"השליחות הציבורית ממש לא נגמרת גם אם לא נבחרת לתפקיד ראש העיר"



רועי גבאי הוא אולי הפוליטיקאי המקומי בעל היכולת הכי מקיפה לראות את האופק - ולהמתין בסבלנות | באופוזיציה של גוב-ארי הוא מתנהל באינטנסיביות ושועט לעבר השגת היעדים באורח ענייני ומבלי לתת לקריאות ביניים ולנפנופי ידיים לסתום את פיו | גם משותפיו לאופוזיציה, שטרית וחזות, הוא לא ממש רווה נחת | ובכל-זאת, בסבלנות ובג'נטלמניות הוא מחכה שהגערות יסתיימו, וחוזר להעלות שוב ושוב את העניינים הבוערים לטובת האינטרס הציבורי שהוא מייצג | בשלווה סטואית הוא מסמן דרך למנהיגות ולניהול אחר של העיר - גם מהאופוזיציה

צילום: פרטי

 

                                                                                                                      אי-אפשר שלא לזהות את החיבה הישנה לראש העיר, שמתחילה אי-שם ואי-אז בגיל 16

"ראש העיר אכן מתנהל בצורה מקצועית וממש נוצר הרושם כי למן הבחירות, הרכבת הקואליציה ויציאתה של מועצת  העירייה לדרך, הוא במירוץ להספיק ולקדם כמה שיותר פרויקטים והבטחות-בחירות – ועל כך יש לי הערכה גדולה כלפיו, ואני חושב שכל תושבי העיר צריכים להוקיר את פועלו העצום במהלך השנים", אומר חבר המועצה רועי גבאי, יו"ר סיעת 'יבנה במרכז'.

"אולם", הוא מוסיף, "בבחינה מקרוב של המירוץ לקבלת החלטות ולאישורן, וליציאה לדרך עם מכסה נרחבת של כל-כך הרבה מיזמים – נוצרת ההכרה שהכמות עולה על האיכות, ושהדחף לתפוס מרובה גורם לכך שלא תופסים כלום לעיתים. הדיונים בכל נושא הופכים שטחיים, מתישים ועקרים, ומובילים לעוד דיונים ועוד דיונים – ומה שהכי בעייתי הוא שבעצם באף אחד מהם לא נשקלים כל ההיבטים שמן הראוי להביאם בחשבון טרם ההוצאה לפועל וכל הניסיונות של חברי מועצה- קואליציה ואופוזיציה עולים בתוהו לנוכח החלטתו הבלעדית של ראש העיר – וכך קורה שקיים פער בין ההתרשמות מהנעשה על פני השטח, לבין ההישגים והביצועים בפועל, ותועלתם".

בשיחה עם  'יבנה נט', מסכם גבאי 8 חודשי עשייה במועצת העיר – בסיטואציה המאד בלתי-יציבה ומלאת סימפטומי תסכול – של אחד מתוך שני גורמי אופוזיציה שיכולתם הפרקטית להשפיע על תהליכי קבלת החלטות או אפילו על הבעת דעתם, מוחלשת עד מושתקת על-ידי ראשי קואליציית הקיר-לקיר של ראש העיר צבי גוב-ארי.

על חתולים שחורים ושותפים לאופוזיציה

באופוזיציה יושבים כיום ארבעה אנשים שבעברם אינם מורגלים בעמדת ה'אנדרדוג' חסר השיניים, מאחר ומרבית חייהם הציבוריים והמקצועיים עברו עליהם כשהם יושבים בכסא מקבל ההחלטות, באופן כזה או אחר: מאיר שטרית – שר בכיר מאד לשעבר ומנושאי המשרה הציבורית הבכירים ביותר במדינת ישראל, האיש שהיה כפסע מכורסת נשיא המדינה, כזכור; משה חזות – לשעבר סגנו הבלתי מסוייג והכל-יכול של גוב-ארי עד שעבר ביניהם החתול השחור; לינה שרון – אשת חינוך בכירה ומנהלת מוסדות חינוך; וגבאי עצמו – בקדנציה הקודמת בן טיפוחיו של גוב-ארי ומי שסומן - ולא פעם - כיורשו המוסכם. גם בין השניים האלה, כזכור, עשה החתול השחור סיבוב. מסקנה – אולי הסיפור עם חתולים שחורים איננו רק אגדה אורבנית. בכל מקרה לא ביבנה.

רועי אינו מסתיר את תכניותיו לעתיד: הוא נחוש בדעתו להימנות עם קבוצת ראשי הערים הצעירים המייצגים את הדור הבא של הנהגת השלטון המקומי במדינת ישראל.

"אני רוחש הערכה גדולה לדור המייסדים ולדור הבונים - בלעדיהם לא היינו כאן. אבל ברור שהכל נוצר כדי שיהיה לו גם המשך, וזה התפקיד שלי ושל עמיתיי הצעירים בעיריות השונות ובמוסדות ציבור ומנהיגות. יש לי יסוד סביר להניח כי צבי גוב ארי ומאיר שטרית – שניהם לא יתמודדו בבחירות הבאות וכל שנותר הוא לקחת את העשייה והתכונות הטובות שלהם ולהביא דברים חדשים נוספים שעדיין לא הגיעו לעיר עד היום", אומר גבאי, וכדאי להקשיב לטון ולתוכן.

ישיבתך עכשיו באופוזיציה לא מחלישה אותך? גם בת'כלס וגם את המוטיבציה והאמביציה?

"המוטיבציה והאמביציה לא ייחלשו ולא יאבדו. למה שזה יקרה? אופזיציה היא מצב זמני. כל עוד שאני אופוזיציונר אפעל לטובת האינטרס הציבורי של תושבי יבנה בדיוק כשם שפעלתי בשנים בהן הייתי חבר בקואליציה. אין כל הבדל מבחינת האמביציה והמוטיבציה. יש רק אינטרס אחד: מינהל תקין, וטובת התושבים. שום דבר אחר אין לו יכולת לשנות את הייעוד שלי".

שותפיך לאופוזיציה, מאיר שטרית ומשה חזות, לא ממש רואים עין בעין אתך באשר לתפקידכם. התנהלותם שונה - הם מציבים התנגדויות למהלכים רבים של ראש העיר ולנושאים שהוא או מקורביו מעוניינים לקדם. מספיק לבחון את הדוגמא האחרונה - התנגדותו החריפה של שטרית להנצחת שמו של ראש העיר גוב-ארי בעודו בתפקיד ובחיים, על-ידי קריאת האמפי על שמו. יש ביניכם בכלל תיאום, מפגשים לקביעת מדיניות משותפת, סיעור מוחות, התייעצות, יעדים משותפים, הצבת מטרות?

"אני חייב להבהיר דבר אחד: אני לא אופוזיציה דווקאית. אני לא חושב שזה תפקידה של האופוזיציה. מי שחושב שהאופוזיציה היא בסיס להפוך לכלי ניגוח – טועה, שיחשוב שוב. עבור פוליטיקאי ישיבה באופוזיציה צריכה להיות שיעור בהישרדות ובהתעקשות על מה שנראה בעיניו כנכון. אופוזיציונר לא חייב תמיד להתנגד – זו הדרך הקלה. האתגר הגדול הוא להיות מסוגל להשפיע ולשנות ולהיטיב גם מהספסלים האחוריים. התפקיד שלי באופוזיציה הוא לעבוד עבור כל האלפים שהצביעו לי ולעבוד יותר קשה עבור אלה שעדיין לא הצביעו עבורי כדי שנוכל להתחיל ביבנה תהליכים שמתרחשים בערים בהם ראשי רשויות צעירים מובילים שקיפות, יעילות, חשיבה אחרת כדוגמת ראשון לציון, נשר, הוד השרון ואחרים. כשבוחנים את פעילותי ופעילות שותפתי לסיעה, לינה שרון, רואים שאנחנו לא מתנגדים אוטומטית לכל הצעה של ראש העיר או הנהלת העירייה. להיפך, אנו בוררים את המוץ מהתבן – ותומכים בכל מקום בו אנו רואים עשייה אמיתית וכנה, לטובת התושבים. אני במועצת העיר לא בכדי להתנגד ולפרק ולהרוס – אלא כדי לבנות ולשפר. מצופה מכל פוליטיקאי, בוודאי מהוותיקים והמנוסים – להבין גם את עוצמתה של האופוזיציה, ושליחותה. השליחות הציבורית ממש לא נגמרת גם אם לא נבחרת לכהן כראש העיר".

אבל תראה, אתה כבר חודשים מגיש הצעות לסדר ושאילתות, שמהיכרות אתן כולן עוסקות אכן בכיבוד נוהלים, במינהל תקין, בהקדשת מחשבה מראש לפני מתן הוראות ביצוע בפועל, בהתחשבות בצורכי התושבים, בהפעלת שיקול-דעת לגבי גביית הארנונה בשכונת 'נאות שמיר', ועוד – ולא מקבלים את דעתך. ראש העיר אפילו מרשה לעצמו לנזוף בך ולגעור בחוסר סבלנות, ממשיך לסגור אתך חשבון על ריצתך העצמאית לראשות העיר בבחירות האחרונות. איך אתה מסתדר עם זה?

"תראה, למשל בעניין הפיקוח על המעונות והפעוטונים לגיל הרך - אני סבור שהצעת חוק העזר העירוני של ראש העיר הינה שטחית ופופוליסטית. מתחתי ביקורת חריפה על שטחיות ההצעה, והסברתי כי ההיבטים החשובים ביותר הם ביצוע הכשרה מתאימה לגננות ולמפעילי המוסדות הפרטיים והציבוריים לגיל הרך, ולהציב כמטרה ראשונה במעלה את מניעת האלימות כלפי הפעוטות בכל מחיר.בישיבת המועצה טענתי שההצעה חובבנית, ארכאית ועוסקת בנושאים שאינם רלוונטיים כלל לשמירה על שלום הפעוטות. הצעתי להקים ועדה להגדרת התקנים, אשר תגבש מחדש את הצעת החוק, תוך דיון וסיכומים עם הגננות. אמרתי שאני בעד הצעת חוק, בכדי שיהיה סופסוף חוק בעניין הזה, ולא לחכות לממשלה. .

דחו את הצעתי, משיקולים פוליטיים גרידא, אבל זה לא יגרום לכך שאניח לנושא הזה ואמשיך הלאה לאייטם הבא. בעולם הציבורי לעיתים מצליחים יותר ולעיתים פחות אך בטווח ארוך המטרה ברורה ועלינו לנווט ליעד הנדרש ולהיות עיר מצוינת בכל המובנים. מבחינתי אפקח על הפעולות שיתבצעו בעניין, אלווה את התהליכים – והכי חשוב: אמשיך לעמוד לרשות כל הורה החרד מפני מצב בו ילדו יהיה חשוף לאלימות מכל סוג שהוא".

כך גם לגבי המאבק על מיסוי הארנונה ושיעוריה בשכונות יבנה השונות ובמיוחד בשכונה החדשה, 'נאות שמיר'?

"בוודאי, תושבי השכונה החדשה זכאים להנחה משמעותית בארנונה, אני נלחם למען מטרה זו, וכך יהיה. אין סיבה שהם לא ייהנו מהנחות המקובלות בתחום הנדל"ן החדש, וצריך לזכור שגם במסגרת הסדרי 'פינוי-בינוי' השונים מזכים את תושבי השכונות והבתים העוברים מהפיכה של ממש בהטבות שונות ומשמעותיות, בכללן פטור מארנונה לפרק הזמן הראשון לאיכלוס, ועוד".

בסיכום ממפה גבאי את המהלכים והפעולות בהם נקטו הוא וחברת סיעתו, לינה שרון, בקדנציה הנוכחית עד כה:

"נכחנו ב-100% מישיבות מועצת העיר ו-ועדות העירייה; תמכנו בכ-80% מהנושאים שעלו על סדר היום במועצת העיר; הגשנו 11 שאילתות למועצת העיר ו-11 הצעות לסדר. ביצענו פרויקטים משמעותיים תחת הכותרת 'במרכז' – כי כשמנו כך אנו – שמים את העיר במרכז:

*קהילה במרכז*

"בהובלתה של לינה שרון פעלנו לקידום ולהקמת סניף 'ער"ן' ביבנה שצפוי להיפתח בקרוב; הקמנו פורום תכנון וסביבה בהובלת ספירית רוטמן וענבל סטביצקי-הוכמן וקיימנו 'מפגשים על הבר' בנושאים שונים: שימור מבנים, תכנון תחבורה יעילה ואידיאלית, שימור הדיונה; קיימנו טיול משפחות בדיונה העירונית למאות משפחות; הקמנו פורום משרתי מילואים, בהובלת קובי בן-ארויה, העוסק בהרחבת פעילות והטבות למען משרתי המילואים בעסקים מקומיים; כיו"ר הוועדה להנצחת קורבנות טרור קבענו אתר הנצחה לזכרם של קורבנות הטרור בעיר יבנה; שמרנו על אי-פגיעה בתקציב התמיכה של 'יד לבנים' - לאחר שהעירייה אישרה קיצוץ התקציב באלפי שקלים; העלינו הצעה לשיפוץ תשתיות של בנייני מגורים בשכונות הוותיקות וליווי תושבים ותיקים על-מנת להסדיר את חצרות הבניינים המשותפים; קידמנו קמפיין להעלאת מודעות ולמאבק באלימות נגד נשים, ביחד עם היוצרת חן שקלרסקי.

'נאות שמיר':

"ביססנו מענה שוטף וייצוג לזוכי 'מחיר למשתכן', כפי שעשיתי בשנתיים האחרונות, ואף נפגשתי עם שר האוצר בנושא זה. בשנה האחרונה בוצע סקר צרכים 'מחיר למשתכן', ביטול הסף בפרויקטים של המיזם, הגדלת פתח היציאה של המרפסות, שמירה על דירות 4 חדרים ברשות הזוכים, קידום הליכים ועמידה על זכויות זוכי 'מחיר למשתכן'.

"בחודשים האחרונים קודם תכנון נכון של המתנ"ס בשכונת 'נאות שמיר', שיהיה ממוקם במקום ראוי לפי צורכי הציבור. מיקום המתנ"ס לצד מקווה ובית-כנסת, כפי שמתוכנן כעת – הוא טעות מיסודו.

*חינוך במרכז*

"ביצענו פתיחת הצהרונים לכלל ההורים גם בחופשות החנוכה והפסח - לרבות להורים שלא רושמים את ילדיהם לצהרונים במהלך השנה; ניהלנו מאבק צודק וראוי להורדת מחירי הקייטנות בחופש הגדול - המחיר ירד מ-1,830 ל-1,590 שקלים, ושעת הפעילות הוארכה עד 16:30. אין ספק שנדרש הרבה יותר ונפעל לכך בשנים הבאות.

"עמדנו על זכויות ההורים להסעות לבי"ס 'ביאליק', כפי שהעירייה התחייבה - וכן לבי"ס 'רמב"ם'. לצערי - העירייה לא מוכנה לעמוד בהתחייבויותיה מול ההורים, אך נמשיך לפעול ולקדם את הנושא.

*כלכלה במרכז*

"העמדנו התנגדות נחרצת לתקציב העיר ולצו הארנונה, מתוך אמונה כי סדר העדיפויות יכול וצריך להיות מותאם לדרישות התושבים. בשנים האחרונות הדגשתי כי ברגע שיבנה תייצב את אזורי המסחר והתעסוקה הכנסות העיר יגדלו ונוכל לייצר בחינה מחודשת של הארנונה.

*שקיפות ודאגה לתושב*

"עמדנו על שינוי הרכב ועדות העיר בהתאם לחוק, וייצוג של האופוזיציה ושל סיעת 'יבנה במרכז' בוועדות החובה של העיר; דרשנו שקיפות של ישיבות מועצת העיר וסרטוני וידאו - דרישה לה התנגדו חברי קואליציית העיר וראש העיר; דרשנו הצגת תכנית-עבודה שנתית הכוללת יעדים ומדדים במועצת העיר - גם לה התנגדו חברי הקואליציה; דרשנו את הנגשת לשכת ראש העיר ומועצת העיר - בתקווה שהדרישה תמומש בהקדם; דרשנו ביצוע מכרז חיצוני למבקר העירייה, כמתבקש בהליך ניהול תקין (וזאת לאחר שנעשה הליך פנימי של העירייה); הגשנו סיוע להורים רבים בפניות שונות מול אגפי העיר השונים.

"סיעת 'יבנה במרכז', שכוללת אותי ואת לינה שרון כחברי מועצה, ולה שותפים רבים לדרך, דוגלת בהקשבה לתושבים, בשותפות, בפעילות למען יבנה מצוינת בכל התחומים. גם בהיותנו אופוזיציה אנו יודעים לפרגן ולתמוך במהלכים טובים של עיריית יבנה והעומד בראשה - ומאידך לעמוד על הזכויות והרצונות של תושבי העיר".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה