היסודות בעולם העיצוב



טור מס' 9 - עיצוב הקירות – כבר לא רק צבע

שבת שלום,

כבר מזמן חלפו הימים שבהם המקסימום שעשו על הקירות, היה לסייד אותם בסיד לבן.... עם השנים בהתאם להתפתחויות טכנולוגיות והתפתחות חומרי הבנין, עברנו לסוגי צבע שונים, למריחות שליכט וטיח מיוחדים, להדבקות של טפטים או מדבקות קיר בהזמנה אישית וליישום חיפויים שונים על הקירות כמו זכוכיות, בריקים, אריחים מתועשים מבטון, פולימר, לבד ועוד ועוד... הכל בהתאם למראה שרוצים לקבל, לתקציב שיש לנו ולתפקיד של הקיר המיועד...

בטור הזה אנסה לפרט לכם על קצה המזלג על הסוגים השונים:

נתחיל בחומרים שניתן למרוח על הקיר:  הדבר הכי בסיסי הוא צביעת הקיר בצבע אקרילי (היום כבר לא מסיידים אלא צובעים בצבעי אקריל נושמים שניתנים גם לרחיצה ולניקוי קל), במגוון עצום של גוונים, לכל חברה יש את מניפת הגוונים שלה, ואפשר בהחלט להעז ולהכניס צבע לבית לפי העיצוב הרצוי.  אפשר גם למרוח צבעים שנותנים אפקטים מיוחדים לקירות כמו מראה ומגע של קטיפה, מראה ומגע כמו טיח גס לעיצוב כפרי או אורבני, מריחת חומר עם נצנצים לקבלת מראה זוהר, יש צבעים מחומרים מיוחדים שהופכים את הקיר למגנט או צבע מיוחד שניתן לכתוב עליו עם גירים.  היתרון של החומרים הללו שהם יחסית זולים, מהירים ליישום וניתן לעשות את זה לבד ללא עזרת בעל מקצוע.

היסודות בעולם העיצוב

נמשיך עם חומרים שאפשר להדביק על הקיר: כאן מדובר על הטפטים הישנים והטובים ועל מדבקות הקיר. הטפטים למעשה נמצאים איתנו שנים רבות אך גם כאן יש התפתחות משמעותית מבחינת החומרים והטפטים היום הם איכותיים ועמידים יותר וישנם גם רחיצים. גם כאן המבחר הוא אדיר ומתאים לכל סגנונות העיצוב. מבחינת מחירים מדובר על טווח מאד רחב. יש כאלה שעולים מאות שקלים למטר וכאלה שעולים אלפי שקלים.  מדבקות הקיר נכנסו לעולם העיצוב לפני מספר שנים וזכו לפופולריות עצומה בגלל הזמינות, המחיר הזול והיישום המהיר (בדרך כלל לבד). יש מדבקות קיר שניתן לייצר בהזמנה אישית – כל תמונה שאנו בוחרים אשר ניתן להדפיסה בגדול ולהדביק על הקיר. טפטים ומדבקות קיר ניתן גם להזמין און-ליין, ליישם לבד או בעזרת בעל מקצוע (רצוי).

נסיים עם חיפויים מיוחדים יותר שנותנים תוצאה משמעותית יותר מבחינת העיצוב. עלות החומרים גבוהה יותר מצבע או טפט ואת רוב החיפויים כדאי לתת לבעל מקצוע לבצע. ישנם חיפויי הזכוכית שאפשר להדביק על קירות. בצבע חלק או עם הדפסות גרפיקה או תמונה. הייתרון של הזכוכית הוא במראה הקליל, המודרני והעובדה שהוא קל מאד לניקוי כך שיתאים למטבחים, חדרי רחצה, מעברים ומשרדים. ישנם חיפויי הבריקים שגם הם איתנו כבר שנים רבות. יש בריקים בגוונים כהים או בהירים, בחיתוכים נקיים או מחוספסים, מיוצרים במפעל או מפירוקים (של מבנים עתיקים), הכל לפי סגנון העיצוב שנרצה, מודרני או כפרי, אורבני או קלאסי ובהתאם לתקציב. המבחר הוא גדול. לאחרונה יש פריחה בתחום אריחי התלת-מימד, אלה אריחים שאינם מישוריים בחזית שלהם וביישום של קיר שלם מקבלים אפקטים מיוחדים מאד. ישנם אריחי תלת מימד עשויים בטון שהם איכותיים, כבדים וגם יקרים, ישנם אריחים שעשויים מחומרים קלים יותר כמו במבוק או פולימר שקל מאד להדביק אותם לבד על הקיר, הם זולים אך יש להם את המגבלות שלהם. ישנם אריחים שעשויים מלבד או ספוגים שונים שהם, מלבד מראה מיוחד, נותנים גם בידוד אקוסטי לחלל. זה יכול להתאים יותר למשרדים או לחדרי נגינה (ואלו רק חלק קטן מהאפשרויות).

לסיכום, אנחנו חיים בעידן עם שפע גדול מאד מבחינת חומרים, צורות, גוונים, שימושים וטווחי מחירים, שאפשר ליישם על קירות המבנים שלנו. רק צריך לדמיין – ולבצע.

*בתמונות- דוגמאות חיפויים של חברת "בריקים" וקיר מחופה בבית בעיצוב שלי.              

שלכם, אורית.

*אורית צברי אלמליח, הנדסאית אדריכלות  משנת 1993 והום סטייליסטית משנת 2014, עבדה במשרדי אדריכלים מובילים בארץ ובעלת עסק פרטי לתכנון אדריכלי, עיצוב פנים והום-סטיילינג.

טלפון: 052-8448380  דוא"ל: [email protected]


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה