קיץ, חם! ואיך זה קשור לעצים?



כותבת הטור בוגרת תואר שני M.A בלימודי סביבה מאוניברסיטת ת"א, פעילה חברתית, כיום עוסקת ביזמות חינוכית וסביבתית ומייסדת מיזם "ק.י.פ.י בשכונה"

שדרה עם הצללה

חם חם בקיץ ... החצבים כבר מראים אותותיהם, עוד מעט מגיע הסתיו … אבל הטמפרטורות? כמו באמצע אוגוסט. במיוחד בימי חופש הורים רבים מרגישים זאת, בחיפוש אחר פעילויות, במעבר ממזגן למזגן, ולפעמים מעדיפים פשוט להישאר בבית. 

"זה לא כל כך נעים לראות גן סגור" כתב יהונתן גפן ואני חושבת לעצמי, זה לא כל כך נעים לראות פארקים נהדרים ריקים מאדם, רק בגלל החום.

ועכשיו דמיינו פארק מלא בעצים רחבי ידיים המזמינים אותנו להימלט מהחום והאספלט לכמה רגעים, לתפוס רגעי חסד של בריזה, תחת עצים שופעי עלים ירוקים.  מרחב המאפשר לנו לצאת מהבית לאורך היום ולנפוש עם ילדינו במרחבים שהעיר מייצרת עבורנו.

יבנה מתהדרת במרחבים מקושטים בצמחיה מגוונת עצים, פרחים ושתילים בהתאם לעונות השנה אך האם עצרנו פעם לחשוב שהגיע הזמן גם ליהנות מהצל ומהפירות שעצים מסוגלים לייצר? 

במאמץ לא גדול, בתכנון נכון ובאדיבותם הרבה של העצים נוכל ליהנות מצל ומפירות במרחב הציבורי. ברחובות, בגני המשחקים, במדשאות - תכנון שיגרום לנו בסופו של דבר לצאת מהבית גם בימי הקיץ החמים. כעיר צומחת ומתחדשת הציפייה היא ליהנות מעושרה של העיר על כל רבדיה.

בקיץ האחרון בחרתי לנפוש עם משפחתי מספר ימים בחיפה, עיר הכרמל אמנם צמודה ליער טבעי אך נדהמתי לגלות שברחובות העיר עצים רבים מצלים את המדרכות והשבילים. מצאנו את עצמנו בהליכה של כ-30 דק' בשעות צהריים הולכים לכיוון הרכבל במרכז הכרמל. היו רגעים בודדים שהתהלכנו במדרכה ללא צל, וכמובן מיהרנו לגלות שעוד רגע קט הצל הבא מחכה לנו ממש מעבר לפינה. את האתגר הזה לא הייתי ממשיכה אם הייתי יודעת שכל הדרך תהיה חשופה. 

אז מה התועלת שעצים תורמים לסביבה?

  1. לעצים תרומה ניכרת בהפחתת איי החום בערים על–ידי הצללה. עץ אחד יכול להוריד את הטמפרטורה בסביבתו בקיץ עד 5 מעלות צלזיוס. זהו אחד מהפתרונות המקומיים והיעילים להתמודדות עם שינויי האקלים
  2. עצים כידוע הם מטהרי אוויר של הטבע ותורמים לשיפור איכות האוויר: הם מקטינים את זיהום האוויר ע"י "בליעת" הפחמן הדו חמצני מהאוויר ופליטת חמצן לנשימה.
  3. בנוסף לכך, חופת העץ תורמת למיסוך מפני חלקיקים מזהמים הנישאים באוויר, לרבות אבק ותרחיפים נוספים.
  4. מחקרים מראים כי לנוכחותם של עצים השפעה בריאותית מיטיבה, המאריכה את תוחלת החיים ומשפרת את איכותם.
  5. נוכחותם של עצים הוכחה כמצמצמת תופעות פשיעה, כגון ונדליזם, גרפיטי, השלכת אשפה ואלימות.
  6. עצים במרחב העירוני מפחיתים רעש, מאפשרים פרטיות, תורמים לחלחול מי גשמים אל שכבת מי התהום, ומשמשים בתי גידול לבעלי חיים ולשיפור המגוון הביולוגי בעיר.
  7. לנוכחותם של עצים השפעה כלכלית גם על עליית ערכי הנכסים בשיעור של 5-15%

 

ההשקעה הכלכלית בתכנון, בנטיעות ובתחזוקה של עצים במרחב העירוני רבה, אך שכרה בצידה.

 יש חשיבות לביצוע פעולות אלה באופן אפקטיבי לאורך זמן ובהתאם למדדים מקצועיים, ולראיית התכנון כחלק מגישה הכוללת טיפול, טיפוח וניהול משאב העצים העירוני. אז אם קראתם את הכתבה וכבר בוער בכם לרוץ ולשתול עצים שימו לב שפעמים רבות בהם אנו נתקלים בעץ שלא מתפתח / מתנוון ומת ולחילופין מדרכות שבורות אשר מתפקעות מאליהן בשל טיפול ותשתיות שאינם בהתאמה בין הביולוגיה של העץ לבין תשתיות נטיעה שיש לתת עליהן את הדעת, בשלבי התכנון המוקדמים.  כיום ישנם פתרונות אדריכליים מגוונים אשר מאפשרים תשתיות נכונות לנטיעת עצים.

היכולת לעצב מרחב עירוני שבבסיסו שלד ירוק של עצים בריאים, מאריכי חיים, היא חיונית ליצירת ערים בהן נעים לחיות ולעבוד.

 הדואג לימים זורע חיטים, הדואג לשנים נוטע עצים, הדואג לדורות מחנך אנשים (יאנוש קורצ'אק)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה