סובלים מאבנים בכיס מרה? מה חשוב לדעת וכיצד להתמודד



הגוף שלנו הוא מכונה מופלאה. לעיתים נדירות ניתן למצוא בו איבר שאין לו פונקציה חשובה וידועה, או שהוא מהווה שריד לתקופה קדומה, בה היה לו תפקיד כלשהו, אבל, עם הזמנים והאבולוציה, הוא הפך למיותר. כיס המרה הוא איבר כזה. יתכן שבעבר, עבור אבותינו הקדמונים, מסיבה מסוימת, היה לו תפקיד חשוב בעיכול המזון השומני מאד שהם אכלו, אולם כיום, כאשר איננו ניזונים משומן נא של בעלי חיים כאחד מעמודי התווך של המזון שלנו, תפקידו של כיס המרה הצטמצם מאד, והוא משמש רק לאגירת נוזלי המרה המיוצרים בכבד, כך שגם פרוצדורה כירורגית - כריתת כיס מרה, איננה פוגמת באיכות החיים של החולה.

תמונה: pixabay

אבנים בכיס מרה והסימפטומים להימצאותן

הבעיה הנפוצה ביותר הנוגעת לכיס המרה, היא היווצרותן של אבני מרה. במרבית המקרים, האבנים הללו מורכבות ממשקעי כולסטרול, המתמצקים לאבנים העלולות ליצור רשימה ארוכה למדי של סימפטומים: מהתקפי כאב עוויתיים פתאומיים, דרך כאבים קבועים בצד ימין של הבטן העליונה (אשר מלווים בבחילות ובבעיות התמודדות עם מזון שומני) ועד למצבים חמורים ומסכני חיים, כמו דלקת בלבלב, זיהום בכבד (המלווה בצהבת) ודלקת חריפה בכיס המרה. גם כאן, כמעט כמו בכל תחום בריאותי אחר, אבחון מוקדם יכול למנוע את הצורך בהתדרדרות המצב ובצורך לפעול תחת לחץ הכאב. דרכי הטיפול, כמובן, תלויות בחומרת הבעיה ובשלב בו התבצעה אבחונה.

 

שלוש גישות הטיפול הרווחות באבנים בכיס המרה

אבנים בכיס המרה מטופלות כיום בשלוש גישות אפשריות:

המתנה - גישת טיפול זו נוגעת למקרים קלים שהתגלו בראשית תהליך היווצרות האבנים. שינוי התזונה וטיפולים טבעיים/אלטרנטיביים למיניהם, במקביל למעקב רפואי קבוע ושוטף, יכולים לספק מענה (שהוא לרוב זמני) בשלב זה של הבעיה.

ניתוח להוצאת כיס המרה (יחד עם האבנים שבתוכו) - כריתת כיס מרה נחשבת לניתוח לפרוסקופי קל ונפוץ, המאפשר למטופל לא רק לפתור את הבעיה הנקודתית, אלא גם לוודא כי האבנים לא תשובנה להיווצר, להבדיל מהפתרונות שמציעות הגישות האחרות. תופעות הלוואי של הניתוח, במקרים והן מופיעות, מינימליות וקלות, ולרוב, הן חולפות ללא טיפול נוסף (כגזים או צואה רכה), ההחלמה היא מהירה ושלמה, והמנותח שב לחייו במהירות וללא מגבלות מיוחדות. לעיתים, את הניתוח תקדים תקופה של מתן אנטיביוטיקה, על מנת לרפא את הדלקת שנוצרה ולכוון את שיטת הניתוח ללפרוסקופיה ולא לניתוח רגיל (ניתוח פתוח), המדרש במצבי חירום.

טיפול לריסוק אבני המרה - הליך כזה מבוצע, בד"כ, בחולים שמצבם איננו חמור, אבל יש מכשלה כלשהי בניתוח שלהם. בשל הנטייה של אבני המרה לשוב ולהיווצר, תפישה טיפולית זו נחשבת לפחות יעילה, ולכן, גם לפחות נפוצה ולפחות מומלצת משתי הגישות האחרות.

 

לסיכום:

דרך הטיפול הנדרשת תלויה באבחון מוקדם ככל שניתן של הבעיה, ולכן, בדיקת רופא צריכה להתבצע סמוך להופעת הסימפטום הראשון. מאחר והסימפטומים של אבנים במרה עלולים להיות דומים לסימפטומי בעיות עיכול שונות (כמו בקע בסרעפת או אולקוס), חשוב מאד לא לנסות לאבחן בעצמכם, אלא לקבוע בדיקה בידי רופא מומחה בתחום.

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה