הערב במועצת העיר: עוד פרק בנושא פתיחת עסקים בשבת

$(function(){setImageBanner('1897c7ba-7f16-4e83-839a-26ee337e38ec','/dyncontent/2017/12/12/e9de5294-91aa-4b94-9177-d3c263a77bf6.gif',3011,'עצמי אירועים',525,78,false,31010,'Image','');})

הערב תתקיים ישיבת מועצת העיר שעיקרה יהיה דיון בהצעת החוק אותה הגישה רונית ארנפרוינד-כהן בדבר מתן אישור פתיחה בשבת לעסקים במתחם רוגובין. לפניכם הניתוח המלא וכל הסיבות למה ההצעה תידחה, ומה צפוי להיות בהמשך

ישיבת מועצה (ארכיון)הערב ב18:00 תתקיים ישיבת המועצה האחרונה לשנת 2015. בין שלל הנושאים שעל סדר היום, ביניהם דו"ח מבקר העירייה לשנת 2014 ודו"ח כספי לשנת 2014, נושא אחד שהעסיק השבוע במיוחד את חברי המועצה השונים וגם לא מעט מתושבי העיר: הצעתה של חברת האופוזיציה, רונית ארנפרויד-כהן, לשינוי חוק העזר העירוני בנוגע לפתיחת עסקים בשבת.

ארנפרוינד-כהן הגישה הצעה לתיקונים בחוק העזר העירוני (פתיחת בתי עסק וסגירתם), במסגרתם תותר פתיחת עסקים בשבת בקניון G  וצפונה (אזור התעשייה) וכן במרכז רוגובין שבלב שכונת נאות רבין (הירוקה), שם כזכור מתנהל מאבק ציבורי ומשפטי מזה מספר שבועות, בעקבות רצונם של מספר בתי עסק (גלידה גולדה, קפה לנדוור, דומינו'ס פיצה, מקדונלד'ס ופאב אוטו) לעבוד גם במהלך השבת, וזאת בניגוד לחוק העזר העירוני האוסר על כך.

מבלים בשבת בגולדהכזכור, לפני כחודשיים פתחה את שעריה גלידה "גולדה" וביום שישי בערב הגיע למקום פקח של עיריית יבנה וזיכה את בעל המקום בקנס כספי ע"ס 730 ₪. באותה השעה היה במקום תושב השכונה, אלון כץ, שמיהר להעלות פוסט בפייסבוק בו הוא קורא לתושבים לבוא ולתמוך בבעל העסק, קריאה שהתפשטה כאש בשדה קוצים והביאה למקום מאות אנשים במהלך סוף השבוע, שלא התעצלו לעמוד בתור וזאת כדי להביע את מחאתם על פעולת העירייה.

עיריית יבנה, שהבינה כי הקנסות הכספיים לא ירתיעו את בעל העסק, לקחה צעד קדימה והגישה לבית משפט השלום בקשה לצו סגירה בכפוף לחוק העזר העירוני הקיים האוסר על פתיחת עסקים בימי המנחה. בית המשפט נעתר לבקשת העירייה, אך בעלי העסק מיהרו לעתור לבית הדין המחוזי, שהחליט לבטל את ההחלטה הקודמת ולקיים דיון מעמיק בסוגיה, דיון שנדחה ונקבע לתאריך 10.01.16. יש לציין כי בזמן שעבר מאז נמנעה העירייה מלנקוט פעולות אכיפה כנגד גלידה "גולדה" או העסקים האחרים שפתחו בינתיים אף הם את שעריהם לציבור.

במקביל קיבל כל העניין דחיפה ציבורית רצינית, כשמחד הוקם מטה מאבק למען פתיחת העסקים בשבת תחת הסלוגן "חיה ותן לחיות" ומאידך התארגנו המתנגדים בראשות רב העיר דוד אבוחצירא וסגן ראש העיר פאלי כהן, ובאחד מערבי השבת אף עשו הפגנת כח כשהגיעו למקום לאחר תפילת ערבית מלווים בכ-300 איש ושרו את מזמורי השבת כשהם מקיפים את העסקים הפתוחים. כמה ימים לאחר מכן קיין מטה המאבק הפגנה משלו, אליה הגיעו כ-250 איש שביקשו לתמוך בפתיחת העסקים.

מחפש פתרון יצירתי. גוב אריכמובן שהשיח הער נמשך גם ברשתות החברתיות וחצה את גבולות הדתיים מול החילוניים, לאחר שמספר חילוניים ביקשו לשמור על הציביון הנוכחי של העיר ואילו מספר דתיים התבטאו כמי שמוכנים לקבל את עניין פתיחת העסקים ובלבד שלא יהוו מטרד או הפרעה.

מי שאמורה לשים סוף לכל חוסר הוודאות הזה היא עיריית יבנה, או לצורך העניין מועצת העיר, שעליה לקבל החלטה באם להיצמד לחוק העזר הקיים ולאסור על פתיחתם של העסקים או לשנותו בהתאם לרוח התקופה, תוך התחשבות בתושבים החילוניים הרבים שהגיעו לעיר בשנים האחרונות ולהם רצונות וצרכים שונים מהקיים.

במהלך החודשיים האלו התקיימו עשרות שיחות, פגישות, דיונים וניסיונות למצוא את דרך הפשרה, זו שתהיה מקובלת על כל הצדדים, אך ללא הצלחה. ראש העיר, צבי גוב ארי,  הגם שהיה רוצה לאפשר את פתיחת העסקים בשבת, לא יכול לעשות זאת ללא אישור המועצה, ושם יש לו בעיה.

במועצת העיר 15 חברים, מהם שבעה חובשי כיפה, שאין סיכוי כי יצביעו בעד פתיחה: 3 ש"ס, אלי מזוז, מאיר בן הרוש, שחר סימנה ורחמים דוידי.

מנגד 8 המוגדרים חילוניים: 5 מסיעתו של גוב ארי (גוב ארי, משה חזות, אהוד וייצמן, לינה שרון ורועי גבאי), 2 מסיעת אנשים (רונית ארנפרוינד-כהן ועדי ינקלביץ) ומאיר דהן מהליכוד. גם כאן ההצבעה אינה אוטומטית מאחר ולחלק מהאנשים שאיפות פוליטיות עתידיות והם חוששים להצביע בצורה בה יש סיכוי כי ייפגעו. למשה חזות ואהוד וייצמן שאיפות להתמודד לראשות העיר והם ירצו מאד את תמיכתם של הדתיים, ואילו מאיר דהן מהליכוד מייצג קהל גדול של תושבים ותיקים ושומרי מסורת, שחלקם מתנגד באופן נחרץ לפתיחת עסקים בשבת בעיר.

עמדה בלחצים. ארנפרוינד-כהןבמהלך השבוע האחרון, מאז נודע על כוונתה של ארנפרוינד להעלות הצעה לתיקון החוק הופעל עליה מכבש של לחצים בבקשה שתמשוך את הצעתה. לטענת גורמים בקואליציה הם עדיין מנסים לגבש מתווה שיהיה מקובל על כולם ויוכלו להעביר אותו ללא הצורך בהתכתשות פוליטית בתוך המועצה, ולכן אין טעם למהר ולהגיש הצעות באופן חד צדדי.

בסביבתה של ארנפרוינד אמרו כי תהיה מוכנה לשקול את משיכת הצעתה בתנאי שתקבל התחייבות מגוב ארי כי יפעל להסדר פתיחתם של העסקים וזאת בתוך זמן סביר ומוגדר. כידוע, התחייבות כזו לא ניתנה ורונית לא משכה את הצעתה.

לטענת חברים בקואליציה, הצעתה של חברת המועצה ארנפרוינד פסולה מהיסוד משום שהיא מפלה לרעה אזורים אחרים הנמצאים גם כן בשכונות מגורים ויכולה לעורר בעיות עתידיות. "תתאר לעצמך שמחר יקומו עסקים בלב יבנה או בנווה אילן וגם ירצו לפתוח", אמרו לכתב יבנה-נט. "הם יכולים ללכת גם לבגצ ולזכות בקלות, כי אם אנחנו מאשרים פתיחה בתוך שכונות מגורים, אי אפשר לעשות איפה ואיפה בין השכונות".

על פי כל ההערכות הצעתה של רונית הערב תידחה ברוב קולות, כשהכוונה היא לחכות להכרעת בית המשפט המחוזי בסוגייה, ושם ישנם שני תסריטים אפשריים עיקריים:

הראשון, עיריית יבנה תודיע לבית המשפט כי היא פועלת באמצעות הידברות למציאת נוסחה שתהיה מקובלת על כל הצדדים, ותתקן את חוק העזר בהתאם, תהליך שייקח מספר חודשים. בית המשפט יקבל את דברי העירייה ויקבע כי עד לתיקון החוק יישאר המצב כפי שהוא היום – לא יינקטו פעולות כנגד העסקים הפתוחים ולא יוצאו להם צווי סגירה.

השני, עיריית יבנה תודיע לבית המשפט כי עד להודעה חדשה אינה מתכוונת לשנות את חוק העזר ותבקש מבית המשפט לאכוף את חוק העזר הנוכחי ולמנוע את פתיחת בתי העסק בשבת. במקרה כזה בית המשפט צפוי לקבל את בקשת העירייה, שהיא הסמכות המחוקקת, ולהוציא צווי סגירה בשבת לעסקים המדוברים.

 

כמובן שישנם עוד אין ספור תסריטים ואפשרויות, והכל עוד יכול לקרות, אך מה שבטוח הוא שבהרכב המועצה הנוכחי יהיה קשה עד בלתי אפשרי להעביר הצעות ללא הסכמת המגזר הדתי. לפחות עד לבחירות הבאות שיתקיימו בשנת 2018.

יבנה-נט יהיה כאן כדי לעדכן מיד לאחר ישיבת המועצה.


 
$(function(){setImageBanner('7917fdf3-a951-4bd5-b063-b4749fe4e50a','/dyncontent/2017/12/12/e9de5294-91aa-4b94-9177-d3c263a77bf6.gif',3011,'עצמי אירועים',525,78,false,31012,'Image','');})
$(function(){setImageBanner('7db89297-8587-4515-840e-ab6ad67c69eb','/dyncontent/2017/12/12/20467d86-4612-49fd-a8e8-466494a1b637.gif',3015,'עצמי עסקים',525,78,false,31013,'Image','');})
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה