מגשימא



מהי רפואה מגדרית ?

מגשימא

אז מה זו בעצם רפואה מגדרית?

הרבה פעמים נדמה שרפואת נשים היא רפואה גניקולוגית, לא מעט מרפאות שמגדירות את עצמן כמרפאות לנשים הן למעשה מקבץ של גניקולוגים שיושבים יחד באותה מרפאה לפעמים עם אחיות שמתמחות בענייני נשים וכירורג שד. מנגד המונח Gender Medicine  מאוד מפותח היום בעולם והוא כולל התייחסות למגוון גדול של מחלות שנשים סובלות בשכיחות גבוהה יותר או מתסמינים שונים שאינם דומים לאלה שבאים לידי ביטוי אצל גברים.

סיפור קטן: לפני כשלוש שנים הגעתי לחדר מיון בהמלצת רופא לאחר תלונות קשות על כאבי ראש עזים. הרופא פחד שיש לי "שבץ מוחי" ולכן נשלחתי למיון.

במיון של בית חולים גדול וידוע סיפרתי שאני בת 52 ושבשנתיים האחרונות, מאז יש לי שיבושים במחזור וגלי חום, החלו כאבי ראש עזים. שבתי ותיארתי את התיאור הזה בפני כל הרופאים שפגשתי באותו יום. עברתי בדיקות מקיפות שכללו גם CT מוח ולבסוף שוחררתי עם הפנייה לרופא עיניים.

ישבתי בבית די מיואשת, שמחה שלא מצאו דבר אך גם חסרת אונים. התחלתי לחפש באינטרנט על הקשר בין מיגרנות קשות לבין גיל המעבר. מצאתי מאות התייחסויות, אני זוכרת שהתחלתי לנשום, התחלתי להבין מה קורה לי ושזו רק מיגרנה. עכשיו נותר החלק הלא פשוט של חיפוש רופא שידע לעזור לי.

למזלי אני רופאת שיניים בהשכלתי, יכולתי להתמודד עם הספרות שמצאתי, לחבר בין התופעות ובעזרת חברי הרופאים להגיע לרופא המומחה. כל הרופאים שבדקו אותי באותו יום במיון לא חיברו כלל בין השינויים ההורמונליים הקיצוניים שאני עוברת לבין כאבי הראש, גם לא ככיוון אפשרי.

רפואה מגדרית מתייחסת לכלל ההבדלים הפיסיולוגיים, הנפשיים והסימפטומטולוגיים בין גברים לנשים ולא מסתכמת רק בהבדלים במערכת הרבייה.

סימני האזהרה של התקפי לב שונים אצל נשים, נשים חשות עייפות רבה יותר וכאבים שאינם בהכרח ממוקדים בחזה וביד שמאל כמו אצל גברים, הן נוטות לדחות את הליכתן לבית חולים ולכן שעור התמותה מהתקפי לב גבוה יותר אצל נשים.

נשים רבות מתלוננות שתלונותיהן אינן נלקחות ברצינות על ידי רופאים, הנוטים ליחס להן מצבי רוח "היסטריים" או חרדתיים. בנוסף,  ישנן מחלות כאב כרוניות שנשים סובלות מהם בשכיחות גבוהה יותר כמו פיברומיאלגיה ועייפות כרונית. מחלות אלה סובלות מיחסי ציבור גרועים ומיחס מזלזל למרות הסבל הרב של החולות.

רפואה מגדרית היא רפואה פמיניסטית, רפואה שמתייחסת לנשים בכבוד, שדורשת שיקשיבו לנשים, שיתייחסו אליהן כאל מכלול שהוא מכלול שונה מזה הגברי.

זהו תחום ברפואה שמבקש לנשים רפואה מותאמת להן ויחס מכבד, הכולל כמובן גם שמירה מהטרדות ומהשפלות במערכת הרפואית עצמה.

למענינו ולמען בנותינו

מיכל ובשמת-מגשימא


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה