"ההתמודדות לראשות העיר זה משהו שהוא בהחלט על הפרק"



הוא חושב שיבנה צריכה מנהיגות צעירה ורעננה, שהסכם הגג הוא אסון, שהבנייה המאסיבית נעשתה ללא תכנון ופגעה בתושבים ושמערכת החינוך בעיר צריכה להתקדם צעד אחד קדימה. חבר המועצה אלי מזוז, שעבר לספסלי האופוזיציה, אינו חוסך בביקורת אך חש שותף לדרך ומעריך את ראש העיר: "היחסים האישיים בין ראש העיר לביני הם מצוינים, גם כשיש מחלוקת היא רק על רקע מקצועי"

צילומי סטודיו: דורון מלכה

חבר המועצה אלי מזוז נבחר לאחרונה ליושב ראש הסניף של מפלגת 'הבית היהודי' ביבנה וכנציג של המפלגה לבחירות המוניציפאליות הקרבות. למרות גילו הצעיר (34), למזוז רזומה עשיר בתחום הפעילות הציבורית והפוליטית. "לא נבחרתי במקרה" הוא אומר "זה נעשה אחרי עבודה קשה של 10 שנים. אני מחובר לעשייה עוד לפני שהייתי חבר מועצה, אני בא מהשטח. החיבור אל 'הבית היהודי' הוא חיבור טבעי, שנוצר לפני חמש שנים כשפנו אליי מהמפלגה והסכמתי לקחת לידיי את המושכות. אנחנו עסוקים בעשייה וכל הזמן עם הפנים קדימה. יבנה זו שותפות, זו לא מפלגה שמייצגת ציבור מסוים, אלא את כלל הציבור. נכון שיש לי את הפלטפורמה של המפלגה, אבל הרצון הוא לשרת את כולם. במישור המוניציפאלי השיוך למפלגה ספציפית לא בא לידי ביטוי כי מה שעומד לנגד עיני זה לעשות לטובת כלל התושבים ולפעול למענם".

אבל אתה לא יכול להתעלם מזה שהפכת לכתובת של התושבים בנושאי דת דווקא וניהלת מאבקים בעניין הזה.

"הייתי כתובת טבעית עבורם גם לפני שהייתי ב'בית היהודי', כי גדלתי בציבור הזה והוא ראה בי כתובת, זה גם היה הציבור שדחף אותי. נכון שיש נושאים שקשורים לציבור הדתי ופונים אליי כדי שאני אטפל בהם ואני מטפל, בדיוק כמו שאני מטפל בנושאים שקשורים לציבור החילוני. אני משרת את כולם ומחויב לכולם, כי 'הבית היהודי' הוא הבית של כולם. אני גדלתי בבית דתי לאומי, אבל גדלנו כתושבי יבנה. כמי שבא ממשפחה דתית אנחנו לא רואים הבדלים בין דתיים לחילונים בעיר הזאת. כולנו חברים, חיים יחד ועובדים יחד ופועלים לדאוג לכולם".

 צילומי סטודיו: דורון מלכה

למה המפלגה נתנה דווקא לך להוביל ציבור גדול יחסית ביבנה?

"הייתה התחדשות גם 'בית היהודי'. ראש המפלגה פתח שורות ואיילת שקד היא דוגמא מצוינת לכך. המפלגה עברה התחדשות וזה דבר טבעי שיש רצון להנהגה חדשה, דם חדש ורענן והסתכלות צעירה יותר. המטרה היא להתרענן ולקדם את העיר וגם את המפלגה עצמה, שזה אינטרס שלה ברמה הארצית. האינטרס שלי הוא להשתמש בכלים שיש לי ובקשרים שיצרתי עם השרים וחברי הכנסת לטובת העיר, כי שאתה מחובר למפלגה אתה מחובר לממשלה ונוצרים קשרים וחברויות גם עם חברי כנסת שהם לאו-דווקא מהמפלגה שלך".

 צילומי סטודיו: דורון מלכה

מזוז, בעל תואר ראשון בחינוך ותואר שני בממשל ומדיניות ציבורית הוא מורה במקצועו והשנה מסיים גם קורס מנהלי בית ספר. בשמונת החודשים האחרונים הוא גם משמש כעוזרו האישי של חבר הכנסת ניסן סלומינסקי, יושב ראש ועדת חוקה, חוק ומשפט.

איך זה לשחק במגרש של הגדולים, הפוליטיקה הארצית מזכירה לך את מה שקורה ביבנה?

"העבודה שם דווקא חיזקה בי את הרצון לפעול יותר בתחום המוניציפלי, חשוב לי להיות שם כדי ללמוד ולהכיר את המערכות, כדי שכשאני אמשיך לשרת את הציבור ביבנה והוא ייתן בי את אמונו, בעזרת השם, אני אעשה את זה בחכמה גדולה יותר בזכות הניסיון שצברתי בעבודתי בכנסת. העבודה בכנסת פתחה לי את הראש לקווי מחשבה חדשים, וגם חידדה בי את הרצון להשתלב. כשאתה מעביר חוק בכנסת אתה לא תמיד רואה מה יוצא ממנו ואם הוא נאכף או חולל שינוי, ביבנה לעומת זאת כשאתה עובד אתה רואה לנגד עינייך איך הדברים שאתה עושה משפיעים ומחוללים שינוי וזו תחושה אחרת לגמרי. יש קשר בין השלטון המקומי למרכזי, הקרבה הפיזית הזאת מאפשרת לי להיות נגיש למקבלי ההחלטות. מבחינת ההתנהלות הפוליטית אני יוכל לומר, לשמחתי, שמצבה של יבנה טוב בכמה רמות לעומת מה שאני רואה בכנסת, מבחינת מאבקים ומשחקי כוחות".

 פרטי

מזוז החל את הקדנציה הזאת כחבר מועצה מטעם הקואליציה, היה שותף מלא וחבר בוועדות, לאחרונה פרש לספסלי האופוזיציה בשל הבטחה שהופרה, כך לדבריו, בנוגע לבניית בית ספר דתי חדש. "מה שגרם לי לפרוש לאופוזיציה, זה משהו שכבר לא יכולתי לסבול אותו. הייתה הבטחה, שניתנה לא רק לי אלא לכלל חברי המועצה, שבגלל שאין בלב יבנה ובשכונה הירוקה בית ספר דתי ייבנה אחד כזה על התפר שבין השכונות, בין נאות בגין לנאות רבין, זה היה הסיכום. בית ספר דתי יחיד בין שתי שכונות כל כך גדולות הוא קריטי לציבור שזה הובטח לו. ברגע שהופרה ההבטחה הזו בלי לעדכן אותנו, ידעתי שאני לא יכול להמשיך שם את דרכי. 'מעשיך יקרבוך ומעשיך ירחיקוך', אנחנו עובדים לפי מעשים, וברגע שהייתה פגיעה כזאת בציבור הבנתי שאני לא יכול להמשיך את דרכי בקואליציה. כשעובדים ביחד ובשיתוף פעולה אז באופן טבעי גם מתפשרים, אין לי בעיה לקדם דברים שהם לטובת כולם גם כשלי באופן אישי זה פחות נוח ואני מוכן לוותר פה כדי שאחרים יוותרו שם".

הדברים  נראים אחרת כשאתה בצד השני?

 "אני חייב לציין שאני שותף לכל דבר טוב שקורה במועצה, יש הרבה דברים טובים וזה לזכותו של ראש העיר, שעושה ופועל ואנחנו שותפים מלאים לכל דבר טוב שהוא עושה למען העיר. נשארתי חבר בוועדות ואנחנו פועלים ביחד עם ראש העיר, אני נוהג לומר את דעתי גם כשהיא לא מוצאת חן וגם כשהיא מפרגנת. אני עובד אצל תושבי יבנה נקודה, לא אצל הקואליציה ולא אצל האופוזיציה. יש כאלה שלא נוח להם כשאני אומר ככה ויש אחרים שלא נוח להם כשאני אומר אחרת, אני מקבל הערות גם מהקואליציה וגם מהאופוזיציה. אם אני מקבל הערות משני הכיוונים סימן שאני במקום טוב. אני משתדל להיות ענייני, אופוזיציה זה לא משהו שהוא קדוש בעיני".

פרטי

מזוז הוביל גם את המאבק בעניין הדיור עבור הזוגות הצעירים, כשהמטרה היא להשאיר אותם בעיר ולאפשר להם לקנות דירה שמתאימה לצרכים שלהם ובמחיר שהם יכולים לעמוד בו. "עוד לפני שהתחיל פה כל הבלאגן של תוספת 'שבס' הזהרתי שנבנות פה דירות שצעירים יתקשו לקנות אותן. נכון שהתב"ע (תכנית בניין עיר) הייתה עוד לפני שהייתי חבר מועצה ואז הגישו את הסכם הגג, אבל למה אף אחד לא דאג להתאים אותה לצעירים? מישהו שכח את הצעירים לפני 15 שנה, כי אז לא היו נציגים צעירים ולא היה מי שישמיע את קולם. אני העליתי את הנושא הזה, של צעירים תושבי העיר שרוצים להישאר לגור כאן, אבל בסופו של דבר מה שהוצע להם היו דירות גדולות שלא מתאימות להם ובגלל שהם לא יכולים לקנות אותן הם מוותרים על הזכייה שלהם. היו מי שחשבו שצריך לשנות את התב"ע, אבל אני סברתי שהתב"ע כבר קבועה וזה ייצור בעיות ולכן הלכנו לכיוון של שבס, מה שבעירייה בכלל לא חשבו לעשות ורק לאחר לחצים נענו ראש העיר והקואליציה לבקשה. אני טוען שאנחנו לא צריכים להיות חכמים כדי לתפור בעיה, בואו נהיה נבונים ולא נגיע לבעיה מלכתחילה".

תכניות הבנייה, הפיתוח של העיר והגדלת האוכלוסייה הם דווקא משהו שאינו חיובי בעיניו של מזוז. "אנחנו לא צריכים להסתכל לאן אנחנו רוצים להגיע, אלא קודם כל לבנות את עמוד השדרה שלנו ולבסס את עצמנו פנימה. לתת לכל תושב ולכל שכונה יותר, יש כאן שכונות שחייבות התייחסות ופיתוח ערכי, לא בנייה פיזית" הוא אומר. "השכונה הירוקה היא שכונה לתפארת, אבל היא נבנתה בצורה כזאת שלא חשבו על נושא החנייה ואני שומע טענות שאין מה לעשות וככה זה גם ברמת גן ותל אביב. אז אנחנו לא רמת גן ולא תל אביב ואם מישהו רוצה להוביל אותנו להיות רמת גן או תל אביב, אז אני לא מסכים עם הקו הזה. אנחנו  צריכים להישאר יבנה. מדברים על כך שנגיע ל-100 אלף תושבים ואני חושב שזה אסון, זה לא נכון בקצב הזה. יבנה צריכה להתפתח, אבל בקצב איטי יותר, לשמר את האיכויות שלה. אם מדברים על כמות, אז אני מדבר על איכות. אם אנחנו מתפתחים אבל זה יוצר מצב שבו צעירי יבנה עוזבים את העיר כי הם לא מצליחים לקנות כאן דירות, אז לא עשינו כלום".

המחירים עולים כי העיר מתפתחת, טוב לחיות בה ובגלל זה באים לכאן אנשים מבחוץ. זה לא לזכותה של העיר?

"קודם כל צריך לשמור על האיכויות של יבנה כמו שהן, צריך לשמור על הריאות הירוקות ועל השדות הנפלאים שיש לנו מסביב לעיר ולא צריך לבנות בכל מקום שרק אפשר, בגלל פעולה כזאת או אחרת של כחלון שנעשתה בלחץ רק כדי להוריד את מחירי הדיור. אנחנו יכולים לבנות ולפתח את העיר הזאת ולתכנן אותה כך שיהיו גם בה דירות קטנות שהמחירים שלהן זולים יותר, במיוחד עבור הזוגות הצעירים. תראה את הדרור שהוא בהתחדשות מתמדת ולמה? כי יש דירות קטנות, שנרכשו בעבר על ידי משפחות צעירות וכשהמשפחה גדלה הם רוכשים כבר דירה גדולה יותר ומפנים את מקומם למשפחה צעירה אחרת. זו מחזוריות טבעית לגמרי וככה זה אמור להתנהל, כדי שלצעירים יהיה קרש קפיצה. יבנה צריכה להתפתח, אבל לא בקצב מסחרר וברמה כזאת שהעירייה לא מצליחה לקלוט את כמות התושבים. אני סובר שאנחנו לא צריכים להוסיף למעלה מ-50 אלף תושבים בזמן קצר כל כך וללא תכנון מתאים. יבנה צריכה לגדול ולהתפתח אבל בקצב שהוא נורמלי, זה קצב לא נורמלי שלא יעשה טוב לעיר ויכולת השליטה על התפתחות כל כך גדולה בזמן קצר כל כך היא בלתי אפשרית. אני חושב שזה מטורף וצריך לעצור את זה, אני מכה על חטא בכל מה שקשור להסכם הגג ואם היה ביכולתי לפעול כדי לבטל אותו הייתי עושה את זה. תושבי יבנה לא רוצים להפוך לתל אביב, אנחנו צריכים קודם כל להשקיע פנימה".

במה למשל?

"למשל בכל הערים שמקיפות אותנו יש מכללות, למה יבנה לא השכילה ב-15 השנים האחרונות להביא לכאן מכללה, למה יבנה לא השכילה להביא לכאן מרכז היי-טק?! אזור התעשייה נשאר כפי שהוא עוד מימי יהודה ברוס, לא ראיתי שהוא מתפתח. העיר קיבלה לאחרונה זינוק עם השכונה הירוקה, שזה בסדר, אבל זה מה שנעשה בקדנציה של 20 שנה של ראש עיר?! לא חכמה לבנות, צריך לדאוג במקביל להתחדשות עירונית לא יכול להיות שאנחנו מתחדשים אבל מנגד פוקקים את העיר. לא יכול להיות שתושבים מרחוב הנחל חונים ברחוב הדרור ובאלון ועכשיו גם באלון תקעו רבע מהשכונה כי רוצים להקים שם עוד אלף יחידות דיור, זה לא נורמלי. 'פינוי בינוי' זה מצוין, אבל יש דרכים נוספות לעשות את זה ולא לתקוע בציר מרכזי עוד יחידות דיור. היה אפשר לתת לקבלן קרקע במקום אחר במסגרת הפרויקט, צריך לעשות דברים בטוב טעם ועם שכל".

הזכרת את נושא החינוך ואנחנו יודעים שזה ה'בייבי' של ראש העיר ולזכותו יאמר כי מערכת החינוך העירוני קוצרת המון הישגים. אתה חושב שדברים צריכים להיעשות אחרת?

"אנחנו תמיד מפרגנים על דברים שנעשים טוב. אי אפשר להגיד שאין כאן עשייה, אבל מי שבודק את המייצבים ביבנה רואה שיש ירידה עקבית בהישגים של חלק גדול מבתי הספר. לא יכול להיות שוועדת חינוך מתכנסת פעם בשנה בלבד. יש פה עשייה ברוכה של ראש העיר ומחלקת חינוך שעושים עבודה מכל הלב, אבל אני חושב שאפשר לתת עומק ולשים לב לנתונים כפי שהם ולא רק להראות את מה שחיובי. מערכת החינוך תמיד משתנה, מי שנמצא שם יודע שמורים עוברים השתלמויות בלי סוף, התלמידים היום הם לא התלמידים של פעם, המערכות היום אחרות לחלוטין ומשתנות בלי סוף. אם דיברנו על דברים שנעשים נכון, אז הכניסו ציוד מתוקשב לבתי הספר וזה טוב, אבל יש עוד הרבה דברים שצריך לשעות ולשכלל בתחומים של למידה משמעותית, של תכניות לימודים, של מעקב אחרי הישגים, פינות לימוד בבתי ספר ולתת למורים יותר כלים כדי להתקדם איתם. אנחנו במקום טוב, אבל יש לנו עוד הרבה עבודה".

 צילומי סטודיו: דורון מלכה

למרות הביקורת חשוב למזוז להדגיש כי מדובר בנושאים עניינים וכי בסך הכל הוא חש שהוא זוכה לשיתוף פעולה, גם כשהוא יושב על ספסלי האופוזיציה. "היחסים האישיים בין ראש העיר לביני הם מצוינים, גם כשיש מחלוקת היא רק על רקע מקצועי" הוא אומר.

למרות העימותים והעקיצות בישיבות מועצה?

"העימותים הם מעטים וכשיש עימותים הם בדרך כלל ענייניים. גם אם לפעמים זה גולש, זה לא משהו אישי, חס וחלילה, ואנחנו מתווכחים בצורה מאוד מכובדת. קורה לפעמים שמחטיאים את המטרה, אבל סך הכל הקשר מצוין".

וכשאתה מביא איזושהי יוזמה מצידך אתה מקבל תמיכה?

"כשאני מביא יוזמה מטעמי היא עניינית. לעיתים יש התנגדויות, אבל לרוב אני חושב שיש תמיכה. אני חושב שכחבר אופוזיציה אני בין היחידים שהצליחו להביא לעשייה ולהמשך פעילות משותפת. אני לא פרשתי סדין אדום ולא סימנתי אנשים. יש כאן תושבים ואנחנו באים לעבוד בשבילם ועובדים ביחד. חילוקי דעות זה דבר טבעי ולגיטימי, כל עוד עושים את זה בצורה מכבדת ומכובדת. אני מאמין שמי שרואה את זה מבין שזה צריך להיות הדדי".

 

כמי שהולך להתמודד למועצת העיר בראש רשימה, סימנת איזשהו יעד שמבחינתן יהיה הישג?

"המפה עדיין לא ברורה והמערכת מנומנמת, יש כאן הרבה שחקנים שעדיין לא הרימו ראש ולכן התמונה שאנחנו רואים עכשיו תהיה שונה לחלוטין בעוד חודשיים. מבחינתי המטרה הראשונה היא להגדיל את המנדטים. מספר 2 שלי דורון, שהוא לא מהציבור הדתי הוא איש נפלא וקשוב שפועל למען הציבור וביחד אנחנו רוצים לצבור כוח לטובת הזוגות הצעירים, ההתפתחות העירונית, החינוך, הסטודנטים, החברה וכל מה שאנחנו מאמינים בו".

אתה מכוון אולי גם לתפקיד של סגן ראש עיר?

"אני אשמח מאוד לקבל תפקיד ביצועי ולהחזיק את תיק החינוך. יש היום בתי ספר שלא מזכירים את בתי הספר של פעם, יבנה חייבת להתקדם בתחום הזה. הניסיון שלי בתחום הזה הוא רב ואני חושב שיש לי מה לתת בעניין הזה ואני אשמח להעניק מהידע שלי".

 

כעת שוקל מזוז את המשך מהלכיו לקראת הבחירות הקרבות ואינו פוסל גם להתמודד לראשות העיר. "ההתמודדות לראשות העיר זה משהו שהוא בהחלט על הפרק" הוא אומר "יבנה צריכה מנהיגות חזקה וצעירה ואנחנו שוקלים את הדבר הזה בכובד ראש. צריכים צעירים מובילים בהנהגת העיר, על מנת שנתקדם הלאה ולא נתקע בשנות ה-70 או ה-80".

 

על פי מה תתקבל ההחלטה הסופית?

"זו החלטה  שאני צריך לקבל גם באופן אישי וגם בראייה ציבורית ועירונית, מה נכון לעיר, מי המועמדים, לאן אנחנו רוצים לקחת את העיר ואיפה אני יכול להשפיע יותר. זה מהלך שיכול דווקא לפגוע במנדטים וקרו מקרים בעבר, לכן זו החלטה קריטית ואנחנו צריכים לשקול איך אנחנו ממקסמים את כוחנו למען התושבים".

 

בהנחה והמפה הפוליטית תישאר כפי שהיא גם אחרי הבחירות, אתה תשקול הצטרפות לקואליציה?

"אני לא פוסל שום דבר אף פעם, יש לנו תמיד יכולת להתקדם ולעבוד ביחד. כרגע אני נמצא במקום שבו אני לא שותף להחלטות הקואליציוניות, אבל העובדה היא שעל רובן אני מצביע בעד כי הן לטובת התושבים".

 

 

מה תרצה לאחל לתושבי העיר לחג?

"מה שיפה ביבנה זה הלב של יבנה, יש כאן ייחודיות בקשר בין התושבים, אחדות מאוד גדולה והתגייסות אחד למען השני ואנחנו רואים את זה בהרבה מקרים, יש פה ערבות הדדית ולב חם. אני רואה את עבודה של הגופים, העמותות, הגמ"חים, לקראת החג, אני גם פעיל בעמותת 'לשם שמיים' ואני רואה את הפעילות הענפה של העמותה המדהימה הזאת, שעושה שיתופי פעולה עם בתי ספר וגופים עירוניים ועיריית יבנה וזה דבר נפלא. אני רוצה לאחל לתושבים חג שמח ושנמשיך לתת את הלב ליבנה ולהסתכל פנימה ולא רק החוצה. אני בטוח שיהיה פה שמח".

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה