כשסיפור וטיפול נפגשים



הפסיכותרפיסטית עופרה רוזנפלד מוציאה ספר ילדים חדש, המשלב בתוכו גם הדרכה להורים ומעניק כלים פשוטים להתמודדות עם מצבים רגשיים שונים. בראיון מיוחד היא מספרת מה גרם לה להוציא ספר ראשון אחרי שנים ארוכות של טיפול ומדברת על הקשיים שבהורות בעידן המודרני

.

לפני כחמישה חודשים יצא לאור ספרה של עופרה רוזנפלד 'אבירי המ.ל.ך (אבירי המוח לא כוח)', שמספר את סיפורו של יובל, תלמיד כיתה א', המתמודד עם קשיים ביצירת קשר עם חבריו לכיתה. "במקרה, או שלא, יובל זה גם השם של הבן שלי, שהיוו השראה לכתיבת הספר הזה" אומרת רוזנפלד. "במהלך מסעו לרכישת חברים הוא חווה תסכול ואכזבה, אך לומד לבנות, בתיווכם של בני משפחתו, את הגשר לקשר עם הסובבים אותו" היא מסבירה. "הפתרונות היצירתיים שיובל מוצא מאפשרים לו להרגיש טוב עם עצמו, ולבחור להיות חשוב ומועיל בקבוצת בני גילו".

הספר קיבל תו תוכן של מכון אדלר ומוצג בכנס העשור של המכון. כמו כן הוא אושר כספר לימוד במכללת רידמן בקורסי הדרכות הורים. הוא מיועד לגילאי 5-10 ומחולק לשלושה חלקים. החלק הראשון הוא הסיפור, אליו מצורפים הסברים על הגישה הטיפולית, שעליה מתבסס הספר. "הוא ארוג כמו יריעת בד של איורים, סיפור וכלים מתוך העולם הטיפולי של הפסיכותרפיה האדלריאנית וכלים של NLP ודמיון מודרך, תוך שימוש במשחקים. כל אלה ממחישים לילד כיצד הוא יכול לראות דברים מזווית ראייה שונה והוא מקבל כלים שערוכים בתוך הספר". החלק השני מסייע להורים ליצור תקשורת הדדית בינם לבין הילדים. "בחלק הזה יש חיבור בין הכלים, שהופיעו בסיפור, לתאוריות אקדמיות והכוונה למקורות אקדמיים, אבל הכל מאוד בגובה העיניים. זאת למעשה פסיכולוגיה חיובית בגובה העיניים". חלקו השלישי של הספר מהווה מדריך עבור ההורים ומציע להם פעילויות נוספות, שנועדו לעודד תקשורת, מחשבה יצירתית ופתרון בעיות רגשיות וחברתיות. "המוטו הוא למעשה שאפשר לחשוב אחרת ולפעול בצורה מועילה יותר לעצמך ולסביבה, מה שגורם בסופו של דבר להרגשה יותר טובה".

 

רוזנפלד היא פסיכותרפיסטית ומנחת הורים מטעם מכון אדלר, היא בעלת תואר שני בחינוך מאוניברסיטת בר-אילן, מטפלת גוף נפש, מאסטר ב- NLP  ודמיון מודרך  מטעם HNLP Centre Pennsylvania USA , מטפלת בפסיכותרפיה גופנית. מזה למעלה מ-15 שנה שהיא עוסקת בתחום הטיפול האישי, הרגשי האינטגרטיבי מתוך הקליניקה שלה במושב גאליה. "אפשר להגיד שלמדתי עשר שנים ברציפות ואני עדיין לומדת ומרחיבה אופקים כל הזמן".

היא אמא לשלושה בנים, כיום בני 32,28,18, אך עיסוקה הנוכחי החל בשלב שבו הפכה לאמא צעירה וחיפשה תשובות ופתרונות. "חוויתי קשיים בתחילת הדרך, הם שגרמו לי לחפש דרכים אחרות ויצירתיות יותר".

אילו קשיים?

"כל מה שקשור בהורות. רציתי להכיר את הילדים שלי יותר ולדעת מהי הדרך הנכונה לעזור להם. הייתה איזו בעיה חברתית לאחד מהבנים שלי, כשהוא היה בגן. אז חיפשתי כלים לעזור לו, כי הבנתי שבמקום לעזור לו למצוא את הדרך אני פותרת בשבילו".

זה משהו שקורה הרבה להורים, לא?

"כן, בהחלט. באופן טבעי ואינסטינקטיבי כשאנחנו מנסים בכל הכוח לגונן עליהם, אנחנו מוצאים עבורם פתרונות. הדרך היא לכוון אותם, להיות עבורם פנס, שמוביל אל הנקודה ולא לקחת אותם אליה יד ביד. כל הזמן נורא רציתי לעשות במקומם ולא הבנתי למה זה לא מצליח".

 

 

רוזנפלד החלה ללמוד, נחשפה לעוד ועוד תחומים ונסחפה. "אני מאוד אוהבת אנשים, תמיד חיפשתי להבין לעומק את החשיבה שלהם. זה מרתק אותי, כל אדם הוא עולם ומלאו ומאוד מסקרן אותי לדעת איך עובד המוח של כל אחד" היא אומרת. "המטרה שלי להוביל אנשים להצלחות אישיות ורווחה נפשית. בשל היותי אדם סקרן, חשוב לי ללמוד, לצבור ידע וניסיון כדי לעשות חיבורים נכונים מכמה זוויות ראיה של גוף ונפש. הבחירה שלי היא לאפשר לאנשים לקבל  כלים חזקים לאיכות חיים והגשמה עצמית בריאה, ממקום של בחירה ואחריות. וכמו שנאמר, להציל נפש אחת זה כמו להציל עולם שלם".

במקביל, מנהלת רוזנפלד את מילת, מכון לסדנאות למטפלים ובית להדרכה הורית לקבוצות. המכון מעביר ידע רב ממגוון דיסציפלינות טיפוליות, במטרה לתת למטופלים טיפול הוליסטי שלם המתאים למאפייניהם וצורכיהם.

הספר שיצא לא מכבר הוא ספרה הראשון, ששכב במגירה  תקופה די ארוכה, שבמהלכה לא חשה רוזנפלד צורך להוציא אותו, עד שלפני שלוש שנים הלכה אימה לעולמה. "זו הייתה מכה קשה עבורי. אמא הייתה דמות מאוד מרכזית במשפחה שלנו, אמא נהדרת שחסרה לי מאוד ונתנה לי המון חום ואהבה" מספרת רוזנפלד "פתאום התעורר אצלי רצון להוציא את הספר החוצה ולהקדיש אותו לאמא ולהורות שלה וזה התחיל לקרום עור וגידים".

הכיוון של הספר היה ברור לך מלכתחילה?

"כן. הוא למעשה היה די מוכן במשך שנים, אבל כשהתחלתי לעבוד עליו יחד עם המאיירת סיגל משל, הוא קיבל חיים אחרים. הוצאה של ספר זה תהליך, זאת דרך שצריך עבור. בהתחלה לא הבנתי בכלל במה זה כרוך, אבל מסתבר שזו עבודה מאוד קשה".

 

כחלק מהעבודה הקשה הייתה צריכה רוזנפלד גם לגייס כסף עבור ההוצאה. היא פתחה פרויקט בפלטפורמת גיוס ההמונים 'הד סטארט' ולהפתעתה המהלך הצליח. "חיפשתי דרך לכסות את ההוצאות ופניתי ל'הד סטארט', האמת שהייתה היענות מדהימה שלא ציפיתי לה וזה היה פשוט תענוג. ההתגייסות של כולם מאוד ריגשה אותי".

יש הבדל בין ההורות של פעם להורות של היום?

"בוודאי. אנחנו חיים בתקופות מאוד שונות והדברים השתנו לחלוטין תוך פרק זמן קצר יחסית. היום יש המון גירויים ושינויים תמידיים, הדברים הרבה פעמים לא ברורים והדינאמיות הזאת והשפע מאוד מבלבלים גם את ההורים. פעם הייתה תחושה של יציבות, היה להורים ברור לאן הם הולכים ומה הם רוצים. העולם המודרני יצר כאוס וזה מאוד מבלבל".

איפה הבעיות המרכזית שאיתן מתמודדים ההורים?

"במילה אחת- תקשורת. העולם הטכנולוגי התפתח ובמקביל גרם לפחות ופחות תקשורת בין-אישי וקשר עין. אנחנו מתקשרים היום בהודעות ואפליקציות למיניהן והכל הפך להרבה יותר מהיר, אבל גם מאוד שטחי. אנחנו רואים גם בארוחות משפחתיות, שכל אחד יושב עם הנייד שלו, אין שיחה, אין מבט, אין רגש. השילוב הזה של השפע והפיתויים ושל חוסר בתקשורת, הוא שמוביל למשברים. השפע החומרי והכלכלי מחליף את התקשורת הפשוטה והאפקטיבית ומהווה במקרים רבים גם סוג של פיצוי כלפי הילדים. צריך לדעת לשים גבולות ברורים בעניינים הללו".

להורים של היום קשה יותר להציב גבולות?

"כן, בדיוק בגלל הבלבול הזה שאני מדברת עליו. כך נוצר פינוק יתר, שהוא הגנה לא הכרחית שבסופו של דבר פוגעת, באיזושהי מידה, בילדים שלנו. הילדים הללו גדלים להיות פחות עצמאיים ומתקשים לקבל החלטות. כשהם גדלים כשהכל כבר לעוס ומונח בתוך הפה שלהם, הם גדלים ללא כלים להתמודדות ופתרון בעיות. הכלים הללו הכרחיים, כי אנחנו לא גדלים בעולם שכולו גן של שושנים. כשאתה לומד למצוא פתרונות, אתה מאמין בכוח שלך ובעצמך ובונה את האישיות שלך".

איפה ניתן להשיג את הספר?

"באתר שלי של מילת, דרך הפייסבוק שלי או אצלי, כמובן. כמו כן הספר נמצא בספרייה של אדלר ויש רשימה של מספר חנויות עצמאיות בכל רחבי הארץ, אותה ניתן למצוא גם כן בפייסבוק שלי".

יש כבר מחשבות על ספר נוסף?

"חולפת מחשבה כזאת בראש, אבל אני לוקחת את הזמן ולא רודפת אחרי שום דבר. קודם כל אני שואפת להכניס את הספר למערך החינוכי ויוצאת עכשיו עם סדנאות והרצאות שמתבססות עליו. יש לספר הזה שליחות במערכת החינוך ואני רוצה שהוא יעביר את המסר שלשמו הוא נועד, יש לו הרבה מאוד מה להגיד".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה