"סול" זה גם נשמה



הטור השבועי של דני סיוון

דני סיוון

שלום וברוכים הבאים לטור החדש שלי

והשבוע " המוסיקה הים תיכונית "

המוסיקה הים תיכונית מזמן הפכה את תעשיית המוסיקה בארץ למשגשגת יותר, מעניינת יותר ובעיקר מציבה רף גבוה של זמרים ויוצרים.

לפני 15 שנים אם היו אומרים לכם ש כ- 80% מתעשיית המוסיקה בארץ נוגעת בים תיכוני זה היה בגדר של חלום ואולי על גבול ההזוי.

אבל העובדות מדברות והשירים עפים ברשתות באופן מדהים בעיני ובטח בעיני ציבור ("המאזינים" פחות) אינטוש ויוטיוב יותר.

 

חלוצי המוסיקה הים תיכונית היו זהר ארגוב ז"ל, ג'קי מקייטן ז"ל, צללי הכרם והעוד, ישי לוי, חיים משה אייל גולן ועוד רבים וטובים.

 

המוסיקה לימים הפכה להיות מופקת יותר, ובהשראה של מוסיקה מהעולם לטיני, אמריקאי והיפ הופ.

 

אומנים רבים מהתעשייה מזמן הבינו שתופעת "עומר מניה" (עומר אדם) היא בהחלט משהו שקשה להסבר אך מאוד ברור למה עומר ועוד כמותו, אייל גולן, משה פרץ ועוד הצליחו לשבור ולנצח את הנוסחה הייחודית והיא "איך לגרום לקהל לרצות לשמוע עוד".

 

כמפיק מוסיקלי 22 שנים הפקתי ועבדתי עם גדולי האומנים בארץ

תמיד ידעתי שהמוסיקה הים תיכונית תהפוך את התעשייה למשהו אחר, למשהו של רוק עם מזרחי, היפ הופ מרוקאי, לטיני ישראלי עם נגיעות של תימני, אלתור ומעוואל וסלסול שנכנס וחודר לנשמה. כן בדיוק זאת המילה נשמה.. כך גם קראתי למכללה שלי, סול כתו וסול כנשמה של המוסיקה,

רק כעובדה הדרגה האלוקית הגבוה והקרובה ביותר למעלה היא המוסיקה. כך רבנים וכך מלכי ישראל לאורך כל שנות קיום של העם היהודי ידעו שהמוסיקה תנצח גם מלחמות, (דוד המלך, שלמה המלך, מרים בשירת הים ועוד)

רק שבישראל לקח כ- 50 שנה להבין את זה וכיום שבהחלט ישנה מהפכה לטובה, כמובן, שקיימת הרגשה שזהו הניצחון הוא לישראל, למזרחי או אשכנזי, או רוסי תימני כולם גדלו וספגו אחד מהשני ערבבו תרבויות והפיקו יחד שירים שהם נכס צאן ברזל לישראל.

 

כמה עובדות:

אין זו הפתעה גדולה שהשיר הישראלי המושמע ביותר הוא "Toy", נציג ישראל לאירוויזיון של נטע ברזילי. במקום השני - "שני משוגעים" של  עומר אדם, אחריו במקום השלישי נדב גדג' עם "אולי נדבר", במקום הרביעי "תל-אביב בלילה" של עדן בן זקן, ובמקום החמישי איתי לוי עם "שתישרף אהבה".

על-פי הודעת המדיה להשמעה, הישראלים בילו כ-2.3 מיליון שעות של הזרמת מוזיקה לסמארטפון ולמחשב דרכו. תל-אביב דורגה במקום הראשון עם כמעט 39% מכלל המשתמשים, אחריה רמת-גן, חולון, ראשון-לציון, ירושלים, חיפה, הרצליה, נתניה, רחובות וכפר-סבא. 57% מהמשתמשים הם בגילאים 13 עד 34. 

מה שהכי חשוב שתמשיכו ליצור לשמוע ולהלחין שירים ישראלים

כן ככה צריך לקרוא לזה

 

    "מוסיקה ישראלית"

מכללת סול – באהבה דני סיוון


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה