רוצה לסגור מעגל



44 שנים לאחר שנבחר לראשונה לתפקיד, הכריז השבוע מאיר שטרית על התמודדותו לראשות עיריית יבנה. בראיון ראשון מאז פרש מהחיים הפוליטיים, מספר שטרית מה הביא אותו להתמודד לתפקיד, מהן תכניותיו במידה וייבחר, מה יש לו לאמר לתושבי יבנה הוותיקים וכיצד הוא רואה את מערכת הבחירות עצמה

צילומים: חגי חסדאי כהן

כאשר נבחר מאיר שטרית לראשות מועצת יבנה בפעם הראשונה, היה צעיר בן 25, שעמד בראש קבוצה צעירה ומהפכנית שלקחה את עצמה להצעיד את יבנה קדימה. באמצע הקדנציה השלישית, ולאחר שיבנה גדלה והפכה לעיר, עזב שטרית את הפלטפורמה המקומית והמריא בדרך לקריירה עשירה ומפוארת שכללה כהונה כחבר ב-9 כנסות ישראל ושר ב-7 משרדי ממשלה שונים. בשלוש השנים האחרונות מכהן שטרית כראש החוג לתואר שני במנהל עסקים עם התמחות במדיניות ומנהל ציבורי במכללת רופין, וכעת לאחר מספר חודשים של אי ודאות, הכריז על התמודדותו לראשות העיר בבחירות שייערכו ב-30 לאוקטובר.

מאיר, קודם כל, למה אתה צריך את זה?

"האמת, אני לא צריך את זה, אני רוצה את זה!  אני לא יכול לעמוד מהצד ולראות את יבנה שוקעת. יבנה נמצאת היום בנקודה שבה היא יכולה או להמריא או לשקוע, זו נקודת מפנה. אני חשבתי שאם אני לא אכנס עכשיו למעגל ואדאג לזה שיבנה אכן תמריא, היא תשקע. אני צופה את הבעיות כי אני רואה את מה שמתרחש".

איך אתה רואה את תפקיד ראש העיר?

"התפקיד של ראש עיר הוא לא לנהל את העניינים היומיומיים בעיר, בשביל זה יש ראשי מחלקות ועובדים אחרים, שצריכים לעשות את העבודה. ראש עיר תפקידו להסתכל קדימה 20 ו-30 שנה, לקדם, להשיג תקציבים, להביא לפה אנשים, לעניין את המדינה במה שקורה עם יבנה. כשאתה מתעסק ביום יום אין לך אפילו זמן לחשוב, בוודאי שלא לקדם שום דבר אחר. יבנה זקוקה לחזון, לתכנית ארוכת טווח, את זה אני רוצה לעשות. אני רוצה להכין את התכנית, לקדם אותה, לבנות הנהגה חדשה ולעזוב. אני מתחייב שבשום פנים ואופן לא אשאר יותר משתי קדנציות, ואולי גם פחות. אני רוצה לבנות הנהגה חדשה, שתחליף אותי, וזה מה שלא קרה עד היום לצערי. צריך ליצור היום הנהגה חדשה, צעירה, שתוכל להוביל את העיר קדימה, אחרי שיש חזון מסודר, ברור ומסלול שיכולים ללכת בו בביטחון  מלא".

שטרית הוא פוליטיקאי ותיק ומשופשף, עבר במהלך 44 שנות הקריירה הציבורית שלו מאות ואלפי ראיונות, מה שהפך אותו למיומן מאד במלאכת העברת המסרים. הוא מאד חד, ממוקד, וחוזר על עיקרי הדברים שוב ושוב, מוודא שהכל יעבור ויחלחל בדיוק כפי שהוא רוצה. כך עשה בנאום פתיחת מערכת הבחירות באולמי 'דרימס' השבוע, כך יעשה ודאי בכל אחד ואחד מחוגי הבית אליהם יגיע בחודשים הקרובים וכך עושה גם כעת, כשהוא מדבר בהתלהבות על עיקרי תכניתו.

"השכונות הוותיקות הוזנחו לחלוטין בעשרות השנים האחרונות, יש הידרדרות חמורה, בתשתיות, בשטח הציבורי ובאיכות החיים של התושבים בשכונות אלה", פותח שטרית את דבריו. "כשר השיכון  בשנת 2007 קבעתי כי כל שכונה חדשה שתיבנה בעיר קיימת, תוטל אגרת על כל דירה חדשה שנבנית לטובת השכונות הוותיקות בעיר. כי לא יעלה על הדעת שתוקמנה שכונות חדשות והעיר הישנה תישאר במצבה.

תקציב זה מיועד לשיפור מצבן של השכונות הוותיקות בלבד ולא לשום מטרה אחרת. יבנה קיבלה בגין בניית השכונה הירוקה תקציב גדול ואיני רואה שום השקעה בשכונות הוותיקות".

מאיר שטרית

בנוסף, אתה מדבר על סיפוח כל השטח בין יבנה לים ופתיחת חוף הים. במה שונה התכנית שלך מתכניות קודמות שהכרנו?

"א. סיפוח שטח זה הכולל בסיס של חיל אויר, הכור הגרעיני שורק, ובסיסים נוספים יכניס ליבנה תוספת של מיליוני שקלים לתקציב.

ב. פתיחת חוף הים לתושבי יבנה- אין שום סיבה הגיונית שיכולה למנוע מתושבי יבנה ליהנות מחוף ים כמקובל בכל הערים ברצועת החוף. גם אם יהיה צורך במאבק לשם כך אנהל אותו ללא היסוס. להערכתי ניתן לעשות זאת".

למרות התדמית הטובה וההישגים של מערכת החינוך בעיר, אתה טוען שהדברים הם לא בדיוק כמו שהם נראים.

"יבנה הייתה בין המקומות הראשונים בישראל בחינוך, זאת הסיבה המרכזית לשינוי פניה של יבנה מעיירת פיתוח נחשלת לעיר ואם בישראל. החינוך היה הגורם המרכזי שגרם לכך שאלפי משפחות מכל רחבי הארץ באו לגור כאן ובנו את ביתן במסגרת בנה ביתך, ובשכונות אחרות.

לצערנו החינוך ביבנה התדרדר חמורות, ואנו עדים לתוצאות. יבנה במקום 50 בחינוך בארץ, בבדיקת רמת האלימות בבתי ספר יבנה בולטת לרעה. אנו נלווה את מערכת החינוך מקרוב, נתמוך בה ובצוות המורים, נשקיע הרבה בצוות ההוראה כי מסתבר שזאת ההשקעה האפקטיבית ביותר לשיפור רמת החינוך של התלמידים.

הפעלת בתי הספר היסודיים אחה״צ כפי שעשינו בעבר, בתי הספר יופעלו אחרי הצהריים כמתנסים, כך שיופעלו בהם מערכת של העשרה חוגית חברתית, מוסיקלית ולימודית. זה ישחרר את ההורים מדאגות לילדיהם בשעות אחה״צ.

הפעלת גני ילדים חודש נוסף בקיץ. נפעיל כפי שעשינו בעבר את גני הילדים חודש נוסף בקיץ בעלות נמוכה להורים כך שהילדים יישארו במסגרת חינוכית חודש נוסף.

 נקים מכללה אקדמית ביבנה שתיתן אפשרות לסטודנטים מיבנה ומהסביבה. תייצר מקומות עבודה לאקדמאים ביבנה. ותשים את יבנה על מפת ההשכלה הגבוהה".

 

 

אי אפשר לדבר על חינוך מבלי לדבר על ספורט.

 

"ודאי. אנו נפעיל את מערכות התרבות והספורט בגישה תומכת ומקדמת הצטיינות בכל התחומים, נחזיר את יבנה על המפה בספורט, בתרבות ,בחינוך ובאומנות.

מה קרה למכבי יבנה שהייתה סינדרלה בליגת העל בשנות השמונים? אליצור יבנה? גם כאן הצטיינות משיגים רק על ידי השקעה ותמיכה בשחקנים ובמאמנים תמיכה כספית ותמיכה חברתית של הקהילה, זה לא קורה מאליו, זה קורה כאשר מטפחים גאווה מקומית בעיר ובנציגיה. וכך נעשה ונתמוך בקבוצה במגמה להביאה מחדש לליגת העל".

 

ואי אפשר לדבר על ספורט בלי לדבר על מקומות בילוי לצעירים

"רוב הצעירים כיום יוצאים החוץ ליבנה לבילוי. לכן יש מקום לפתח ביבנה מקומות בילוי לצעירים. אפעל בהתייעצות עם מומחים ועם הצעירים ביבנה לפתח מקומות בילוי מתאימים לצעירים כדי שלא יצטרכו לצאת לשם כך מהעיר".

 

          

מאיפה תביא את הכסף לכל זה?

ראשית, אקדם הקמת אזור תעשיה חדש במערב יבנה. אזור זה יהיה מיועד לתעשיית הייטק וטכנולוגיה. אזור תעשייה ביבנה הוא בעל יתרונות רבים: יבנה במרכז הארץ, נגישות נוחה מצפון ומדרום, ברכב וברכבת. עלות קרקע נמוכה יותר מאשר באזורי הביקוש הקיימים, נפעיל מערכת של מיסוי נמוכה יותר כפי שעשיתי בעבר, תהליכי הרישוי יהיו תכליתיים וקצרים כפי שעשיתי בעבר. אזור תעשייה זה ייצור אלפי מקומות עבודה לצעירים בתחומי הייטק כך שרבים מצערי יבנה יוכלו לעבוד כאן קרוב הביתה.

שנית, נקים חברה כלכלית לעיר יבנה. החברה תוכל להאיץ את הפיתוח של יבנה הן בפרויקטים חדשים והן בשכונות הוותיקות. החברה תחסוך כספים רבים לעירייה בביצוע הפרויקטים, וכן תגדיל את הכנסות העירייה".

ומה לגבי העסקים הקיימים?

"בעלי העסקים ביבנה זקוקים לתמיכה ולסיוע. הם המנוע העיקרי של הכלכלה ביבנה, נתמוך בשיפוץ ושיפור אזורי המסחר. נבדוק את עלות המיסוי של העסקים במטרה לעשות סדר ולהקל על בעלי העסקים הקטנים".

נקודה נוספת שאתה מרבה לדבר עליה היא התחבורה בעיר. המצב באמת כזה גרוע לדעתך?

"בעיות התחבורה בעיר ידועות וחמורות, הצפיפות הקיימת יוצרת פקקים גדולים בבוקר ביציאה מהעיר ובערב בכניסה לעיר, כמו כן היא יוצרת פקקים גדולים בכניסה לאזור התעשייה בבוקר וביציאה מאזור התעשייה בערב. חלק גדול מהבעיה נוצר כיון שהעירייה אפשרה למשרד השיכון להקים את השכונה הירוקה לפני בניית המחלף הדרומי".

שטרית. "אחת הבעיות הגדולות זו התחבורה בעיר"

אבל גוב ארי הבהיר שלא יאשר איכלוס הבניינים לפני פתיחת המחלף.

"בשום פנים לא הייתי מרשה להתחיל בבניית השכונה הירוקה ללא תחילת הבנייה של המחלף. זו הייתה שגיאה גדולה לאפשר בנייה של השכונה ללא בניית המחלף וברור שעתה התושבים משלמים את המחיר. לא אאפשר בנייה נוספת כלשהי של משרד השיכון ללא התחלת הבנייה של המחלף. מאחר והייתי שר התחבורה בשנת 2004 ושר השיכון בשנת 2007 אני משוכנע שאוכל לקדם את הבנייה של המחלף במהרה".

אולי הפתרון הוא תחבורה ציבורית?

"קיימות תלונות רבות על שרות התחבורה הציבורית ביבנה. הזמינות שלה, הסינכרון בינה לבין זמני הרכבת. במצב זה גם  מי שרוצה לנסוע ברכבת, נאלץ כיום לבוא עם רכבו האישי לתחנת הרכבת ולהשאיר אותו שם בהנחה שהוא מוצא מקום פנוי. עד שישוב  מהנסיעה, התוצאה , מגרש חנייה ענקי באזור הרכבת שמתמלא במהירות, ומתרחק מרחק משמעותי מהתחנה".

זה כך בכל מקום. יש לזה פתרון?

"הפתרון האפשרי הוא תכנון מחדש של התחבורה הציבורית בעיר כך שתופעל באמצעות מיניבוסים שיסעו בשכונות השונות בזמינות מתואמת עם זמני הרכבת ויאפשרו לאנשים להגיע לתחנה במהירות כדי להגיע בזמן לרכבת שלהם. כך לא יצטרכו אנשים לנסוע ברכבם הפרטי בפקקים בבוקר וגם להחמיץ את הרכבת שלהם. וכך בחזרה. ככל שהזמינות תגדל , יפחת הצורך לנסוע ברכב הפרטי".

 

דיור ופיתוח קהילתי

 

מחירי הדיור ביבנה התייקרו מאוד לאחרונה בעיקר בגין בניית השכונה החדשה. במצב שנותר רוב הזוגות הצעירים אינם יכולים להגיע לדירה משלהם, אלא במסגרת "המחיר למשתכן", תכנית שיש איתה לא מעט בעיות וזוגות רבים שזכו בהגרלה נאלצו לוותר על הזכות שלהם.

"לצערי העירייה לא דאגה לתושבי יבנה בבניה החדשה בעיר כפי שעשיתי בשנות השבעים בפרויקט בנה ביתך ביבנה, בו תושבי יבנה קיבלו 50% הנחה על מחירי המגרשים, וכן קיבלו עדיפות ראשונה בהגרלת המגרשים", אומר שטרית.

"עדיין צריך לפתור את הבעיות של תושבי יבנה בדיור ולכן בכוונתי ליזום פרויקטים של דיור בר השגה כך שתושבי יבנה יוכלו לקנות דירות במחיר סביר, הרבה יותר נמוך מהמחירים כיום. כדי להשיג זאת אשתמש בשיטות של דיור בר השגה המקובלות בעולם ואפעל להביא יזמים ליבנה לבצע בנייה של דירות להשכרה ארוכת טווח".

אתה מרבה להזכיר את תכנית בנה ביתך, אבל הקרקעות שהיו אז זה לא הקרקעות שיש היום.

"ועוד איך שכן! אני מתכוון להפעיל תכנית בנה ביתך גדולה הרבה יותר מעבר לכביש המהיר, במערב יבנה, שם נפעיל תכנית שתכלול כ- 5000 משפחות שיבנו את ביתם כפי שעשינו בשנות השבעים. השטח המתאים לכך הוא שטח תע״ש לשעבר שכמובן  צריך לטפל בו ולהעביר את התהליכים התכנוניים הדרושים".

אבל זה מיועד בעיקר למשפחות מבוססות שיכולות להרשות לעצמן לבנות בית פרטי.

"אז זהו, שלא רק. אפתח שיטה חדשה שתאפשר לכל זוג צעיר לבנות בית במחיר נמוך, כאשר הוא יוכל עם הזמן להגדיל את ביתו בשלבים מודולריים מאושרים מראש- אני קורא לשיטה זאת 'בית צומח'. אני בטוח כי השיטה שתופעל על ידי ביבנה תועתק בכל הארץ בדיוק כמו שקרה בתוכנית בנה ביתך שאותה התחלתי ביבנה".

ואי אפשר בלי להתייחס לעניין פינוי בינוי.

"תכניות בינוי פינוי חייבות להתבצע בהמרה הגיונית, דהיינו זכויות הבניה שהקבלנים יקבלו יהיו הגיוניות מול העלות כדי של ייווצר מצב של קטסטרופה בשכונות בהן בונים בניינים חדשים ומגדלים, כמו צפיפות תנועה בלתי נסבלת, חוסר מקומות חניה ועלות גבוהה לדיירים עבור דמי אחזקת הבניינים. לכן תכניות פינוי ביוני חייבות להיערך במכרז פומבי כדי לקבל את ההצעה הטובה ביותר".

אתה מתכוון להשתמש בקשרי הממשל שיצרת על מנת לקדם את כל התכניות האלה?

"חלק מהיכולת של ראש עיר לקדם את  היישוב שלו תלוי במשרדי הממשלה. אני מכיר זאת כשר בממשלה וגם כראש עיר בעבר. כיום עם הניסיון המצטבר שלי בכנסת ובממשלה, הייתי שר בשבעה משרדים, חבר קבינט בטחוני, גזבר הסוכנות , ושורה של תפקידים אחרים. הקשרים שלי בממשלה ובכנסת הם נכס חשוב ביותר ביכולת שלי לשנות את המצב לטובתה של יבנה. אני מכיר אישית את כל חברי הממשלה ואת רוב המנכלים של משרדי הממשלה וחברי הכנסת. ברור על כן שענייני יבנה יקבלו טיפול ראוי".

אתה באמת מאמין בכל התכניות הללו?

כשאני התחלתי 'בנה ביתך' אמרו לי שאני הוזה ושאף אחד לא יבוא לגור שם, אמרתי בסדר והנה זה חי וקיים. אותו הדבר היום, כשאני מעלה רעיונות חדשים אנשים אומרים שחלק מהדברים בלתי אפשריים, אבל אנחנו נבצע הכל אחד-אחד".

איזה תגובות אתה מקבל?

"אומרים לי 'תחזור לפוליטיקה הארצית, צריכים אותך שם', אבל אני אומר שיבנה זאת האהבה הראשונה שלי בפוליטיקה, ואהבה ראשונה תמיד תישאר בלב. אני אוהב את יבנה, אני לא מתנצל על זה. אני מכיר את התושבים, יותר את הוותיקים, כמובן, ומאוד אוהב אותם, בכל ליבי. אחרי המהפכה הראשונה שעשינו ביבנה, כשהובלנו אותה ממקום נחשל להיות עיר, חבל לי לראות אותה שוקעת, בזמן שאני רואה את הערים בסביבה שלנו פורחות, צומחות ומתקדמות".

מבחינתך זו סגירת מעגל?

"יש בזה סוג מסוים של סגירת מעגל, אבל זאת לא הסיבה שאני בא לפה. הסיבה היא אחת, לגרום לכך שיבנה תתקדם ותלך למקום שהיא צריכה להיות בו. אני חושב שאני יכול לעשות את זה, דווקא על רקע העובדה שאני חוזר עכשיו עם ניסיון אדיר. לדעתי יש מעט מאוד אנשים בארץ עם ניסיון כמו שיש לי, אני אנצל את כל הידע והניסיון לטובתה של יבנה".

זו התשובה שלך לאנשים שאומרים 'אנחנו לא רוצים לחזור 30 שנה אחורה'?

"אנחנו לא חוזרים 30 שנה אחורה, אנחנו הולכים 30 שנה קדימה. אני חושב שראש עיר אסור לו להישאר יותר משתי קדנציות, אם אעשה פשרה אז שלוש. צריך לחוקק חוק בנושא, שלטון לאורך זמן הוא לא טוב, לא תקין, עולה לאנשים הכוח לראש והם חושבים שהם יכולים לעשות מה שהם רוצים. אני הגבלתי את עצמי באמצע הקדנציה השלישית. כאשר יבנה הפכה לעיר כמו שהבטחתי לעשות, עזבתי. לא נבדקתי לכיסא ואמרתי 'אני נשאר פה לנצח', יכולתי להישאר עד היום. מישהו יכל לסלק אותי אז? לא. אף אחד לא יכל להחליף אותי, אבל חשבתי שצריך לתת צ'אנס לאחרים. לכן עזבתי באמצע הקדנציה, מיניתי את הסגן שלי ויצאתי".

אתה רומז כאן למישהו?

"אני חושב שראש עיר צריך לדעת מתי לצאת ולעשות את זה בכבוד ואני אמרתי את זה גם לצביקה. הוא אמר לי שהוא פורש ואז חזר בו מתהליך הפרישה, ואני לא מבין למה. הוא פופולארי מאוד בעיר, אוהבים אותו אז אמרתי לו שהוא במצב נהדר, עכשיו שיגיד תודה, יגידו לו תודה ויזכרו אותו תמיד לטובה. למה ללכת למערכת בחירות אחרי 20 שנה?! הוא גם איש מבוגר מאוד ואני אישית חושב שהוא עושה טעות שהוא ממשיך להתמודד. אני מודה שכשהתחלתי את המהלך וחשבתי להתמודד יצאתי מנקודת הנחה שהוא לא מתמודד ומתכוון לפרוש מהחיים הציבוריים. לדעתי גם עכשיו ראוי שיסיים, יעשה דברים אחרים בחיים וייהנה מהם כי מגיע לו. הוא עשה לעיר טוב ומגיעה לו תודה על כך, אבל אני אומר תודיי, שזה תודה ודי, צריך לדעת מתי לעצור".

מה צפוי להיות בחודשים הקרובים?

"מערכת בחירות. אני נגד לכלוך ושומר על מערכת בחירות נקייה. ממני לא תשמע מילה רעה על צביקה או על מישהו מהמועמדים האחרים. אני חושב שהגיע הזמן שנתנהג כמו מבוגרים, שמערכת בחירות תהיה מערכת לגופו של עניין, הרי צריך להמשיך אחר כך לעבוד ביחד. אין סיבה לריב וחלילה ללכלך אחד על השני. כל אחד שיציג את מה שהוא רוצה לציבור ושהציבור יחליט. זה נקרא דמוקרטיה. אגב, אני מעריך את הבחירות ברשויות המקומיות יותר מאשר את הבחירות לכנסת, כי אלה בחירות ישירות והבוחרים נותנים אמון בבן אדם. פעם בחמש שנים יש לציבור הזדמנות לקבוע את העתיד שלו. אם הציבור היבנאי לא מעניין אותו מה יקרה ביבנה בעתיד, שיבושם לו. אני מאמין שכל אחד שגר בעיר צריך לחשוב קדימה, מה יהיה עתיד הילדים שלו ואיזה סיכוי יש להם ביבנה. אני מציג באופן ישיר והגיוני את מה אני מתכוון לעשות בכל תחום, אין לי מה להסתיר".

במידה ולא תיבחר תישאר במועצה?

"אני כאן כדי לנצח בבחירות. אני רואה עשייה, ולכן אני יכול להיות גם חבר מועצה ולפעול לטובת העיר מהצד הזה. אני לא רואה בזה פחיתות של כבוד. בעיני עיריית יבנה היא יותר חשובה מכל התפקידים שעשיתי, זה תפקיד שאהבתי הכי הרבה בפוליטיקה. אני לא אומר את זה רק היום, אתה תמצא אינספור ראיונות שלי בהם אמרתי שזה היה התפקיד שנהניתי ממנו הכי הרבה, עם הסיפוק הכי גדול. אני שמח לחזור לאהבה הראשונה שלי ולהוביל את יבנה למקום שאנחנו רוצים שהיא תהיה בו. אני מאמין שאצליח לעשות את זה".

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה