יוצרים אמנות מזיכרונות



תערוכת האמנים העולים "זהות חומרית...זהות תרבותית!" תפתח בקרוב ביבנה. בין האמנים יציגו גם שניים מיבנה, הפסלים אלה גרינברג וטספאי טגניה, עולים מחבר העמים ואתיופיה, שמשווים בין היצירה במולדתם ליצירה ישראלית

בשבוע הבא תחנך התערוכה "זהות חומרית...זהות תרבותית!" בגלריית הסדנה לאמנות ביבנה. שניים מהמציגים הינם תושבי העיר יבנה אלה גרינברג וטספאי טגניה, שניהם פסלים ויציגו חמש יצירות בתערוכה אשר נרקמו במסגרת עולמם הפנימי.

"עליתי מרוסיה הלבנה, ממינסק בשנת 1991", מספרת גרינברג בת ה-61. "גם ברוסיה עסקתי בזה, התחלתי עם זה כילדה, ולמדתי שם במכללה לאמנות. פרנסה זה משהו אחר ואמנות זה דבר אחר".

לאחר עלייתה לארץ החלה גרינברג לעסוק בפיסול במהירות.

"עבדתי אצל הפסל רפפורט בתחילת הדרך וכשהייתי צריכה להתפרנס הגעתי לבית היציקה, שם מגיעים עם פסלים שיש לתקן. תוך כדי עבודה אני בונה דברים עצמאית לרוב מברונזה ואלומיניום ומאוד מעניין כאן".

חברתה לבית היציקה, אביבה נעמן, מסייעת בשיחה בשל קושייה של גרינברג לשוחח בעברית. "היא פסלת ואני דוחפת אותה כי היא גדולה ומדהימה. יש לה רעיונות ייחודיים ויש לה דמיון שאין להאמין. אני באמת דוחפת אותה להגיע כמה שיותר רחוק יש לה ביצועים שלא רואים בכל יום. היא גדולה מאוד, אין הרבה כאלו".

 

אלה, אילו יצירות תציגי בתערוכה?

"יש פסל שנקרא 'גולאג' כמו הכפר ברוסיה שהיו שולחים אליו לעבודות כפייה, זה איש שיושב על מזוודה והוא עייף. רואים אדם סחוט אחרי שנים. הארבעה הנוספים הם יחזקאל הנביא שהוא פסל גדול, פסל של שני חיילים, איכר רוסי ועוד אחד שאני כבר לא זוכרת".

כולם דמויות גבריות, איך את מסבירה את זה?

"ישנה וועדה שבוחרת את הפסלים שישתתפו. הם באו לביתי ובחרו את מה שמתאים להם. אני מפסלת כל מיני ולא רק דמויות גבריות, המון דברים".

מהו הפסל האהוב?

"יצרתי המון פסלים, קשה לי מאוד לבחור, כולם ילדים שלי", היא צוחקת, "אני לא יכולה, עד שיוצרים אותם זה המון עבודה".

 

איך העלייה השפיעה על היצירה?

"בהתחלה היה קשה, הכל זר והשפה לא מוכרת, העבודה ברוסיה נראתה אחרת, פה יכולתי להתבטא בצורה חופשית. ברוסיה הסובייטית לא יכולנו לבטא את עצמנו, הכל היה תחת ביקורת קשה. כל האמנות שקיימת: המוזיקה, הטלוויזיה, הסרטים וגם ציורים ופסלים, המדינה ביקרה הכל. כאן אני יכולה ליצור חופשי, הנפש מתפרצת החוצה בלי פחד שיזרקו אותי לבית הסוהר. יש את החופש האמיתי ליצור".

 

החופש להיות אמן

 

גם תושב יבנה טספאי טגניה (40) הצליח בארץ הקודש עליה חלם שנים בילדותו באתיופיה, להתחבר אל החופש היצירה האמיתי השוכן בו. טגניה, פסל וצייר, יציג בתערוכה מפסליו. "מילדותי אני מפסל, לא קראתי לזה אמן אבל עשיתי את זה. את הפרנסה אני עושה גם מעבודת כפיים אך לא פיסול, אלא מהתקנת פרקטים".

מה אתה מפסל?

"אני מפסל בעלים של בננה, אני מפסל הכל, בעיקר תרבות אתיופית וכל מה שאני רואה, מה שמגיע אלי מהדימיון".

למה דווקא בעלי בננה?

"זה מאוד נוח לעבודה. אפילו כשהתחתנתי עיצבתי את בגדי החתונה לעשרה אנשים כולל לי ולאשתי מעלי בננה".

מרשים. מה תציג בתערוכה?

"פסלים מהתרבות האתיופית והחקלאות. יש שם חקלאי שהולך עם אשתו והכלים עמם הם חורשים את האדמה, הכל באותו נושא. הכל מזיכרונות ילדות שלי, אני זוכר איך האישה הולכת עם הבעל, את הילדים, שגם דמות של ילד בזמן עבודה פיסלתי".

לארץ הוא עלה בשמחה וציפייה גדולה כשהיה בן 21. "התחברתי מאוד בקלות לישראל, התחלתי כאן לפסל בעלים של בננה והחופש הזה שיש כאן הוא מדהים. אני אדם מאוד סקרן שאוהב להתפתח וכאן הצלחתי לפסל והרגשתי שהכל נפתח. כשהיינו באדיס אבבה היו המון דאגות על הראש, אתה עולה או לא עולה, היה קשה ובארץ הרגשתי שטוב לי, שהכל נפתח בפניי".

 איך העלייה לארץ השפיעה על היצירה שלך?

"בארץ הכל השתנה. כל החומרים שהשתמשתי בהם שם לא נמצאים כאן, שם זה היה עבודות שלנו, פה זה הופך לאמנות באופן אוטומטי וגם החומרים בהם אני משתמש שונים לחלוטין".

טגניה, אב לשלושה (5,3,1), סיפר כי עד כה הספיק להציג כמעט בכל רחבי הארץ. "זו פעם שנייה שאני מציג ביבנה, אני מאוד נהנה להציג בעיר מגוריי. אני מתנדב תמיד בגנים של הילדים שלי, עושה איתם עבודות אמנות, זה כיף לי וכולם נהנים, כולל אני. אני הכי נהנה שהילדים שלי גאים בי, זו ההרגשה הכי טובה. בני הגדול (5) הוא מאוד מוכשר, יותר ממני. הראייה שלו מדהימה והוא מעיר לי על דברים שאני אפילו לא שם לב".

 

התערוכה הינה פרי שיתוף פעולה שנרקם בין הסדנה לאמנות ומוקד הקליטה העירוני. בקטלוג התערוכה כתב ראש העיר, צבי גוב-ארי כי "ביצירות הייחודיות ניתן דגש על הרב-תרבותיות, הכרות עם השונות ומתן כבוד לתרבויות שונות תוך שאיפה למיזוג וסימביוזה עם התרבות הישראלית. אך טבעי הוא שתערוכת אמנים עולים תתקיים ביבנה- העיר אשר חרטה על דגלה כערך עליון את הסובלנות ושוויון ההזדמנויות לכל". 

פתיחת התערוכה: מוצאי-שבת, 26.12.15, שעה 20:00 בגלריה הסדנה לאמנות, שד' דואני 25, יבנה. חנייה בשפע. התערוכה מוצגת עד 5.2.16. הכניסה חופשית.

שעות הגלריה: א'-ה' 9:00-13:00, א',ד' 17:00-19:00. טל' 08-9435512


 
$(function(){setImageBanner('ed5f3cef-d02b-4777-bb60-899e0f795e16','/dyncontent/2017/12/12/e9de5294-91aa-4b94-9177-d3c263a77bf6.gif',3011,'עצמי אירועים',525,78,false,33663,'Image','');})
$(function(){setImageBanner('5c0d81da-fc62-4d9b-91ad-a9b06772c1c0','/dyncontent/2017/12/12/20467d86-4612-49fd-a8e8-466494a1b637.gif',3015,'עצמי עסקים',525,78,false,33664,'Image','');})
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה