בולים קטנים - אירועים גדולים. כיצד מעצבים בול?



"בול 70 שנה למדינת ישראל הוא הבול המשמעותי ביותר שעיצבתי.  להעביר מסר כל כך חשוב של 70 שנה של הישגים בפורמט כל כך קטן היה אתגר משמעותי וחשוב וניגשתי למלאכה ביראת כבוד. בחרתי להעביר את המסר באמצעות שפת אייקונים כאשר כל תחום יוצג על ידיי אייקון שונה. היה לי חשוב לעצב בול צעיר, עכשווי ואופטימי", מספרת מעצבת הבולים טל הובר

לקראת אליפות העולם בבולאות ישראל 2018 שתיפתח ביום ראשון ה- 27 במאי 2018, בבנייני האומה בירושלים, בסימן 70 שנה למדינת ישראל ו50 שנה לאיחוד ירושלים, ביקשתי ממעצבת הבולים טל הובר מיבנה לספר על "מאחורי הקלעים" של הכנת בולי הדואר.

טל הובר, בת 48 אימא לשלושה ילדים, גרה ביבנה. למדה עיצוב גרפי ותקשורת חזותית. את הסטודיו פתחה בשנת 2000 "באמונה גדולה שזה מה שאני רוצה לעשות, אני חיה ונושמת עיצוב". עם השנים הסטודיו התפתח לחברת מיתוג המתמחה במיתוג חברות BtoB.

כיצד הגעת לעיצוב בולים

"תמיד חלמתי לעצב בולים.  כמעצבת תחום זה נראה לי תמיד כתחום ייחודי, מאוד מאתגר וחשוב. את הבול הראשון עיצבתי כאשר מיתגנו את המכבייה. במסגרת המיתוג פנו אליי לעיצוב הבול ומשם נסללה דרכי לנבחרת מעצבי הבולים". 

עיצוב בול המכביה

מה זה עיצוב בולים בשבילך ?

"עיצוב בול זה קודם כל אתגר וכבוד גדול. אחד הפורמטים המאתגרים לעיצוב, הפורמט הקטן ביותר שצריך להעביר בו מסרים רבים, חשובים וממלכתיים. הבול צריך להיות מובן, תקשורתי, מושך וכמובן יפה".

איך לפי דעתך השתנה עולם עיצוב הבולים היום לעומת לפני עשרות שנים? האם התחום מתפתח?

"באופן כללי אנו רואים מגמה שמרנית בעיצוב הבולים. בשל המורכבות של עיצוב הבול והנושאים החשובים אנו רואים בולים שהם די עמוסים בפרטים וקשה למעצבים לברוח מהקווים המסורתיים ומהשפה הגראפית העמוסה. לאחרונה אנו רואים מגמות שונות, עיצוב יותר קליל ועכשווי גם לנושאים ממלכתיים חשובים. זה הקו שמנחה אותי באופן אישי כשאני ניגשת למלאכת העיצוב".

מצנחים

אילו בולים עיצבת:

"כאמור הבול הראשון היה של משחקי המכביה, לאחר מכן עיצבתי סדרה של שלושה בולים ל״ספורט תחרותי שאינו אולימפי״, סדרת בולי הירקות שכוללת 5 בולים, תווית ביול לחג המולד ומעטפת יום הראשון לשמעון פרס ובהמשך החודש את הבול המוקדש ל 70 שנה למדינה שהוא ההילייט כרגע" .

מהם הכללים המנחים לעיצוב בולים?

"ראשית לקרוא את הבריף היטב, להבין את המסרים הנדרשים, לעשות מחקר מעמיק על הנושא בארץ ולפעמים בזירה הבינלאומית. היות שהפורמט כל כך קטן אני בוחרת במה להתמקד ממכלול המסרים, מה חשוב לי יותר להדגיש ומה אני רוצה שיעבור לצופה בבול. אני תמיד מתחילה בסקיצות ידניות של קומפוזיציה ורעיון ובמהלך העבודה אני בוחנת  את הבול בגודלו האמיתי מספר רב של פעמים, מדפיסה ובודקת איך העיצוב נראה בגודל 1:1. לפעמים מה שנראה על המסך מצוין לא מובן בגודל הסופי".

מה ההבדל בין עיצוב בול לעיצוב אמנותי אחר? האם ישנם אתגרים כאלה או אחרים? 

"לכל פרויקט יש את האתגרים שלו. אין כמעט פרויקט או חברה שדומה לשנייה בצרכי העיצוב או המיתוג שלה, לכן המקצוע שלי כל כך מעניין, אני לומדת כל הזמן תחומים חדשים, חוקרת ומעמיקה, אני כבר מומחית לגידול עגבניות, שיטות השקיה, תזונה ומנעולים חכמים".

"עיצוב בול מאתגר במיוחד היות שיש לנו מלבן אחד קטן לספר בו את הסיפור כולו. בפרויקטים אחרים מתחלקים המסרים למדיות שונות, חלקם פרינט וחלקם דיגיטליות, ברושורים, אתרים, תערוכות, יש הרבה יותר אופציות ופורמטים לספר את הסיפור של החברה".

70 שנה לישראל

"איך באמת מעבירים מסר בבול קטן?

ראשית לומדים וחוקרים את הנושא לעומק, בוחרים את המסר העיקרי אותו נרצה להבליט ובודקים כל הזמן, תוך כדי העבודה את העיצוב בגודלו האמיתי".

מהו הבול או הבולים המיוחדים בעינייך שעיצבת?

"כולם היו בניי, אבל הבול האחרון של 70 שנה למדינה הוא הגאווה הגדולה שלי בימים אלה".

מאחורי הקלעים

"בבול 70 שנה למדינה המסר העיקרי שהתבקשנו להעביר היה 70 שנה של הישגים למדינה בתחום הטכנולוגיה, המדע, התרבות והספורט. לי באופן אישי היה חשוב להעביר מסר חברתי אותו העברתי באמצעות אייקון של המרכז הישראלי לכלבי נחיה לעיוורים שמאפשרים עצמאות מלאה וניידות לציבור העיוורים ולקויות הראיה". 

אליפות העולם בבולאות ישראל 2018 תתקיים בארגון התאחדות בולאי ישראל והשירות הבולאי של דואר ישראל בין ה27 ל- 31 במאי 2018  ותשתרע על פני שטח של מעל 2000 מ"ר במרכז הקונגרסים הבינ"ל בבנייני האומה. זאת הפעם השנייה שמדינת ישראל מארחת את אליפות העולם בבולאות – תערוכת בולים שממוקמת במקום הגבוה ביותר מבין תערוכות הבולים המוצגות בעולם כולו. קיום התערוכה בישראל ובירושלים משקף את ההערכה הרבה של איגוד הבולאות העולמי לבולאות הישראלית ואת הכבוד הגדול לה היא זוכה. הכניסה לתערוכה ללא תשלום.

אליפות העולם בבולאות מתקיימת בחסות ובפיקוח איגוד הבולאות העולמי FIP (Federation Internationale de Philatelie) ומאופיינת באוספים נדירים במיוחד אשר זכו במדליות זהב גדולות ואשר יעמדו בתחרות שבסופה ייבחרו אלוף האלופים ושני סגניו. כן תכיל התערוכה מדור מיוחד – אגף הכבוד – שבו יציגו כמה מהאספנים הגדולים בעולם פריט אחד בלבד כל אחד!

עוד בולים

אליפות העולם בבולאות ישראל תארח את האספנים הישראליים ונציגים של יותר מ50 מדינות מובילות בעולם הבולאות  כמו ארה"ב, צרפת, גרמניה, ספרד, ברזיל, אוסטרליה וסין אשר יציגו בתערוכה ממיטב האוספים של מדינתם. בתערוכה יוצגו כ-16,000 דפי אוסף שיתפרשו  על פני כ-1,000 מסגרות בהן אוספים הקשורים בבולאות של ארץ ישראל.

בנוסף לתצוגות הבולים יפעלו גם דוכנים לרכישת בולים מהארץ ומחו"ל.

התערוכה מבטיחה להיות מוקד משיכה מהנה לכל המשפחה ותציע הפתעות ופעילויות.  השירות הבולאי של חברת דואר ישראל הנפיק פריטי בולים חדשניים ומיוחדים לתערוכה. במתחם השירות הבולאי יימכרו מגוון מהבולים של התקופות האחרונות, מוצרי מתנה ומזכרת ושפע פריטים והפתעות. ניתן יהיה בתערוכה להירשם כמנוי חדש לשירות הבולאי וגם לזכות במתנות מרהיבות.

 

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה