חגית כהן - הפחד מעצמנו



"אל תברח מפני הפחדים שלך, תמיד רוץ לעברם" (רובין שארמה-סופר)

חגית כהן

כן כן לא מתביישת להודות שכמעט כל חיי חייתי בתחושת פחד מוזרה ולא ברורה. פחד מכל דבר אפשרי, ממה שיש וממה שאין לי. מה יהיה היום ומה יהיה מחר. האם לבצע שינוי בחיי או לא. מההווה ומהעתיד לבוא. האם "לשחק" בקטן או בגדול. האם להיות אני או לצמצם את אישיותי אל מול סביבתי. האם להיות חלשה או חזקה. ועוד מיליון חששות שההתחבטות בהן מילאו מקום אדיר במציאות של חיי. אך בפה מלא אומר כי הפחד הכי גדול היה להיות עצמי! להיות אותנטית! כאילו איזה זכות יש לי להיות מוצלחת, מבריקה, יפיפייה , מוכשרת ואהובה. הפחד שיתק בי את האפשרות להיות כפי שאני על כל מגבלותיי ויכולותיי.

אני מודה כי רק בשלוש השנים האחרונות הבנתי בדרך נס כי רק אני במו ידי אפשרתי לתחושה הפחד לצמצם את אישיותי ואת האני שלי אל מול עצמי וסביבתי. התיידדתי אתו, נעשינו חברים טובים ובלתי נפרדים. דרכו לקחתי החלטות בחיי או לא לקחתי. הקנטתי את היותי אני לאין שיעור.  חששתי כיצד אני נראית ומצטיירת בעיני הסביבה. כמה והאם מיציתי את חיי, את האפשרויות שעומדות מולי. כמה הלכתי עד הסוף עם התחושות שלי וכמה ניסיתי להתאים את עצמי לסביבה למוסכמות ולדרישות.

המהפך הגיע כשהבנתי שלפחד אין אחיזה במציאות אלא בראשי בלבד. אני בונה אותו, נותנת לו נפח וחיים, מעצימה, מלטפת ומטפחת אותו. במילים אחרות אני בחרתי להחליט לאמץ אותו אל חיי.

בואו נתחיל מזה, כולם מפחדים. מי לא חווה את רגש הפחד אי פעם בחיים שלו? כולנו!! אין אף אחד על פני כדור הארץ הזה שאינו מפחד, ושלא יספרו לכם סיפורים. רובנו פוחדים מלהביא את עצמינו לעולם בדיוק וכפי שאנחנו, ללא מחסומים ופילטרים.

חשוב לתת את הדעת כי הפחד הוא אחד המעכבים העיקריים שפוגעים ביכולותינו כבני אדם. ואפילו יש לומר כי הוא החסם העיקרי שלנו בדרך למימוש עצמינו.

בגדול, הפחד הינו רגש טבעי שמופיע אצלנו בתודעה כאשר אנחנו עומדים מפני דבר לא מוכר, לא ידוע. הוא יכול להיות הרסני ולשתק אותנו כאשר הוא מתגבר עלינו במקום שאנחנו נתגבר עליו. מניסיוני, אנחנו כבני אדם מפחדים יותר מדי. לא לוקחים סיכונים, רואים כל דבר כסכנה וכאיום, והתוצאה היא שאנחנו נשארים באזורי הנוחות שלנו, ומכאן אין צמיחה, אין הגשמה וגם אין תוצאות.

ישנם אנשים שנותנים לפחדים לנהל אותם, בין שהם מודעים לכך או לא. ולעומתם, ישנם אנשים שהפחדים רק מדרבנים אותם לעשות יותר, להוכיח לעצמם כמה הם אמיצים, חזקים, טורפים את החיים. הם לוקחים את הפחד המקבע, המשתק, המתרץ, “היודע כל” והופכים אותו לתמריץ ודחף ועושים בדיוק ההפך. בעיני הם גיבורים ומודל לחיקוי. הם אותם האנשים שחיים את חייהם במלואם לא מסתפקים במועט. הם יודעים כי הם נולדו לממש את עצמם בכל צורה ואופן, ועושים זאת ע"י שחרור הפחדים מהם. הדרייב שמנחה אותם הוא טובתם והתקדמותם. לא מעוניינים בלא להיות, אלא נוכחותם מורגשת בכל סביבתם כי כך הם בחרו להתמודד עם השינויים במציאות בחייהם.

לסיום, מנקודת מבטי, כל פחד באשר הוא נובע מכך שהאדם חושש שמשהו חיצוני במציאות שלו ישתנה, והוא לא ידע כיצד להתמודד עם השינוי. כאשר האדם מלמד את עצמו להיות תלוי בפנימיות שלו, באמונה האבסולוטית שלו בעצמו וביכולותיו, ולא בכל הגורמים החיצוניים לו, הפחד ייעלם מחייו. כי הפחד הוא חיצוני והידיעה שלנו את עצמנו היא פנימית.

אימון בזיהוי פחד

שאלו את עצמכם מהו הפחד הכי גדול שלכם? נשמו עמוק והמתינו לתשובות. כשהן יגיעו הדרך לשחרר ולהיפרד מהפחד תהפוך לקצרה ואפשרית מתמיד.

לכל שאלה/ייעוץ/הכוונה אשמח לענות

[email protected]


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה