שבת בראשית – שבת של התחלה



פרשת השבוע עם הרב לרר

.

אנו נמצאים בתקופה של התחלות. תחילת שנת הלימודים בבתי הספר, תחילת מציאות העולם שנברא בכ"ה באלול, תחילת השנה בראש השנה, אך השבת הקרובה, יש בה התחלה מעניינת, השבת ממוקמת לקראת סוף חודש תשרי, שבת של התחלה כביטוי של אדמו"רי חב"ד שהתנהגות האדם והחלטותיו הטובות שמקבל בשבת זו -משפיעים על כל השנה.

מה מיוחד בשבת הקרובה ?

 שבת זו נקראת בראשית, בה נחזור אל התחלת התורה ונתעמק בנושא בריאת העולם ונגלה שההתחלות לא נגמרו ביום שאחרי הבריאה אלא נמשכות ללא הרף. הבריאה, בשונה מכל יצירה אחרת, נוצרה "יש מאין" דיבורו של ה' יצר את המציאות שכדי שתשרוד היא זקוקה להפחת חיים בכל רגע כפי שמידי יום בתפילה אנו אומרים "המחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית" וכפי שאומר דוד המלך בספר תהילים " לְעוֹלָם ה' דְּבָרְךָ נִצָּב בַּשָּׁמָיִם " .בניגוד לאומן, המרכיב חלקים קיימים ויוצר כלי, ה' יצר מציאות חדשה ולכן אצל האומן הכלי אינו נזקק ליוצר לאחר הרכבתו,  לעומת הבריאה שהיא יצירה חדשה ולצורך המשך קיומה זקוקה לחיות על מנת שתמשיך את קיומה.

התורה היא תוכנית ההפעלה של העולם ולאדם יש כח להגביר את האור האלוקי החיובי בעולם ולהשבית כוחות הרשע. כאשר רוצים להתמודד עם בעיה, הדרך הנכונה ביותר היא לא להשבית רק את התוצאה ההרסנית שהבעיה גרמה אלא להגיע לשורש הבעיה.

רש"י בפסוק הראשון מסביר לנו מדוע התורה פתחה בסיפור בריאת העולם וקטעים מההיסטוריה עד לידת העם היהודי במצריים ?וכן, התחלת הצגת מצוות התורה באמצע ספר שמות ?ולא פתחה מיד בהצגת המצוות שהתורה מחייבת אותנו לקיים? רש"י מביא את דברי אביו, שהתורה רצתה להדגיש שה', בורא העולם, הוא גם מנהיגו והוא זה שהחליט שארץ ישראל תמסר לעם ישראל לאחר שהייתה תקופות מסויימות אצל אומות אחרות.

כמו שהתרופה הטובה ביותר היא הטיפול האלטרנטיבי, טיפול המונע ממעשים וממאכלים שאדם אוכל והיכולים לפגוע בבריאות ודואג למעשים ומאכלים שמחזקים את גופו ומונעים מגורמי מחלות לקונן בו. ולא הרפואה הקונבנציונאלית המטפלת בתוצאות שנגרמות על ידי מחלות שפעמים רבות התרופות גורמות לנזקים בחלקי הגוף האחרים.

אך הדרך הטובה ביותר להתמודד עם האוייבים המנסים לערער על זכות קיומנו בעולם בכלל ועל הזכות שלנו לחיות בארץ שה' העניק לאבותינו, היא לא רק ביצור נשק מתקדם שישמיד את נשק האוייב, טיפול בתוצאות, כפי שאנו רואים בקשיים העומדים לפתחינו במלחמה מול אוייבינו המרים, אלא טיפול בסיבות, חיבור חזק יותר איש לרעהו וחיבור חזק יותר לתורה היא הערובה להמשך החיים התקינים שימשכו בעולם על ידי בורא בכל רגע ורגע.

שבת בראשית מחברת בין חגי תשרי לשאר הימים האפורים של השנה,  בימים שלפני השבת אנו חוגגים בסוכה ובשמחת תורה ובימים שלאחריו אנו נכנסים לחודש חשוון האפור והערום מימי שמחה. שבת בראשית מעבירה את התוכן העומד מאחורי החגים אל ימי המעשה.

בחג שמחת תורה, אחרון החגים היהודיים של חודש תשרי,  בכל מקום על פני הגלובוס רוקדים עם ספר תורה, ריקוד עם ספר תורה סגור מלמד אותנו שהקשר של כל יהודי לתורה אינו קשור לרמת הידע שלו בתורה " תּוֹרָה צִוָּה לָנוּ מֹשֶׁה מוֹרָשָׁה" מורשה מלשון ירושה,  התורה ירושה של כל יהודי. אחדות העם נמצאת בחג זה, כאשר אנשים מכל החוגים והעדות מפילים את המחיצות הקיימות ביניהם ורוקדים שעות כתף לכתף.

לכן, כשראינו שלושה מהמתמודדים לעיריית ירושלים אלקין, ברקוביץ וליאון עומדים במוצאי שבת סליחות ורוקדים יחד, ראינו בכך את האמת של העם היהודי שלמרות חילוקי הדעות ביניהם שבה כל אחד רוצה להראות כמה הוא יבנה והשני יהרוס, בכל זאת, חילוקי הדעות נמצאים רק בראש, אך בלב כולנו אחים, כולנו רוצים לחיות בשלום וכולנו רוצים לחיות בעולם בריא. בבריאת העולם קבלנו כח ויכולת לדאוג לעולם טוב, על ידי המעשים שמחזקים העולם.

בשבת בראשית נחליט לקחת את הכח לידיים ונהפוך את העולם לטוב יותר.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה