מתכוננים לחופשת פסח ארוכה



אביב הגיע, פסח בא. הימים המדהימים רגע לפני גלי החום הגדולים, הזיעה, הלחות. בחוץ ריח משכר של פריחה, שעון הקיץ מזכה אותנו בשעת חסד נוספת של אור יום. הקטנים כבר ממלמלים את "אחד מי יודע", "משה בתיבה" פרעה, מצות, יין, ליל הסדר. בעוד שבוע חופשת הפסח.

זוהי החופשה השניה באורכה בציר חופשות השנה וצריך להגיע אליה מוכנים. כתבתי בעבר,הילדים שלנו לא אוהבים שאנחנו מפתיעים אותם.הם רוצים וצריכים לדעת מה צופן בחובו העתיד.  לכן עלינו כהורים ומחנכים להכין אותם לקראת החופשה. בשלב ראשון נגדיר להם מתי החופשה אמורה להגיע. לא נשתמש במושגי הזמן כפי שהבוגרים משתמשים. נייצר למענם עוגן זמנים.העוגן יהיה אירוע שהם מכירים. " עוד מעט שבת וביום ראשון אנחנו יוצאים לחופשה...." נבהיר להם מה זאת המשמעות של חופשה,  " כשיוצאים לחופש לא הולכים לגן..... " נבהיר להם מה נעשה במהלך החופשה " נטייל ב.... נבקר את..... " נמנע מהסבר כללי ,  למשפט כמו "יהיה לנו כייף " אין משמעות באוזני הילד. יתכן והוא יפרש "כייף " שונה ממה שאנחנו מתכוונים. תיווצר אצלו מערכת ציפיות שונה מתוכנית החופשה שאנו מתכננים, לכן חשוב לפרוס למענו את התוכנית בקווים כלליים.

אנחנו חייבים לזכור,מסוכות ועד לפסח, גם בבית וגם בגן הענקנו לילדים גבולות,הם קמו בשעות קבועות התרחצו, התלבשו, אכלו. לקחנו אותם לגן בשעה קבועה. גם שם הייתה להם מסגרת התנהגותית קבועה. מפגש, משחקים, ארוחות, מנוחה, הקניות כישורי חיים, ארוחה סביב שולחן, שימוש בצלחת כף. חזרה למסגרת הבית, התנהלות ע"פ כללים ידועים מראש,טקס שינה מובנה קבוע והליכה לישון. כל התהליך הזה נמצא בעיצומו, הוא לא פסק אפילו לא לרגע.תמיד נזכור סדר יום קבוע נותן לילדים שלנו ביטחון ושקט נפשי. הם יודעים למה לצפות ולא פחות חשוב, מה מצפים מהם. המסגרת מגוננת עליהם. לא נאפשר לחופשה להפסיק את התהליך. כמובן שיהיו שינויים, אך הם יהיו בשליטה. אנו נשלוט בתהליכים ולא ניתן להם לשלוט בנו.

אם ילדיכם מתקשה במיוחד כאשר הגבולות נפרצים (נהיה שובב מאוד, לא צייתן או עצבני) קבעו גבולות מיוחדים לחופשה כמו: שעת "גג" לקימה בבוקר, שעת חזרה מבילויי הערב, זמני ארוחות, זמן מוגבל לצפייה בטלוויזיה ומשחק במחשב וכד'.

היו יצירתיים, חזקו את הקשר עם הילדים בתקופה זו.נוכחותכם בסביבתם הקרובה חייבת להיות איכותית ובעלת משמעות רגשית. במהלך השנה אנו כמעט ולא מוצאים את הזמן לבלות במחיצתם בצורה חופשית רגועה ואיכותית. כעת יש לנו אפשרות נהדרת לעשות את הדברים. תיזמו שיחות,משחקים אחד על אחד.אם יש אחים חזקו את הקשר ביניהם. צאו לטבע, טיילו, כל המשפחה ביחד. מלאו את תרמיל החוויות שלהם. הם יזכרו זאת לכל החיים.

 

יחד עם זאת חייבים לזכור שאנו חוזרים לגן מתי שהוא וגם לכך צריכה להיות הכנה. אפשר בכל יום לסמן על לוח השנה מתי החופשה נגמרת. אפשר ביחד להכין לגננת ציור בכל יום המתאר את אשר עבר הילד באותו היום. זה ייצור לילד שלנו ציפיה לחזרה לגן. הוא יחזור ויעניק לגננת את אלבום חוויותיו מהחופשה ויספר לה על החוויות שחווה. אחת הבעיות הגדולות  שתיתקלו בהן היא נושא השינה. היו גמישים. זכרו מדובר בחופש, אפשר למתוח מעט את הגבולות. ככל שמתקרבים לסיום החופש חיזרו למסגרת הישנה והטובה, כך,כשהילד יחזור,הנחיתה תהיה קלה יותר למסגרת הגבולות שהכיר טוב כל כך טרם יצא לחופשה.

לא צריך לחשוש 'ממפלצת חופשת הפסח". לא להיסחף לתגובות קיצוניות של 'שיעשו הילדים כל מה שבראש שלהם' וגם לא להקלע למאבקי כוח נוקשים 'שלא יהיה בלגן בכל מחיר'. צריך לחפש בהגיון את 'דרך האמצע'.

ואסיים בעצה. חופשת הפסח היא תקופה מעולה לבחון אם הילד שלנו מוכן לגמילה מטיטולים. תאמו עם הגננת אם לדעתה הוא מוכן? אם כן נסו בבית.

  • הרב קוק - "יציאת ישראל ממצרים תישאר לעד האביב של העולם כולו."

 

שלכם רגינה הגננת.

 

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה