זמן הורים - ענת בן סלמון



בעיות חברתיות של ילדים- פרק א'

בעיות חברתיות של ילדים

נושא החרם החברתי ובעיות חברתיות של ילדים הינו נושא מורכב וחשוב כאחד, לעניות דעתי ביום יום אין ניתנת לו מספיק תשומת לב בשיח הרחב של החברה שלנו ולרוב התקשורת מקדישה תשומת לב לנושא רק כאשר חב וחלילה ישנה טרגדיה שנובעת מהעניין, כגון פגיעה ממשית של ילדים בילדים אחרים או התאבדות המקושרת חלקית גם לחרם שהילד חווה קודם לכן או כגורם לדכאון ואובדנות. סבורני שאנו כהורים וכאנשי מקצוע חייבים להקדיש מחשבה רבה ומעמיקה בנושא ולהקדיש לו מקום ותשומת לב רחבה בשגרת החיים ולא רק בזמני שיא.

סדרת כתבות זו תעסוק בנושא הקשיים החברתיים שילדים מתמודדים עימן ביום יום, כמה כהורים אנו יכולים לדעת עליהן וכיצד נוכל לעזור לילדנו בהתמודדות עימן.

תהליך החיברות הינו אחד התהליכים המשמעותיים ביותר בהתפתחות נפשו של האדם וחל כבר מיום היוולדו מקשריו עם מטפליו הראשוניים- הוריו, אחיו ואחיותיו ומשפחתו המורחבת. יכולת להתקשר חברתית, לקיים קשר עם האחר ולהתמודד עם הנפרדות אינה משימה פשוטה כלל, למרות שנראה שבאופן טבעי אנו גדלים עם האחרים שסביבנו ולא עסוקים בשאלה זו בגילאיהם הצעירים של ילדנו. מצב זה משתנה כאשר מופנית תשומת לבנו לכך שהילד מתקשה ליצור או לשמור על קשרים חברתיים, בדרך כלל על ידי הגננת או המורה לראשונה. עלינו כהורים לזכור את תפקידנו בתיווך המיומנויות החברתיות הראשונות עבור ילדנו, שכן הוא באחריותנו בין כה וכה, בין אם נמלא תפקיד זה באופן מודע ובין אם לא. אנו ההורים מהווים עבור ילדנו את המודל הראשון לקשר עם האחר, ממנו ילמד הילד מה משמעות הקשר עם האחר לידו. באמצעות הקשר והתקשורת עימנו ילמד ילדנו את הבסיס הראשון לתקשורת עם הזולת. לראות את הזולת כאחר ממנו, את היחס אל האחר וגבולותיו, את תגובותיו  לאור האחר, וכיצד להתאים עצמו לאחר ותוך כדי לשמור על האחרות שלו עצמו. הילד לומד מאיתנו את חשיבות ומשמעות היחס של אחר אל האני שלי, להתחשב בעצמו לצד זולתו ולא לפגוע באחר תוך כדי, לבדוק אם האחר רואה אותו כך שירגיש נראה,  וכיצד להתמודד עם תיסכולים כאשר האחר אינו מבין אותו בדרך שהיה מצפה לו. מרכיבים אלו הינם רק חלק ממה שילדנו סופגים מאיתנו ההורים בכל אינטראקציה שיש לנו עימם, בין אם נהיה מודעים לכך ובין אם לא, זה קורה כל הזמן והשפעתנו מכרעת ולכן חשוב שנקדיש לכך מרחב של חשיבה בעל משמעות, נשאל את עצמנו את השאלות ונחשוב כיצד אנו כהורים יכולים להשפיע באופן מודע מושכל ומחושב לעניין כאשר נראה מול עיננו את המרחב החברתי העתידי שהיינו חולמים שיהיה לילדנו ונדע שלנו הרבה מאד מקום להשפעה.
הורים פונים במהלך השבוע ושואלים שאלות רבות כיצד להתמודד עם קושי חברתי שהילד או הילדה שלהם מביעים בפניהם, ולעיתים כאשר אינם מביעים וההורים עצמם הם אלה החוששים שקיים קושי, וחשוב מאד להבדיל בין שתי המצבים וכמובן שקיימים מצבים נוספים, אני כאן בכדי לנסות ולתת מענה לשאלות הפונים, כמובון בעילום שם, אך באופן שיוכל גם לתרום לקוראים אחרים. אתם מזומנים לשלוח שאלות במהלך השבוע למייל [email protected] ואתיחס אליהן בטור של שבוע אחרי.

 

ניתן לקבל ייעוץ במרכז רייך – טיפול זוגי ומשפחתי
במחירים מסובסדים שווים לכל כיס.

זוגות ומשפחות מוזמנים לפנות למרכז רייך לייעוץ
בטלפון 08-9331133

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה