עזר כנגדה



למעלה מ-30 שנה שהרב יוסף לרר משרת את ציבור תושבי יבנה ומעמיד את עצמו לרשותם בכל בעיה או שאלה המצריכה את עזרתו. בין אם מדובר בשאלת רב, בסיוע לנזקקים או בעריכת חופות וקידושין, הכל עשה באהבה גדולה ובשמחה רבה. בחודשים האחרונים נאלץ להתמודד עם בעיה מסוג חדש, מחלתה של רעייתו יפה. הבעל המסור כמעט ולא מש ממיטתה שבהדסה עין כרם, ומנסה לשדר 'עסקים כרגיל' כשהוא מפקח על כל הפעילות אותה מבצעים במסירות, שני בניו

צילום: דוד מטודי, ארכיון בית חב"ד

ימים לא פשוטים עוברים על הרב יוסף יצחק לרר יושב ראש בית חב"ד ביבנה. השבועות שלפני חג הפסח הם העמוסים ביותר בסניף, אך הפעם הוא נאלץ להפקיד את המלאכה בידי בניו ולהעביר את רוב זמנו לצד מיטת רעייתו, יפה בבית החולים, שם היא מאושפזת בשל מחלת הסרטן. "אין ספק שמרגע שהחלה המחלה הבנתי שבחיים יש סדר עדיפויות ולמרות שבית חב"ד זה פרויקט חיים, הטיפול באישה עומד ראשון" אומר הרב לרר. "יחד עם זאת, השתדלתי להמשיך עד כמה שאפשר ולדאוג שהפעילות השוטפת תימשך. הדבר היה ללא מאמץ רב, כי ברוך השם בניי השתלבו בפעילות. כתוב שאדם לא מקנא לא בבנו ולא בתלמידו. אני חושב שהם עושים זאת יותר טוב ממני". עשרות שנים הוא גם עורך את ליל הסדר בבית חב"ד, אך השנה גם זה הולך להשתנות מכורח הנסיבות.  "עשרות שנים איני עורך את הסדר בבית, אלא בבית חב"ד עם יהודים יקרים. השנה כנראה אערוך אותו בחדרי שבהדסה יחד עם רעייתי. כמובן שמסורת ליל הסדר בבית חב"ד נמשכת".

"הרבי אוהב כל יהודי"

הרב לרר הגיע ליבנה עם רעייתו לפני 32 שנה. הם היו אז זוג צעיר והורים לשתי בנות: "עכשיו אחרי לב שנים, שישה מתוך שבעת ילדינו הנשואים בחרו לגור בעיר וחלקם נכנסו לסייע בהפעלת בית חב"ד" הוא מספר.

כולנו מכירים את בתי חב"ד בעולם, איך נראה בית חב"ד בארץ?

"בית חב"ד זהו מוסד שהוקם ע"י הרבי מליובאוויטש ומופעל על ידי שליחיו בעולם, כולל מאות בתי חב"ד בארץ. מי שקבע את המודל זה הרבי שהציב מטרה לדאוג לכל יהודי באשר הוא בשלושה דברים בעזרה פיזית, גשמית עזרה רוחנית. בית שמכיל את שלושת הדברים שעליהם העולם עומד מקום להכרת התורה, מקום לתפילה ומקום לגמילות חסדים".

יח"צ

מה סדר היום שלך כמי שעומד בראש חב"ד ביבנה?

"כיום את הפעילות השוטפת איני מנהל בפועל, אלא רק בפיקוח העליון על הביצוע. בפעילות השוטפת מופעל בית כנסת בבית חב"ד שפותח דלתותיו לכל התושבים בשמחות ולהבדיל בימי האבל. בחלוקה החודשית לנזקקים ובדאגה לאנשים הזקוקים לעזרה, חלק מזמני אני מקדיש לייעוץ והכוונה לאנשים הזקוקים לכך. משתדל ליישם את רצונו של הרבי ששלוחיו יתנו מכל הלב לכל יהודי. אם אין קמח אין תורה אני חייב גם לדאוג לקמח,למשאבים הכספיים ליישם את כל המטרות".

האם יש תקופות לחוצות יותר בעבודה?

"ודאי, בתקופות החגים בהם אנו עושים מאמצים גדולים להגדיל את כמות המזון, ישנם אנשים שבמשך השנה מצליחים לסגור החודש עם השכר אותו הם מרוויחים אך בתקופת החגים זקוקים לעזרה. לאנשים יש גם שאלות הלכתיות רבות, הנוגעות לחגים, שאנו משתדלים לתת להם מענה.

לפני החגים אנו מכינים פעולות העשרה לילדי הגנים ובתי הספר, השנה מאות ילדים השתתפו בסדנת אפיית המצות".

הרבי מילובביץ'

כמה שנים מתקיים פרויקט קמחא דפסחא ובאיזה היקף?

"כשלושים שנה, אך אנו מנסים לעזור לאנשים לא רק לפני חגים אלא במשך השנה כולה, מאות משפחות מקבלות עזרה במשך השנה במזון יבש במוצרי בשר ואף מפרוייקטים של הצלת מזון כמוצרי חלב ומוצרי מאפה. לפני החגים יש לנו רשימה של כחמש מאות משפחות שבחלקן מקבלות מזון דרך כולל חב"ד, בנוסף לייעוץ האישי בנושאים השונים".

כיצד תנועת חב"ד מצליחה להתחבר לכל שכבות הציבור למרות השסע הגדול הקיים בעם?

"הרבי אוהב כל יהודי לא רק כסיסמא ליצור דעת קהל אוהדת, אלא מתוך מחשבה שכל עם ישראל אחים וגם אם אתה חושב שאחיך טועה אתה לא בועט בו, אתה ממשיך לאהוב אותו כי אחיך הוא. ברגע שזו הגישה, שאתה מחייך לשני גם הוא מחייך אליך גם עם לפעמים רואים דברים בצורה שונה. אני חושב שזו ההרגשה של כל מי שנתקל בתנועת חב"ד. כמובן שתמיד יש חריגים גם במשפחה יכולים להיות ילדים חריגים".

פרטי

כיצד אתה משתלב בפרויקטים עירוניים?

"יש לנו שיתוף פעולה מלא עם הרווחה, בעיקר בנושא חלוקת המזון. נציגינו בשכונות פעילים במרכזיים הקהילתיים ובמרכזי הקניות לקראת החגים, אנו מקבלים את מלא העזרה מהראשות המקומית כולל עובדי השטח. יש תחום אחד שאנו לא פעילים בו והוא התחום הפוליטי, למרות שיש לנו כבר שבעה נציגים הפעילים בבית חב"ד ובשכונות. אנו נציגים של כל התושבים גם אחרי הבחירות".

 פרטי

"שאלתי את עצמי האם אני בחלום או במציאות"

בחודשים האחרונים, כאמור, התהפכה שגרת חייהם של יפה ויוסי לרר, לאחר שבעקבות מחלתה של יפה, והטיפולים האינטנסיביים אותם היא עוברת במרכז הרפואי 'הדסה' עין כרם, שוהים השניים ברוב הזמן בירושלים, הרחק ממרכז הפעילות ביבנה.

למרות שהוא סמוך למיטתה של יפה ומשתדל להיות לצדה בכל שעות היממה, ממשיך הרב לרר לתת מענה לתושבי יבנה הפונים אליו. הטלפון שלו תמיד זמין לכל דבר ועניין, וכאשר אין באפשרותו לטפל עקב מגבלת המרחק הפיזי, מעביר את הדבר לבנו ישראל, שמיד לוקח את המושכות.

יפה חלתה לפני למעלה משנה, מה שאילץ אותה לצאת לחופשה מהוראה. רק לפני כשבעה חודשים נודע להם שמעורבת כאן גם מחלת הסרטן. עד לרגע האחרון עוד ניסו לשמור על שגרת יום תקינה וחיתנו את בנם. "יעצו לנו לקיים את חתונת ילדינו השביעי בהקדם, אשתי אישה עם הרבה אמונה שנותנת לה את הכח והעוצמה לנצח, בחתונה ראו זאת כולם" אומר הרב. שבוע לאחר מכן אושפזה יפה בבית החולים והרב לרר עבר להתגורר איתה בבית החולים למשך חודש, כשבשבועיים הראשונים הוא לא עזב את שטח בית החולים אפילו לא לרגע אחד וגם לא נתן לאף אחד להחליף אותו במשמרות בבית החולים. "הבנתי שהדבר הטוב ביותר לאשתי, שאני אשהה עימה בכל תקופת האשפוז וההתמודדות עם הטיפול ולכן בקשתי מילדי  שימלאו את מקומי בעבודת בית חב"ד. העבודה ערב החג היא מאוד תובענית צריך לדאוג לגייס את כל הכוחות כדי לארגן את ליל הסדר, לרכוש, להתרים ולארגן את המנות לנזקקים, לדאוג שלאנשים יהיה האפשרות לערוך ליל סדר כהלכתו עם מצה שמורה ועוד. אך הסיפוק נותן את הכח להתמסר ולבצע".

פרטי

איך אתה מתמודד נפשית, אין נקודות שבירה?

"האמת, שגם אני שאלתי את עצמי האם אני בחלום או במציאות. כיצד אני ממשיך לתפקד רגיל, חשבתי אולי איני מבין את המציאות. נחש שמתקרב, אדם מבוגר מבין את המשמעות ולכן מפחד. ילד קטן מתקרב אל הנחש כי אינו מבין את הסכנה. בסופו של דבר השתכנעתי שהאמונה והביטחון באבא ה' שאינו עושה רע לילדיו גם אם אנו לא מרגישים היא האמת. שנים אני מציג את התאוריה הזאת לפני אנשים הבאים לקבל סעד וגם אצלי זה צריך לעבוד במבחן המציאות. ברוך השם אני מצליח להמשיך גם להיות אוזן קשבת לאנשים הזקוקים, גם באירועים קשים. כמובן שאני בסך הכל בן אדם ומתפלל כל הזמן שהחוסן הנפשי ישמר. גם בשביל להמשיך לתמוך באשתי עד להחלמה השלימה וגם לאחר מכן, וגם בשביל להמשיך ולמלא את השליחות שהטיל עלי הרבי".

מה אתה מאחל לתושבי העיר לפני החג?

"שיזכו לחגוג את החג יחד עם משפחתם היקרה ויזכרו גם את אותם אנשים שאין להם את האמצעים הכספיים או הידע ההלכתי או משפחה לערוך את הסדר. ויזכו תושבי העיר לא רק להאמין שהכל טוב אלא גם לראות זאת מול העיניים. ובמבט אישי, אנחנו נמצאים בחודש ניסן, שמסמל את חיי העם היהודי מעל הטבע כעם הוא כפרט ואני יכול לומר שבחודשים הללו לא רק שציפינו לניסים אלא אנו חווים אותם. ומחכים לנס הגדול של כל עם ישראל בגאולה הקרובה". 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה