייתי צריך לכבד את זה. אולי אני אהיה בחוץ, אבל יש סיכוי שכן אהיה בפנים בזכות החוק הנורווגי. המפלגה תתחייב לחדד את התכנית לאנשים בעלי מוגבלות, גם בהנחה ולא אבחר, גם אם אהיה מחוץ לכנסת ב-10.4. הייתה התלבטות, עד הרגע האחרון. ידעתי שיגידו שכביכול דחפו אותי, שסתם הבטיחו לי הבטחות. בסוף קיבלתי החלטה ואנחנו רתומים למשימה. כל מה שליברמן התחייב כלפיי קורה".

חלק גדול מהציבור שאתה מייצג, לא מסכימים בהכרח עם האידיאולוגיה הפוליטית שלך או של ישראל ביתנו. מצד אחד אתה רוצה שיצביעו לך בשביל לקדם את הנושאים החברתיים, מצד שני, הם אולי לא רוצים את השיוך הפוליטי הזה.

"אני מקווה שהרבה יצביעו לנו. כשאנחנו מדברים על נכים, הם לא חצי בן אדם, יש ימין ויש שמאל ובפוליטיקה לצערי אין באמת מרכז. בסופו של דבר אחד נוטה ימינה ואחד נוטה שמאלה. זה לא שהייתה לי בחירה אם להיות במרכז או לא להיות, הלכתי בצד שאני מאמין בו ברמה האישית ואני בא לעבוד למען הנכים, בתקווה שיצביעו לי כמובן מי שנמצא בצד הימין – וגם מהצד השמאלי. יש פה הזדמנות היסטורית לשים בן אדם אחד שמכיר את הנושא בצורה אישית מאוד מצד אחד וגם הביא תוצאות בעבר, לא מבטיח הבטחות שאין להן בסיס כמו אחרים".

אתה חושש אולי שיו"ר המפלגה שלך לא יישב בממשלת שמאל או של גנץ – והיה שכן תיבחר לכנסת ולא תהיו בממשלה, כביכול התכנית הזו תתבזבז באופוזיציה?

"קודם כל אני מחזק את ליברמן בהחלטתו לא לשבת עם בני גנץ. הוא עומד מאחורי המילה שלו, באופן שלא משתמע לשני צדדים. אני לא מאמין שבני גנץ הולך לזכות וגם אם יקבל יותר מנדטים אין לו קואליציה, הימין יותר חזק וזה דבר ידוע וזה יוכח ב-9 לאפריל. אני מאמין שנהיה חלק מהקואליציה".

בימים האחרונים יש איזשהו עימות, או דין ודברים מעל דפי הפייסבוק, בינך לבין יו"ר זהות משה פייגלין. חלק קוראים לו כוכב עולה, חלק קוראים לו בלון נפוח. אי אפשר להתעלם מהתופעה הזו. יש שם סעיף די בעייתיים במצע, שמתייחס לעניין הביטוח לאומי והקצבאות. אתה מאוד התרעמת.

"נכון. אני קורא לו משיח. למה אני קורא לו ככה? כי התחילו לתקוף אותי בצורה מכוערת, בצורה שמראה סממנים של כת, הצפת תמונות וסרטונים, בפעם האחרונה שהתנהגו בצורה כזו זה לא נגמר בטוב אם אתה יודע על מה אני מדבר. הוא לא מתכוון לבטל את הקצבאות אלא להפריט אותן לשוק הפרטי. אני לא יודע איך הדברים הגיוניים. הוא רוצה מצד אחד להשאיר את המצב הקיים ולייעל את הביטוח הלאומי, אתה לא יכול לעשות את זה, בטח אם אתה מעביר לקוחות לקבלן פרטי ומוצא החלפה לביטוח לאומי. יש פה סעיפים מאוד לא הגיוניים".

אז מה יהיה עם פייגלין?

"הצעירים הולכים אחריו בגלל עניין הקנאביס. אני מאמין שהבועה שלו תתפוצץ, אנשים לא מסתכלים על כל הסעיפים האחרים שעשויים לפגוע בנכים ובאמהות החד הוריות. אני בעד שוק חופשי אבל לא על חשבון החלשים. צריך לעשות את השילוב בצורה מתונה, קודם כל לדאוג לחלשים ואחר כך לראות איך אתה מייעל את המערכת".

אחרי שמאיר שטרית תושב יבנה פרש מהכנסת לפני מספר שנים, הולך להיות ליבנה נציג חדש?

"אני מבקש ומקווה לתמיכתם של תושבי יבנה. ראיתי בסקר ביבנה נט אנחנו במקום טוב, אנחנו מקווים שנצליח בבחירות. מאיר עשה קריירה ציבורית מפוארת בהרבה משרדי ממשלה ויהיה לי הכבוד להמשיך את ייצוג יבנה בכנסת".

יצא לך לדבר איתו?

"בתקופת הבחירות המקומיות בעיקר אבל מאז פחות. אני בקושי מדבר עם עצמי כבר, התקופה הזו היא מאוד עמוסה. השבוע הזה בכלל הוא שבוע מאוד עמוס. הלכתי לספרית, באמצע קראו לי לבוא לתל אביב לצילומים. הרבה עומס".

איך אתה מתמודד עם העומס הזה באמת? אנחנו יודעים שלפני כן הסדר יום שלך היה מאוזן מאוד.

"הוא היה מאוזן לפני 4 שנים, מאז העומס הפיזי והנפשי רק מתגבר ומתגבר. עד העברת החוק הייתי פחות עמוס נפשית. אבל, ההחלטה שקיבלתי להיכנס לפוליטיקה, היא דווקא בזכות ה-4 שנים שעברתי כי ראיתי שאני יכול להתמודד עם דברים קשים. לא האמנתי שאני, אדם עם מוגבלות מאוד קשה, מסוגל לרוץ לפוליטיקה. אחרי כל מה שעשיתי ב-4 השנים האחרונות, הבנתי שאני מוכן גם פיזית וגם נפשית לעשות את זה".

במעבר חד. בחודש הבא יש אירוויזיון, יש לך כרטיס?

"כמובן. גם בגמר וגם בחצי גמר. עם כל הכבוד לפוליטיקה, זה חלום שמתגשם עבורי. לא ידעתי מתי אגיע לאירויזיון, בסוף נטע זכתה והביאה את האירויזיון לארץ. דווקא יצא לי לדבר עם קובי מרימי, הייתי בעדו בגמר וכשקראו לו להצטלם איתי, הוא אמר שהוא מאוד מעריך את העשייה שלי. הוא ידע מי אני. זה באמת הולך להיות חלום לשבת שם".


 
$(function(){setImageBanner('71275ddd-6368-4eec-93e8-a951d6ebcec7','/dyncontent/2017/12/12/e9de5294-91aa-4b94-9177-d3c263a77bf6.gif',3011,'עצמי אירועים',525,78,false,31012,'Image','');})
$(function(){setImageBanner('37265601-524e-4ee9-9b43-d5535e65fbaa','/dyncontent/2017/12/12/20467d86-4612-49fd-a8e8-466494a1b637.gif',3015,'עצמי עסקים',525,78,false,31013,'Image','');})
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה