אבחונים ובדיקות קשב



כיום ניתן לזהות את הסימנים הראשונים לבעיות קשב אצל ילדים כבר בגילאי הגן, אך אנחנו בדרך כלל נמתין עם האבחנה לפחות עד לגיל 6. ככל שהילד גדל ונכנס למסגרות חינוכיות, אופי הבעיה ותסמיניה הופכים בולטים יותר ויותר – קושי לשמור על ריכוז לאורך זמן, פיזור ומוסחות דעת גבוהה, קשיים בארגון, שכחנות, ופעמים רבות גם חוסר מנוחה, אימפולסיביות, היפראקטיביות וחוסר סבלנות.

Pixabay

בעיית קשב עלולה להוביל לקשיים בלימודים, לקושי לייצר, לפתח או לשמור על קשרים חברתיים, וכן לקשיים רגשיים. אבחון של הבעיה יכול להוביל לדרכי טיפול או התמודדות שונות שיקלו על הילד ויעזרו לו ולסביבתו להתנהל באופן מיטבי, עם מינימום תסכול וקושי.

בדיקת מוקסו – מהי וכיצד ניתן להסתייע בה

אחד מהכלים התומכים באבחנת קשב היא בדיקה שנקראת מוקסו. בדיקת מוקסו היא בעצם בדיקה ממוחשבת שעבור הילד מתפקדת כמעין משחק מחשב בן רבע שעה עד עשרים דקות. במהלך המבדק נמדדים הקשב של הילד, היכולת שלו להגיב בזמן מוקצב ובצורה נכונה ומידת האימפולסיביות וההיפראקטיביות שלו. לאורך כל התהליך מייצר המבדק גירויים מסיחים חזותיים ושמיעתיים שמדמים את סביבת החיים הרגילה שבה כולנו חיים ועמה מתמודד הילד בחיי היומיום.

בדיקת מוקסו היא רק חלק מהתהליך הכולל לאבחון בעיית קשב, ותוצאותיה בלבד אינן מעידות בהכרח על קיומה של בעיה כזאת או על היעדרה. את הבדיקה יש לבצע בהמשך לתהליך האבחון שהחל במילוי שאלונים ובפגישה עם נוירולוג או עם פסיכיאטר ילדים. בסיום הבדיקה, ובהתחשב בתוצאותיה, יש להמשיך את התהליך בבדיקה התפתחותית או בהערכה פסיכיאטרית על מנת לוודא שתוצאות הבדיקה אינן נובעות ממצבים התפתחותיים, נוירולוגיים או פסיכיאטרים אחרים.

תופעת אירלן – חשוב להכיר

דוגמה לתופעה המייצרת תסמינים דומים לאלו של בעיית קשב או בעיית מיקוד ראייה היא תופעת אירלן. תופעה זו מייצרת קושי בעיבוד החזותי של הצבעים שהעין קולטת דרך קרני האור הנקלטות בה, ועקב כך נוצר עיוות ממשי בתפיסה החזותית של הלוקים בתופעה. הדבר עלול להוביל לקשיים בכתיבה או בקריאה, לרגישות לאור ולקושי בהתנהלות המרחבית, לכאבי ראש ולעייפות וכתוצאה מכך גם לקשיי קשב וריכוז, לקשיי ארגון, לחוסר מוטיבציה ועוד.

הדמיון בתסמינים בין תופעת אירלן לבין בעיות קשב, גורם פעמים רבות לאבחון שגוי, וכתוצאה מכך לטיפול לא נכון שאינו מועיל לילד. ילדים שייתכן שהם לוקים בתופעת אירלן צריכים לעבור אבחון פשוט הכולל התאמת שקפים מסנני צבע, ובחינת ההתנהלות של הילד תחת כל צבע.

בהתאם לתוצאות הבדיקה, ואם אכן יסתבר שהוא לוקה בתופעה, יותאמו לילד שקפים צבעוניים יחודיים שיסייעו לו בקריאה ובעבודה על מסך המחשב. במקרים של הפרעה כוללת המשפיעה על תחומי חיים נוספים, יופנה הנבדק לבדיקת התאמה למשקפיים עם עדשות מיוחדות מסננות צבע, שבאמצעותן יוכלו העין והמוח להתגבר על העיוות הקיים ולקבל תמונה נכונה.

אבחון פסיכו-דידקטי לילדים ולמבוגרים

כאשר הילד מתחיל תהליך אבחון למצב שנחשד כבעיית קשב, עליו לעבור, כאמור, מספר סוגים של אבחונים ובדיקות על מנת לברר את מקור הבעיה. בחלק מהמקרים, מציאת מקור הבעיה יאפשר לתת פתרון כולל לכל התחומים שבהם בעיה זו מייצרת עבורו קושי.

אם, למשל, אובחנה אצל הילד תופעת אירלן, ייתכן שהתאמת משקפיים מיוחדים תפתור את הקשיים שאיתם התמודד בלימודים, את הקשיים החברתיים שבהם נתקל ואת הבעיות הרגשיות שנוצרו בעקבות כל אלו גם יחד.

באותו אופן, עלולה בעיית קשב לגרום לקשיי למידה, ואם תטופל בצורה המתאימה, בין אם על ידי תרופות ובין אם על ידי טיפול קוגניטיבי, ישתפרו כל תסמיני בעיית הקשב ואיתם ייעלמו או יפחתו גם קשיי הלמידה.

מנגד, יכול להיות המצב ההפוך שבו הילד מתקשה ברכישת החומר הנלמד ולכן מאבד את הקשב, ואז הטיפול צריך להתמקד בקשיי הלמידה עצמם. באופן זה ניתן לשפר את יכולת הקשב והריכוז.

מטרת אבחון פסיכו-דידקטי היא לזהות את הקשיים הללו ואת הסיבה להיווצרותם, לדוגמא קשיים כתוצאה מלקויות למידה שמקורן נוירולוגי, היכולים להיגרם מרמת אינטליגנציה נמוכה, לא נחשבים כלקויות למידה, הם כן יכולים להיגרם כתוצאה מבעיות רגשיות כגון: בידוד חברתי, טראומה מהעבר או הפרעות נפשיות. חיוני ביותר לזהות את מקור הבעיה, על מנת להתאים לה את הטיפול הנכון.

 

הכותבת: ורד יהב, בעלת M.A בייעוץ חינוכי ומומחית לאבחון וטיפול בשיטת אירלן. יוזמת ומקימת "מרכז יהבים" העוסק באבחון והתמודדות עם ילדים בעלי הפרעות קשב ולקויות למידה ו ומנחת כנסים וסדנאות בנושא.

 


 
$(function(){setImageBanner('ef2140d4-44c8-47ce-a30f-e77628a6362a','/dyncontent/2017/12/12/20467d86-4612-49fd-a8e8-466494a1b637.gif',3015,'עצמי עסקים',525,78,false,33501,'Image','');})
$(function(){setImageBanner('23536f37-ccce-4101-9203-3d36fdcb9952','/dyncontent/2017/12/12/e9de5294-91aa-4b94-9177-d3c263a77bf6.gif',3011,'עצמי אירועים',525,78,false,33502,'Image','');})
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה