עצים ירוקים וגבוהים



סיפור הגישור שלנו עוסק הפעם בבעיה שהיא אולי הנפוצה ביותר במחלוקות הנוצרות בין תושבים הגרים בשכונת של בתים צמודי קרקע - לכלוך הנוצר מעצים שהיו פעם קטנים, וגדלו להיות עצים גבוהים ורחבים המשירים מדי עונה כמות גדולה של עלים לכל עבר.

גישור

  משתתפים בגישור :
 

  יעל ומשה אזר- זוג בשנות החמישים. רכשו בית צמוד קרקע בקרית אונו לפני 14 שנה. לזוג גינה   יפה ומטופחת שבה משקיעה יעל ממיטב זמנה. החצר של יעל ומשה היא חצר משותפת, גדולה
  יחסית, המשמשת גם את שתי המשפחות הגרות בצמוד לביתם.

יוסי ומיכל קליין - זוג בשנות הארבעים לחייו, גם הם גרים בביתם כ- 14 שנה. לזוג שלושה ילדים בגילאי בית ספר, שלושת הילדים אוהבים לשחק בחצר והיא משמשת אותם באופן קבוע.

צבי וגאולה חן - זוג מבוגר המתגורר בבית ללא ילדים. לצבי תחביב של טיפוח צמחים ושיחים מיוחדים. על חלק גדול משטח הגינה שלו נטועים שני עצים אוסטרליים בעלי גזע רחב המתנשאים לגובה רב. עצים אלה משירים את העלים שלה פעמיים בשנה.

סיפור המעשה

 בין שלושת המשפחות הגרות סביב חצר משותפת אחת. מתנהל מזה שנתיים סכסוך מר.

-

 בלב הסכסוך עומדת דרישתם של משפחות אזר וקליין מצבי וגאולה לטפל בדחיפות בשני העצים הגבוהים שלהם. לדבריהם שני העצים משירים את העלים שלהם פעמיים בשנה, יוצרים לכלוך גדול ואבק רב בחצר המשותפת, ולמעשה מונעים שימוש בה לפרקי זמן ארוכים.

-

שני הזוגות מרגישים שצבי אינו מתייחס לדרישתם ברצינות. לדבריהם  הוא מתעלם מהם וממשיך לטפח את "שני בני טיפוחיו".

-

יוסי ומיכל לוקחים את הסכסוך צעד אחד קדימה, ומוסיפים כי אם המצב הנוכחי יימשך, הם ישקלו ברצינות מעבר לבית אחר בשכונה.

-

צבי לא מקבל את הטענות ואינו משתף פעולה. לדבריו הוא הראשון שעבר לגור בבית, והראשון ששתל וטיפח עצים וגינה לתפארת.  הוא מוסיף כי לשני הזוגות הייתה אפשרות להעלות את הטענות שלהם כשהעצים עוד היו קטנים, ואז היה שוקל בחיוב שינוי. היום כשהעצים הם חלק בלתי נפרד מביתו וחצרו, אין הוא רואה שום סיבה לשנות.

-

שלושת הזוגות תקועים במצב סטטי. חבר מציע להם לפנות למרכז הגישור המקומי. הצעתו מתקבלת והשלושה מתחילים בתהליך הגישור.

-

 

 

 

 

 

 

תהליך הגישור :

אל תהליך הגישור מגיעים שלושת הזוגות כשהם מאוד פסימיים ביכולתם לפתור את המחלוקת המתמשכת.

-

מטבע הדברים יש אי שוויון מובנה בתהליך - שני זוגות עומדים ביחד מול זוג אחד בודד.

-

התהליך מתחיל עם טענות קשות, בטונים גבוהים, מצד שני הזוגות אל צבי, כולל איומים שהם ייקחו את החוק לידיים ובעצמם יחתכו את שני העצים.

-

-המגשרים עוצרים בשלב זה את התהליך ומסבירים שוב כי גישור הוא תהליך של הסכמות
 ולא תהליך של הפחדות ואיומים.

-

שלושת הזוגות יוצאים להפסקה. מתחיל דו שיח חפשי ביניהם מחוץ לחדר הגישור, וכשהם חוזרים משתנים לגמרי הטונים, האיומים נפסקים והאווירה מפויסת ונעימה יותר.

-

צבי יוזם מהלך שבו הוא מסכים לחתוך את העצים כך שגובהם לא יעלה על 3 מטר. לדבריו הוא אינו מסוגל לעקור את העצים המלווים אותו ואת אשתו ב- 15 השנים האחרונות.

-

צבי מבקש משני הזוגות להשתתף איתו בהוצאות הכרוכות במבצע החיתוך וניקוי החצר אחר כך.  שני הזוגות נענים לבקשתו ומוכנים לשלם כל אחד כ- 25% מעלות הביצוע.

-

נקבע מועד לביצוע, ביום המתוכנן פועלים שלושת הזוגות ביחד. פעולה שנראתה חודש לפני כן כבלתי אפשרית יוצאת אל הפועל.

-

 

 

    מה ניתן ללמוד

כעס שמצטבר לאורך זמן רב, שאליו מצטרף גם חוסר תקשורת מוחלט, הוא מתכון בטוח לכישלון בכל ניסיון לפתור מחלוקות בין אנשים.

-

ישיבה ביחד. תוך האזנה לדברי האחר יחד עם ניסיון להבין גם את הצד השני, יביאו ברוב המקרים לתהליך חיובי שבסופו הסכמות ופתרון המחלוקת.

-

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה