מדריך מד"א לצום יום הכיפורים

$(function(){setImageBanner('13a59606-87cc-47e7-b835-60358171214a','/dyncontent/2017/12/12/e9de5294-91aa-4b94-9177-d3c263a77bf6.gif',3011,'עצמי אירועים',525,78,false,31010,'Image','');})

כיצד תתמודדו עם התייבשות? * מה צריך לעשות כדי לוודא את שלומם של אדם קשיש או אשה העוברת טיפולי פוריות? *מה אוכלים לקראת הצום ובסופו? *במד"א נערכים בכוחות מתוגברים לקראת צום יום הכיפורים ומגישים לציבור את המדריך המלא לצום בטוח. *מנכ"ל מד"א אלי בין: "ביום הקדוש ביותר לעם היהודי בו מיליוני יהודים צמים ושוהים בבתי הכנסת במד"א יעמדו בכוננות הגבוהה ביותר על מנת לסייע לציבור במידת הצורך"

אמבולנס בכותל. צילום: דוברות מדא

מדי שנה מוזנקים צוותי מד"א להעניק טיפול רפואי ללמעלה מ-2,000 בני אדם במהלך יום הכיפורים. מתוכן, מאות קריאות הינן כתוצאה מפגיעות אופניים- הן של רוכבי האופניים עצמם והן של הולכי הרגל וילדים הצועדים ברחובות. מאות קריאות נוספות עוסקות בהתעלפויות כתוצאה מהצום. 

על מנת להעניק מענה רפואי מיידי ומקצועי לכל קריאה המתקבלת במוקד החירום 101 של מד"א במהלך צום הכיפורים, נערכים צוותי מד"א בכוחות מתוגברים ולצד הצוותים בתחנות מד"א והכוננים הנמצאים ברחבי הערים יפעלו גם כונני מד"א המצוידים בציוד רפואי מתקדם (הכולל דפיברילטורים) אשר מתפללים בבתי הכנסת ברחבי הארץ, ויוכלו להעניק טיפול רפואי מיידי למתפללים שיחושו ברע.  בנוסף, יוצבו בכוננות גבוהה שני מסוקי מד"א, המשמשים לפינוי ולהצלת חיים באזורים מרוחקים, בצפון הארץ ובדרומה.

 

נוסף על תגבור הכוחות שיבוצע על ידי מד"א לקראת צום יום הכיפורים, מגיש מד"א לציבור את המדריך המלא לצום בטוח:

ארוחה מפסקת:

  1. בכדי להקל על הצום, במיוחד עבור ילדים הצמים לראשונה, יש להקפיד על שתייה מרובה לפני תחילת הצום. יש לשתות כ- 2 ליטר של מים ולהפחית את שתיית המשקאות המכילים קפאין (קפה, קקאו, קולה, תה). כמו כן, מומלץ להימנע משתיית משקאות מתוקים המגבירים תחושת צמא.
  2. יש להימנע ממאכלים מלוחים במיוחד, כמו חמוצים ופיצוחים הגורמים לספיחת נוזלים ולצמא.
  3. עבור ילדים הצמים לראשונה ישנה חשיבות גבוהה אף יותר בהקפדה על שתייה מספקת ושהייה באזורים מוצלים, בעת שהייה מחוץ לבית.
  4. במהלך הארוחה המפסקת, מומלץ לשלב בתפריט מזון מכל קבוצות המזון: פחמימות מורכבות עם חלבונים וירקות, דברה חשוב ליצירת תחושת שובע לזמן רב.    

הזעקת מד"א בבית הכנסת

אפליקציית 'מד"א שלי' מאפשרת לציבור המתפללים לחייג אל מוקד החירום של מגן דוד אדום בלחיצת כפתור. במהלך השיחה, שתקבל מענה ע"י החובשים והפאראמדיקים במוקד החירום 101 של מד"א בתוך 4 שניות בלבד כשהם ידועים את מיקומו של המתקשר דבר שיקצר את זמני התגובה ויחסוך מצב של חילול שבת וחג נוסף.

 

 חולים, קשישים ונשים בהריון:

מד"א ממליץ לחולים, קשישים ונשים בהריון להתייעץ עם רופא לפני הצום, בדגש על חולים הסובלים מאי ספיקת כליות, ממחלות לב, טרשת עורקים, חולים אונקולוגים, מושתלי כליות, לב או כבד, בשל החשש שתסמיני המחלה יחמירו עקב הפסקת נטילת התרופות. הנחיה זו מופנית גם כלפי הסובלים מסוכרת, לחץ דם גבוה, אפילפסיה, פעילות יתר\חוסר של בלוטת התריס ומחלות כליות וכבד.

חולי סכרת יקבלו הוראות מהרופא המטפל על מינוני אינסולין שיש להזריק אחרי הארוחה ובמהלך הצום.

 

פגיעת תפקוד כליות:

עקב הימנעות משתייה במהלך הצום, עלולות להיווצר בגופנו אבנים בכליות. מדובר בבעיה נפוצה, המתגלה לרוב בעתות צום. הסימנים הראשונים לפגיעה במערכות הגוף בשל חוסר נוזלים הם כאבי ראש, טשטוש ראייה ובשלב חמור יותר קשיים במתן השתן ופגיעה במערכות הגוף האחרות. על מנת לצמצם את הסיכונים לפגיעה בתפקוד הכליות על לצמים מומלץ להישאר במקומות מוצלים וממוזגים.

 

התייבשות:

אף על פי תחזית מזג-האוויר שצופה מזג אוויר בהיר ומעונן-חלקית ברחבי הארץ, הימנעות משתייה ומזון עלולים לסכן את הצמים ולגרום להתייבשות. יש לשים לב במיוחד לתינוקות, ילדים וקשישים. בכל מקרה בו מורגשת חולשה כללית ומופיעים סימני התייבשות (חולשה, סחרחורות, בחילות והקאות) יש להזעיק במהירות את צוותי מד"א בטלפון החירום 101 או דרך אפליקציית 'מד"א שלי' ולהישמע להנחיות החובשים והפאראמדיקים במוקד עד להגעת צוותי מד"א למקום.

 

נשים בטיפולי פוריות:

במהלך יום הכיפורים פאראמדיקים של מד"א יזריקו תרופות לנשים בטיפולי פוריות.

נשים הנמצאות בתהליך של טיפולי פוריות וזקוקות לסדרת זריקות הורמונאליות, ועפ"י המלצת הרופא המטפל חייבות לקבלן בתאריכים ובשעות הנקבעים מראש, יוכלו במידת הצורך להתקשר למד"א בטלפון 101 על מנת לתאם מראש אתהגעתן לתחנת מד"א הקרובה אליהן ביותר. בעת ההגעה לתחנות מד"א לצורך ביצוע הזריקות יש להביא את החומר להזרקה וכן את הפניית הרופא המטפל עם התאריך והשעה של ההזרקה, מינון, מיקום ואופן ההזרקה (תוך שרירי, תת עורי).

הפאראמדיקים של מד"א יזריקו את התרופות אך ורק למטופלות שכבר קיבלו לפחות זריקה אחת לפני כן מאותה התרופה.

 

רכיבה על אופניים:

יום כיפור הוא היום היחיד בשנה בו כבישי היישובים והערים והכבישים הבין-עירוניים מתרוקנים מרכבים ומתמלאים באופניים רגילים וחשמליים, סקייטבורד, רולר-בליידס וקורקינטים. לאור זאת, קיימת סכנה גדולה ומשמעותית לילדים אשר עלולים להיפגע כתוצאה מרכיבה לא בטוחה. מדי שנה, צוותי מד"א מטפלים במהלך יום הכיפורים במאות ילדים ובני נוער שנפגעים בתאונות הנגרמות תוך כדי רכיבה על אופניים והחלקה על גלגיליות, סקטבורד ורולר-בליידס. נתון זה גבוה פי חמישה מהממוצע של יום רגיל בשנה.

 

המלצות מד"א לבטיחות ילדים לרכיבה בטוחה:

  1. יש להקפיד על חבישת קסדה, מגני בירכיים ומגני מרפקים בכל רכיבה על אופניים, סקטבורד, רולר-בליידס וקורקינטים. 
  2. יש להימנע מרכיבה בלילה. אם בכל-זאת רוכבים בלילה, יש להקפיד על תאורה נאותה, ללבוש בגד בהיר ולוודא שיש מחזירי אור על האופניים וכן על הבגדים.
  3. בעקבות ריבוי רוכבי האופניים בכלל והחשמליים בפרט, הנעים על הכבישים והמדרכות במהלך יום הכיפורים, יש להשגיח על הילדים והפעוטות של יפגעו בזמן שמשחקים או רוכבים על כלים קטנים במיוחד בהם בימבה וכו'.
  4. בכל מקרה של פציעה וחבלה משמעותית, יש להשאיר את הנפגע ללא תזוזה ולהזעיק את מד"א בטלפון החירום 101, יש להישמע להוראות החובשים והפאראמדיקים במוקד מד"א.
  5. ילדים ובני נוער נוסעים מרחקים גדולים של עשרות ק"מ על האופניים ובמקרה של פציעה ייתכן והם לא ידעו להסביר לחובש או לפאראמדיק במוקד החירום 101 של מד"א את מיקומם - במד"א ממליצים להתקין מראש את אפליקציית 'מד"א שלי' שתדע לזהות ולשלוח את מיקומו המדויק של מזמין האמבולנס למערכות השליטה והבקרה של מד"א.
  6. מד"א מבקש מציבור ההורים להשגיח על ילדיהם ולאפשר נסיעה בטוחה לאמבולנסים הנוסעים להציל חיים.

 

יציאת הצום:

מומלץ לשבור את הצום בארוחה קלה. להתחיל בשתייה פושרת (לא חמה מידי) מלווה בפרוסת עוגה פשוטה או שתי פרוסות לחם עם גבינה. לאחר כשעה ניתן לאכול ארוחה קלה.

 

במד"א פונים לציבור המתפללים המגיעים לבתי הכנסת עם ילדים ופעוטות לתת תשומת לב מיוחדת ולהשגיח עליהם במהלך התפילה. מדי שנה במד"א נקראים לטפל בילדים ופעוטות שנפגעים בסביבת בית הכנסת בעת משחק במקומות בהם קיימת סכנה ושאינם מיועדים למשחקי ילדים ופעוטות.

 

מנכ"ל מד"א אלי בין: "ביום הקדוש ביותר לעם היהודי בו מיליוני יהודים צמים ושוהים בבתי הכנסת במד"א יעמדו בכוננות הגבוהה ביותר על מנת לסייע לציבור במידת הצורך. צוותי מד"א הפזורים עם מאות אמבולנסים, ניידות לטיפול נמרץ ואופנועי מד"א ברחבי הארץ ערוכים לכל תרחיש. כונני מד"א הצמים ומתפללים בבתי הכנסת מצוידים בערכות מיוחדות של עזרה ראשונה והחייאה ויעניקו גם הם טיפול רפואי במידת הצורך ויצילו חיים. אני מאחל לכל בית ישראל צום מועיל וגמר חתימה טובה".

 

 

אזהרה והצהרה

בשום אופן אין בהנחיות המפורטות בדפי מידע אלו להקנות סמכויות טיפול או אבחון מעבר לידיעותיך בהגשת עזרה ראשונה. הנחיות אלו אינן באות להחליף את פעולות ההצלה באופן מקצועי. בכל מקרה מומלץ לפנות לייעוץ רפואי מקצועי. חשוב לעבור קורס עזרה ראשונה והחייאה במסגרת מגן דוד אדום.


 
$(function(){setImageBanner('2724d091-ebd2-460c-9bb6-c5e191dfaf3c','/dyncontent/2017/12/12/e9de5294-91aa-4b94-9177-d3c263a77bf6.gif',3011,'עצמי אירועים',525,78,false,31012,'Image','');})
$(function(){setImageBanner('32451d30-070e-49f7-b6f2-e458f56a2365','/dyncontent/2017/12/12/20467d86-4612-49fd-a8e8-466494a1b637.gif',3015,'עצמי עסקים',525,78,false,31013,'Image','');})
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה