אומרים לי שאני חצי בן אדם



קצבת הנכות בישראל עומדת על 2342 ₪ ₪, שזה פחות מחצי משכר המינימום שהועלה לאחרונה (בצדק) ויגיע לכ-5,000 ₪. לאלכס פרידמן, תושב העיר בעל 100% נכות, נמאס להיות תמיד בתחתית סדר העדיפויות, אז הוא ניצל את כישורי המדיה החברתית שלו והתחיל בקמפיין ויראלי שמטרתו אחת – להעלות את קצבת הנכות בישראל

אלכס והתמונה שהתחילה את הקמפייןאלכס פרידמן הוא משהו מיוחד. כאחד שגדל עם ניוון שרירים, הוא סרב להיכנע למחלה הארורה ומנצל כל רגע בחיים בצורה הטובה ביותר. הוא כותב שירים ותסריטים, לאחרונה החל בכתיבת ספר, אך הדבר האהוב עליו יותר מכל זה כתיבת סטטוסים שנונים בפייסבוק, או כפי שהוא קורא לעצמו – סטטופיסט. לאחרונה, עלה פרידמן לכותרות כמי שמוביל קמפיין ויראלי שמטרתו העלאת קצבת הנכות בישראל. פרידמן, שרואה את העלייה בשכר המינימום במשק, מקווה כי יצליח לעורר את המודעות למצוקת הנכים בישראל ויגרום להעלאת הקצבה החודשית לכזו שתאפשר לנכים להתקיים בכבוד. לצורך הקמפיין הצטלם עם שלט עליו כתוב "נכה, לא חצי בן אדם", ונעזר בעמוד הפופולרי "סטטוסים מצייצים", בטרם זה הורד מהאוויר בשל סיבות אחרות שאינן קשורות. עד מהרה התחילו גולשים רבים להצטלם עם שלט זהה, כשהם מזדהים עם מטרות המאבק, ולאחרונה אף הצטרפו ידוענים רבים, ביניהם ספורטאים, שחקנים, מוזיקאים ובר רפאלי אחת. ומה עם הפוליטיקאים? הם עוד לא ממהרים להצטרף.

אוהד צויק, עורך יבניתון, שמלווה את פועלו של פרידמן מזה תקופה, פגש אותו השבוע כדי ללמוד מקרוב איך מתפקד החמ"ל של קמפיין #נכה_לא_חצי_בן_אדם.

עוז זהבי תומךאז מה פתאום התחלת קמפיין חברתי, יש לך עודף זמן?

"פשוט לא יכלתי יותר לשבת בשקט. כל שנה מעלים את קצבת הנכות ב20-30 ₪ שזה מגוחך, והשנה החליטו לא להעלות אותה בכלל. במקביל, שמעתי את הסיפור של שלומית ענציו (ר' ידיעה נפרדת), שהיא נכה תושבת יבנה שהגיעה לחרפת רעב ואף ניסתה להתאבד, והחלטתי שחייב לעשות מעשה".

וכל זה כשברקע אנחנו שומעים על העלאה מבורכת של שכר המינימום.

"בדיוק. אני מברך כמובן על העלאת שכר המינימום שזה דבר חשוב בפני עצמו, אך בשבילנו זו אליה וקוץ בה מכיוון שהמשמעות הישירה של כל הנכים המעסיקים מטפל היא שהם יצטרכו מעכשיו לשלם לו יותר, וגם פה אף אחד לא יפצה אותנו. ע"פ תפיסת ביטוח לאומי (שנשלט ע"י הממשלה) זה הופך אותך אוטומטית לחצי בן אדם, כזה שאיכשהו מסוגל לחיות עם חצי משכר המינימום ואפילו פחות".

למה חצי בן אדם?

"כי זה בדיוק החישוב של קצבת הנכות, שהיא חצי משכר המינימום במשק".

אייל גולן קורא לכם להצטרף למאבקאז מה בעצם עושה הקמפיין שלך?

"זה לא קמפיין שלי, אלא של עשרות אלפי נכים הסובלים מהמצב. כרגע אנחנו אוספים תמיכה מהציבור הרחב, העמוד שפתחנו קיבל 4,000 לייקים בתוך יומיים וזה הולך וגדל כל הזמן".

אתם מתכננים להחריף את המחאה למעבר לרשת?

"כרגע לא, אבל אם לא נראה תוצאות אז נצא גם לרחובות וננקוט בצעדים נוספים".

המחאה נעשית ביוזמה או בשיתוף עם ארגוני הנכים השונים בארץ?

"באופן אישי אני בקשר עם כל הארגונים אבל לא משתייך לאף אחד מהם. אני אדם עצמאי ונטול שיקולים או אינטרסים זרים".

בוא נעשה רגע סדר בעניין המחאה. על מה בדיוק אנחנו פה מדברים?

"אנחנו מדברים על קצבת הנכות הכללית, הניתנת לכ-185,000 מתושבי מדינת ישראל, שחיים רק מהקצבה הזו וחלקם בקושי מצליח להתקיים".

שחקני אשדוד מיקי סירושטן ורחמים צ'קולומה קורה אם אתה צריך מטפל?

"לזה יש קצבה נפרדת הנקראת קצבת סעד, אותה מקבלים כ-48,000 נכים סיעודיים. כמובן שהקצבה הזו, נמוכה משמעותית מהעלויות בפועל של המטפל ולא מספיקה לכיסוי ההוצאות המלאות".

אז עניין המטפל הוא בעצם מותרות?

"אם אתה לא יכול להחזיק מטפל, אז אתה למעשה מוותר על הפרטיות שלך כי את התפקיד הזה צריכים למלא בני המשפחה, ואם אין לך בני משפחה שיעשו את זה, אז אתה תקוע בבית, מבלי יכולת לצאת".

גם להיות תקוע בבית זה לא פתרון, כי גם בבית יש דברים שאתה לא יכול לעשות לבד.

"נכון, אז במקרה כזה למדינה יש פתרון יצירתי במיוחד, אשפוז במוסד סיעודי בעלות של 10,000 ₪ לחודש. אתה מבין את האבסורד? הם לא יעלו את הקצבה, אבל יממנו שהות במוסד בעלות שהיא פי-4 מהקצבה".

מה ייחשב מבחינתכם להצלחה?

"העלאה מיידית של הקצבה ב-30% והמשך משא ומתן על העלאה הדרגתית במספר פעימות".

אז שיהיה בהצלחה!
"תודה רבה, חשוב להמשיך להצטלם ולשתף כי רק ככה נצליח".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה