מה העונש הצפוי לעובד שגנב ממקום העבודה?



מעסיקים רבים בישראל חשופים להפרת אמון של העובדים, גם אם אלה מועסקים בחברתם במשך שנים רבות. ישנם עובדים המנצלים את מעמדם ואת האמון שרוכשים בהם על מנת לגנוב כסף מהמעביד. הגניבה עשויה להתרחש בדרכים רבות – שימוש בציוד העבודה לצרכים אישיים, גניבת כספים מהקופה, אי דיווח על שעות עבודה או חוסרים, גניבת כרטיס אשראי ועוד. על גניבות צפויים עונשים שונים, בהתאם לחומרת המעשה.

Pixabay

7 שנות מאסר לפי החוק

החוק בישראל קובע כי העונש על גניבה במקום העבודה או לקיחת דבר ללא הסכמה הוא 3 שנות מאסר. עם זאת, במקרה שבו העובד גנב מהמעסיק דברי ערך שערכם הכללי עולה על אלף שקלים, הוא יכול לקבל 7 שנות מאסר. כמו כן, קיימת אבחנה בין החוק בין עובד רגיל לעובד דירקטוריון. כך, העונש לעובד רגיל יכול להגיע עד 10 שנות מאסר, בעוד העונש לעובד ציבור וחבר דירקטוריון ניתן לתקופה של עד 7 שנות מאסר.

מה נחשב לגניבה ממקום העבודה?

עבירות הגניבה עשויות ללבוש צורות שונות. אלה כמה מבין העבירות הבולטות יותר הקיימות היום:

  • מעילה בכספים – גניבת כספים בפועל. עבירה זו עלולה להתבצע באופן ישיר – לדוגמה, קופאי הגובה כסף, רושם את הכספים ולוקח חלק מהם לעצמו; או באופן עקיף – קבלת שוחד, למשל.
  • גניבת ציוד – מחסנאי הלוקח מוצרים לעצמו, מוכרת ברשת אופנה שלוקחת בגדים לעצמה או עובדים הגונבים גלילי נייר טואלט מהשירותים.
  • דיווח שעות עבודה שקריות – עובד אשר מעלים את דבר היעדרותו מהעבודה ומדווח על שעות עבודה בשעה שלא נמצא במקום באותו הרגע, או עובד הנעדר ממקום עבודתו במהלך היום מבלי להחתים על כרטיס יציאה.
  • הפרת זכויות יוצרים – עובד אשר משתמש לטובתו במוצרים אשר מפותחים על ידי המעסיק שלו, או פנייה ללקוחותיו של המעסיק באופן עצמאי.
  • שימוש בציוד המעסיק לטובתו האישית של העובד – בדרך כלל מדובר בעבירה בדרגה נמוכה יותר, אך עדיין ישנם עובדים אשר משתמשים בציוד המשרדי או ברכב ללא קבלת אישור מפורש מהמעסיק.

מה עושים במקרה של חשד לגניבה?

לא נעים לחשוד בעובד במקום העבודה, אך לפעמים אין ברירה אלא לפעול נגד עובד שסרח על מנת לשמור על העסק. אחד הדברים הראשונים שיש לעשות במקרה זה הוא לאסוף כמה שיותר ראיות על מנת להוכיח את קיומה של הגניבה. אמת, ייתכן שהדחף הראשון שלכם יהיה לפטר את העובד, אך בכך אתם עלולים להפסיד את הזכות שלכם להגיש נגדו תביעה ולקבל את המגיע לכם. כמו כן, אם לא יהיו לכם די ראיות לפיטורים, אתם עלולים להיכשל בהפללת העובד והתביעה שלכם עשויה שלא להתקבל על ידי המעסיק. לפיכך, אל תהססו לצלם את הראיות ולשמור אסמכתאות וקבלות על מנת שלא יהיה צל של ספק שיש בידכם עדויות רבות שיכולות להפליל את העובד.

הדרך לפיטורים

לפני שאתם פועלים מתוך כעס ומפטרים את העובד, כדאי לתת לו הזדמנות ולבצע עמו שיחת שימוע. ישנם עובדים המתחרטים על מעשיהם, מוכנים להודות במה שיוחס להם, מתנצלים ואף מבטיחים להחזיר את שגנבו. במקרה זה אפשר לקזז את שכרו של העובד על מנת להחזיר את הגניבה. כמו כן, במקרה של עבירת גניבה חמורה, המעביד רשאי לפטר את העובד ללא הודעה מוקמת. עם זאת, במקרה זה עדיין יש צורך לשלם פיצויים, שכן הפיטורים עצמם הם עונש על המעשה. אף על פי כן, אם מעשה הגניבה חמור במיוחד, יכול המעסיק להגיש בקשה לשלילת כספי הפיצויים.

עורך הדין שיעשה לכם סדר

לא נעים לגלות שאתם מעסיקים בחברתכם עובד שסרח. אך אל דאגה, אינכם מוכרחים להתמודד לבד עם הנזקים שנגרמו לכם. עורך דין פלילי עומד לרשותכם בכל עת על מנת לסייע לכם להתגבר את המכשולים. עורך דין מקצועי יבחן את המקרה שלכם ואת הראיות שיש לכם נגד העובד. ישנם מקרים שבהם ינחה אתכם איש המקצוע לאיסוף ראיות נוספות. בשלב הבא עורך הדין יכין כתב אישום מסודר כדי שנית יהיה לתבוע את העובד ולכפר על הנזק שנגרם. ולבסוף, עורך הדין ימנע מכם לבצע מעשים מתוך חוסר ידע, פזיזות או עוגמת נפש, כך שתוכלו להגיע לבית המשפט כשיש לכם ראיות חותכות נגד הנאשם.

 

 

 

 


 
$(function(){setImageBanner('4a0a0641-e510-42b6-95fc-b76d9a3a3690','/dyncontent/2017/12/12/20467d86-4612-49fd-a8e8-466494a1b637.gif',3015,'עצמי עסקים',525,78,false,33501,'Image','');})
$(function(){setImageBanner('eca06fd7-dbd8-48c9-b9f7-0ac3590fa8c0','/dyncontent/2017/12/12/e9de5294-91aa-4b94-9177-d3c263a77bf6.gif',3011,'עצמי אירועים',525,78,false,33502,'Image','');})
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה