סרן תום ברזל כמעט והשלים את קורס החובלים אך תאונה מנעה ממנו לשרת בים הפתוח. גישתו החיובית לחיים הביאה אליו תפקיד משמעותי כמפקד המרכז הטקטי הכולל את כלל הסימולטורים בחיל הים. בשבוע הבא הוא יסיים את התפקיד המאתגר והוא ממליץ לכל הצעירים: "בואו לחיל הים"

 מאת: טלי בנדו לאופר

 

בשנת 2010 התגייס סרן תום ברזל לקורס חובלים. "הקורס לא היה פשוט אך צלחתי את שלוש השנים בהצלחה רבה. שבועיים לפני טקס הסיום הכתף שלי נפרקה בצעידות החזרה, וכך נמנע ממני להיות חובל".

למרות ההכשרה הארוכה, הפציעה מנעה ממנו לשרת כחובל ספינה, בשל כך שובץ לתפקיד סגן מפקד סימולטור גשר אשר מתרגל ומאמן צוערי קורס חובלים בפיקוד על צוות הספינה. חלק מתפקידו כלל חשיבה על דרכים חדשות ויצירתיות לאתגר את המפקדים העתידיים ובכך לגרום להם להשתפר.

תוך כדי מילוי תפקידו נקט בצעדים על מנת לחזור ולשרת כחובל אך הניתוח לא צלח ולא אושר לו לחזור לספינה.

"הבנתי שאם לא נפל בחלקי להיות חובל, כנראה שיש לזה סיבה. החלטתי להשקיע את כל כולי בתפקיד שניתן לי ולפתח את הסימולטורים לרמה אחרת" , אמר ברזל (25) תושב יבנה. במשך השנה וחצי שבאה לאחר מכן עסק בתפקיד.

כמה התאכזבת כשלא סיימת את המסלול?

"אני כן סיימתי את הקורס, יש לי את כל התעודות, ההבדל הוא שאני לא חובל בים. האמת היא שבהתחלה התאכזבתי אבל היום ממש לא, זה לטובה. אני מסתכל על החיובי, אני מרוצה מהשירות שלי אותו אני מסיים בעוד חמישה ימים, תרמתי לצה"ל במשך שבע שנים ואני שמח".

מה עושים בקורס חובלים?

"הוא מתחלק למגמות, אני הייתי בשיט ועל כן הייתי אחראי על ניווט ופיקוד הספינה. אם הייתי ממשיך, הייתי מפקד על כלי שיט שאחראי על בטחון שוטף".

 

במהלך תפקידו החל לבלוט לטובה ובסופו של דבר מונה למפקד על המרכז הטקטי הכולל את כלל הסימולטורים בחיל הים. במרכז הטקטי מתרגלים קצינים מדרגת סרן עד מפקד חיל הים מצבי קיצון, תכניות ושיטות אסטרטגיות.

בהמשך, מונה למפקד כלל הסימולטורים אשר אחראיים על שליטה ימית, פיקוד טקטי, שליטה טכנית בצוללת, אימונים מול איומים שונים לרבות צוללות אויב, טילים, ספינות וכו'.

 

בפועל, מה תפקידך?

 

"אני מפקד על מתקן מאוד ותיק שנפתח בשנת 1972, לפני חמש שנים הוא נסגר עקב כניסה לשיפוצים ולפני כשנה וחצי הם הסתיימו והוא חודש ועודכן. אם רוצים לתרגל מלחמה, כל תא, כאשר במקום יש 15 כאלו, מדמה כלי שיט, ספינות טילים ועוד".

האם אתה ממליץ למלש"בים להתגייס לשירות דומה לשלך?

"קורס חובלים אורך שנתיים וחצי, מדובר בלימודים מאוד ארוכים בהם אתה מוסמך על הרבה דברים ותוך כדי עושה תואר במדעי המדינה. זה קורס נורא אינטנסיבי שנותן המון כלים לחיים. אני ממליץ בחום לכל צעיר כי זה חיל מאוד טכנולוגי ומאוד משפחתי, אני נהנה בשירות, אני שומע המון תלונות מחברים על השירות הצבאי ופה יש לי שירות משמעותי שאינו משעמם לרגע, אילו חוויות לכל החיים".

 

ספר על מאורע משמעותי.

"בגלל שהקורס כ"כ ארוך אז אלו באמת חברים לכל החיים. אני אספר על חוויה במסגרת הימה, טירונות היחידה שהיא רק של קורס חובלים, אותה עוברים במשך 3 חודשים. די בהתחלה עברנו שבוע הפוך. הוא מתחיל בשבת בערב, באים אליך המפקדים בשמונה בערב ואומרים לך בוקר טוב, כך בעצם, הלילה הופך ליום כי ככה זה בספינות. במשך היום אתה מקבל 3-4 שעות שינה ובשאר הזמן אתה במשמרת. השירות הוא מאתגר ומורכב, במיוחד בים, זה מתיש, זה לא שאתה יושב במשרד, אתה בספינה וזה מרגיש אחרת. בסוף השבוע כשאתה ללא שינה, עשר שעות בלחץ, אתה עובר אירוע מסכם שכולל מסע רגלי, חתירה בסירות וטילוף שזה דבר לא פשוט בכלל".

תרחיב

 "כל החיילים עומדים בשורה בתוך הים, מחזיקים ידיים ושוחים רק עם הרגליים. זה מלשון טלפיים, שוחים כמה ק"מ, וזו חוויה שלא שוכחים כי איך שורדים דבר כזה?".

צריך להיות מאוד חזקים, אין ספק שזה לא לכל אחד.

"זה הכל בראש, יש פן פיזי אבל מלמדים אותך להציב מטרה ולהשלים אותה".

 

ומה לגבי חוויה במסגרת התפקיד?

"אני ממש לא יכול לפרט. כל מה שאני יכול להגיד זה שיש אימונים מדהימים ומרתקים במתקנים. חיל הים הוא משמעותי וחשוב לביטחון על ישראל, אנחנו מאבטחים נכסים כלכליים של המדינה כמו גז וכמובן את גבולות המדינה".

 

בימים אלו אתה מסיים את שירותך, מה התכניות?

"לטייל וכמה שיותר, לראות עולם. אני נוסע להיות מדריך בסוכנות היהודית בארה"ב ולאחר מכן לטייל בניו זילנד, אוסטרליה והמזרח".

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה