קום והתהלך בארץ

.

השבוע אני ממליץ לערוך ביקור באחד האתרים החשובים בהיסטוריה של עם ישראל, קומראן, אתר ארכיאולוגי המופעל ע"י רשות שמורות הטבע והגנים ושוכן בצפון ים המלח  למרגלות צוקי השבר הסורי אפריקאי ובסמוך לשפך נחל קומראן.

האתר התפרסם בגילוי מגילות ים המלח בשפכו של נחל קומראן. הגילוי הטיל אור על כת מדבר יהודה והאיסיים.

הביקור באתר כרוך בתשלום , והאתר פתוח בכל יום בין השעות 8:00-17:00 ובימי שישי עד השעה 13:00.

בשנת 1947 נתגלו המגילות הראשונות , הגילוי הרעיש את עולם החוקרים ומייד החל מירוץ נגד הזמן לאתרן ולהביאן לעולם המחקר הא"י. הגיליונות שנחשפו בקומראן הם הגילוי החשוב ביותר במאה ה-20 בכל תחום והשפיע רבות על סוגי המחקרים שעד אז נעשו בתחום הספרות והלשון, המקרא , התלמוד ועוד. המגילות מוערכות ע"י החוקרים לתקופת המאה הראשונה והמאה השניה לספירה.

הביקור באתר המעניין יוביל אותנו למימצאים ארכיאולוגיים הרבים שנתגלו במקום ומלמדים אותנו רבות על הישוב היהודי התוסס שחי כאן מתקופת הבית השני. תקופה סוערת של העם היהודי, תקופת תחילת הנצרות הראשונית וביקורם של שתי דמויות מרכזיות :ישו ויוחנן המטביל.

מסלול הסיור מתחיל בהקרנת סרט על אתר קומראן המתאר את המימצאים הארכיאולוגיים שנתגלו ע"י החוקרים. בהמשך עוברים במסלול  בחדרים הראשונים  ונחשפים לאורח החיים של הקהילה השיתופית שהתגוררה כאן: חדרי האוכל, חדרי המלאכה, המוצגים שהיו בחדרים אלו.  מכאן נצא לחצר החיצונית בה נתגלו מקוואות רבים, הסיור יוביל למספר מדרגות שנחצבו בסלע החוואר  והן הורידו את האוכלוסייה למקוואות.

 המוצגים שנתגלו בקומראן מוצגים כיום בהיכל הספר שבמוזיאון ישראל, מומלץ לערוך אף שם ביקור ,שם גם נמצא הסברים מעמיקים על התגליות והמגילות.

בשבוע האחרון נמסר בתקשורת כי שמורת עינות צוקים נשרפה המהלך החג ומאות דונם עלו באש. אין לתאר את הנזק הקשה בשמורה שהיא מהיפות והמרגשות שהיו לנו, נווה מדבר מרהיב וצמחייה מדברית במקום הנמוך בעולם, ומעיינות מים מתוקים לאורך השמורה.

בהעדר מידע מה יעלה בגורל השמורה אני ממליץ להמשיך דרומה ולטפס למצפה שלם, כאן ניתן לערוך תצפית לעבר ים המלח או להמשיך מעט אחרי הכניסה לישוב לתצפית לעבר צוקי דרגות , בכל מקרה יש להימנע לערוך תצפית בחשכה.

למעוניינים, אני עורך סיור דומה כולל ביקור ותצפית על התופעה הנדירה של הבולענים ונסיגת ים המלח  ב-18.12.18 בהדרכתו של ד"ר ירון עובדיה, אלישע נייד 0506273089 )

בברכת שנה טובה וגמר חתימה טובה!


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה