קום והתהלך בארץ



לצפון באהבה

מתחילים את חופשת הקיץ ואני ממליץ לערוך סיור לפארק גורן. כאן ניתן למצוא מגוון מסלולי הליכה, מתקני מים ,שולחנות, שירותים ובעיקר נוף עוצר נשימה.

הפארק נמצא  בסמוך לכניסה לקיבוץ אילון  כשניסע על כביש 899 נראה מימין שילוט לפארק גורן, כביש זה מוביל לפארק ענק שנבנה ע"י הקרן הקיימת על כ-2000 דונם.

פארק גורן

אני ממליץ לנסוע ישירות לחניון המצפור. בחניון זה יש מגוון רחב של פינות מוצלות בעצי האלון המצוי, ואם מעוניינים ללכת מעט מכאן יוצאים שני מסלולי הליכה נהדרים המותאמים לכל מטייל :

הראשון - לתיאטרון שנבנה כאן וממנו נוף פנורמי לעבר נחל כזיב וגם למבצר המונפורט, והשני - לתצפית הפנורמית הנמצאת מדרום. מכאן ניתן גם לרדת למבצר המונפורט במסלול האדום כ-4 ק"מ אורך כ-4 שעות אך הוא למיטיבי לכת בלבד.

פארק גורן

המבצר

נבנה ע"י ממלכת הצלבנים שמגיעים לא"י בהוראת האפיפיור בשנת 1099. המטרה היתה להחזיר לנוצרים את המקומות הקדושים בא"י: כנסיית הקבר וכנסיית המולד. כאן הם הקימו מעין חוות חקלאיות עבור המפקדה הצלבנית שישבה תחילה במעילייא ובהמשך בעכו. בהמשך הם בנו על השלוחה המערבית של הרכס  את המבצר המפואר שמטרתו היתה הגנה על הצלבנים מהפורעים הערבים. לאחר כישלונם כנגד צלאח א-דין עזבו הצלבנים את המקום וחזרו באמצע המאה ה-12. אז הגיע לכאן מסדר טבטוני שהגרעין שלו היה מצרפת והחל במלאכת הבנייה והביצורים של המבצר. אך גם מבצר זה נפל בידי השליט הממלוכי ביברס באמצע המאה ה-13 כ-40 שנה לאחר שחזרו לכאן הצלבנים הטבטונים. מבצר זה נהרס כמו שאר המבצרים והנמלים שבנו הצלבנים בא"י. סופם של הצלבנים בא"י הגיע עם כיבוש עכו שבשנת 1291 וסיום ממלכת הצלבנים.

שביל נוסף לאתר המונפורט-נוסעים לכוון מילייט חוצים את הכפר וכאשר מגיעים לכניסה לישוב מצפה הילה נראה שילוט שיוביל אותנו לחניה גדולה .לאחר החנייה יש לאתר את השביל האדום שביל זה הוא מעגלי ומוביל למבצר, ומשם יש אפשרות לרדת למעיינות של נחל כזיב. נחל זה הוא אחד מהנחלים  הבודדים שהמים זורמים  בו כמעט כל השנה ויש בו פינות חמד גם בקיץ . המסלול הוא למיטיבי לכת יש להיערך לחמש שעות רק למבצר ועוד שעתיים לנחל כזיב. ההליכה מצריכה הצטיידות במים ל- 8 שעות. בסיום המסלול אם נשאר זמן ניתן לבקר במצפה הילה או במעילייא , ולאלו שביקרו בפארק גורן  ניתן לערוך ביקור במערת קשת, פארק אדמית, חניתה וראש הנקרה.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה